
Sökresultat:
424 Uppsatser om Queer läsning - Sida 22 av 29
PensionÀrers identitetsskapande i Äldrandeprocessen
The study investigated pensioners? forming of identity during the ageing process and the correlation between norms and identity. Previous research has shown that there are norms and notions about elderly and what growing old well implies. There is missing research on the level of the individual with norms, ageing and the process of identity formation. There is a large population of pensioners in Sweden and the authors behind this study wish that the results of it will help study counsellors to approach pensioners? in a norm critic way.
Dubbla brott : Kvinnan som mördar hos Joyce Carol Oates/Rosamond Smith
Uppsatsen ger en retorisk analys av tidningsdebatten Ranelidfejden 2003. Fejden startade med skribenten Linda Skugges recension i Expressen av Björn Ranelids bok Kvinnan Àr det första könet. Inom kort publicerades artiklar i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som ifrÄgasatte Skugges kompetens som kritiker. Uppsatsen undersöker dessa artiklar och hur de argumenterar för att upprÀtthÄlla respektive bryta mot de normer som finns kring traditionell litteraturkritik. Detta görs genom att utgÄ frÄn Kenneth Burkes dramatistiska analys inklusive ett genusperspektiv.
Den viktiga barnlitteraturen : Om förskollÀrares uppfattningar kring normkritisk barnlitteratur
The purpose of this study is to find out what preschool teachers think about antisocial children's literature. Based on five qualitative interviews with teachers at a preschool that works with a standard critical approach. In order to fulfill my purpose with this study, I focused on how these teachers felt that it was important to use the standard critical children's literature in preschool. I wanted to find out what the teachers' thoughts were on the concept of standard critical children's literature and how and whether they use it in their daily activities. When I analyzed the results of my interviews I used the queer theories that include standard critical pedagogy and literature in preschool.
Hunden som ett l?rverktyg i grundskolans arbete med s?rskilt st?d - En kvalitativ intervjustudie av rektorers och pedagogers erfarenheter och uppfattningar
Bakgrunden till denna studie ?r grundskolans problem med skolfr?nvaro. Det finns elever som har en h?g fr?nvaro eller uteblir helt fr?n skolans undervisning. Hundunderst?dd pedagogik har i en del fall visat sig fungera v?l.
Syfte: Syftet med denna studie ?r att unders?ka rektorers och pedagogers uppfattningar om hundunderst?dd pedagogik.
Publikationernas utveckling
Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta
publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta
kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med
hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet.
Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven
andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att
samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik.
Det jag kommer fram till under min teoretiska del fo?rsta?rks i en produktion,
da?r jag tilla?mpar min tidigare forskning i en prototyp av en
Crossmediakampanj.
"Kissing Cousins" : En kritisk diskursanalys av hur homosexualitet framstÀlls i utvalda anime och hur de behandlats i de amerikanska versionerna av dessa.
Uppsatsens syfte Àr att se hur homosexuella diskurser Àr framstÀllda i utvalda japanska tecknade TV-serier för barn, samt hur dessa Àndrats nÀr dessa TV-serier importerats till USA.Med utgÄngspunkt frÄn Norman Faircloughs diskursanalytiska modell har nyckelscener frÄn de utvalda TV-serierna Cardcaptor Sakura och Sailor Moon analyserats frÄn ett queerteoretiskt perspektiv.I de anime jag analyserat Àr homosexuella respektfullt gestaltade och det Àr sÀllan fokuserat pÄ homosexualiteten. Dock förekommer vissa heteronormativa mönster som att maskulint och feminint kompletterar varandra Àven i samkönade par. Homosexualitet Àr dessutom inte alltid sÄ tydligt framstÀllt vilket kan tyda pÄ osynliggörande eller inkludering pÄ samma villkor som heterosexualitet. I de amerikanska versionerna har homosexualitet helt censurerats genom klipp i scener och Àndrade dialoger. I ett fall har en man gjorts om till kvinna sÄ att förhÄllandet istÀllet blivit heterosexuellt och i ett annat fall har ett kÀrlekspar gjorts om till kusiner..
Jag inriktar mig inte pÄ sexualundervisning : En studie av attityder till homosexualitet i undervisning och lÀromedel pÄ SFI
I denna uppsats har jag undersökt SFI-lÀrares instÀllning till hur man bör beröra Àmnet homosexualitet i SFI-undervisningen, genom att analysera lÀrares svar i 22 enkÀter och tre intervjuer. Jag har ocksÄ gjort en analys av lÀromedel dÀr jag har undersökt hur hetero- och homosexuella relationer representeras i tre olika böcker avsedda för SFI-undervisning. Syftet har varit att se hur vÀl litteraturen och lÀrarnas instÀllning stÀmmer överens med de formuleringar som stÄr i lÀroplaner och kursplaner om tolerans och bekÀmpning av tendenser till trakasserier, att sÀtta dem i relation till queerteoretiska resonemang samt att synliggöra ett eventuellt osynliggörande av homosexuella kursdeltagare.I litteraturen hittas hundratals exempel pÄ representation av heterosexualitet, men ingen representation av homosexuella relationer. Inte heller berörs Àmnet i de kapitel som rör familjekonstellationer, sexualitet eller politik. I analysen av enkÀter och intervjuer framgÄr att de flesta av lÀrarna som ingÄr i undersökningen, tycker att man bör diskutera, eller prata om homosexualitet i klassrummet.
Bortom binÀren -En litteratur studie om Transgender teori och vad den möjligen kan bidra till i socialt arbete.
Beyond the binary borders of sex
-A LITTERATURE STUDY ABOUT TRANSGENDER THEORY AND ITS POSSIBLE CONTRIBUTION TO A SOCIAL WORK CONTEXT.
GERGANA TOSEVA
KARIN SELIN
A thesis in Social work studies (15 credits) at Malmö University, HÀlsa och SamhÀlle 2012.
The discussion about sex and gender is always prominent in a social work context. Our purpose and questions are hence based on the discussion on transgender theory and the way of thinking about the non-binary, and how it relates to the nearby theories. The method of the essay consists of a semi systematic literature overview with the focus on discussing transgender theory in relation to other theories and perspectives, such as modernism, post modernism, feminism and queer theory. We answer the following questions:
1. Is it possible to go beyond or exceed the binary of sex and if so, how do we see it in the material we examined?
2. In what way are the existing theories of sex / gender in the binary?
3. Can one featuring a female embodied subject be of assistance to transgender people's search for an embodied subject?
We consider it possible to move beyond the binary by using ?fuzzy logic?(Nagoshi & Brzuzy 2010, Tauchert 2002) which is a way of staying in the binary but expanding the term and work in the grey areas instead.
Sol-/uteluftsvÀrmepump för uppvÀrmning av tappvarmvatten
I husha?ll runt om i Sverige anva?nds fortfarande elektriska varmvattenberedare fo?r uppva?rmning av tappvarmvatten. Anledningen till detta a?r enkelheten, pa?litligheten och den la?ga investeringskostnaden. Det finns pa? marknaden idag inget billigt ersa?ttningsalternativ.
Queert var det hÀr! : En studie av fenomentet med queervisningar och en queerkonstpedagogik i Sverige
Konstpedagogik har funnits sedan 1800-talet och förÀndrats med tiden, nya perspektiv har tillkommit och gett nya arbetssÀtt. PÄ 2000-talet slog queerteorin igenom ordentligt som teori och började anvÀndas i olika sammanhang, ett sÄdant var som grund för konstpedagogiken. Med nya perspektiv kommer nya frÄgestÀllningar och nya grundvallar. Queerteorin vÀnder upp och ner pÄ mÄnga invanda förestÀllningar om hur vÀrlden Àr eller ska vara. Konstpedagogiken grundar sig i mÄnga fall pÄ konventioner om konst.
GÄ genom livet utan rÀdsla : Elevers och lÀrares lÀsning av Edith Södergrans dikter ?Livet? och ?Triumf attfinnas till?
The purpose of this thesis has been to explore in what ways Franz Kafka?s ?The Metamorphosis? can be read as a story of gender. By bringing together Judith Butler?s theory of materialization and Lennard J. Davis?s crip theory I have spoken of Dismodernity as the domain of abject bodies that have been repudiated by (post)modern societies as untintelligible and dysfunctional.
Helgdagens helgd i ett sekulariserat samhÀlle Historisk utveckling - nutida tillÀmpning
In this study I try to answer the question what to consider when teaching about identity andreligious identity in Religious Studies at Upper Secondary Schools in Sweden. This inquiry isbased on the fact that the latest Program manuals for upper secondary school, GY11, instructsthe teachers to talk about identity and religion, while in the Curriculum for upper secondaryscool, Lpf 94, as well as the latest curriculum, SKOLFS 2011, the idea of identity seemslinked with ethnicity.With this in mind I want to clarify what might be meant with the concept of identity. Byreferring to several different identity theories I propose to illustrate the complexity of theconcept. I study gender, queer and postcolonial theory as well as different aspects of classstructure and commodification of identity, all through the perspective of intersectionality.Intersectionality is not a theory as such but a method of studying various perspectives of anissue. It is an analytical praxis of using several angles of investigation and explanationtogether, all phrased with the background of the question of power.
"Alla har rÀtt att sova sked": drömmen om det ideala parförhÄllandet
Denna uppsats undersöker hur idén om det ideala parförhÄllandet och de genusnormer som detta ideal skapar, uttrycks pÄ en svensk nÀtdejtingsida. Materialet utgörs av fyrtio presentationer författade av tjugo kvinnor respektive mÀn som skapat en profil pÄ dejtingsajten match.com, och som alla identifierar sig som heterosexuella. Diskussionen baserar sig bÄde pÄ vilka ramar sjÀlva sajten sÀtter för vad som Àr möjligt att söka och vilka normer personerna sjÀlva ger uttryck för och förhÄller sig till i sina presentationer. Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i queer och diskursteori.I uppsatsen argumenteras det för att bÄde nÀtdejting som fenomen och det som framkommer ur mÀnniskors individuella presentationer, visar att mÀnniskor vill innanför den heteronormativa ramen och att detta till stor del beror pÄ att det bara Àr dÀr som man enligt den hegemoniska berÀttelsen kan finna Àkta tillfredsstÀllelse i livet. Men för att komma innanför denna norm, mÄste man inta vissa subjektspositioner och anta vissa implicita regler/traditioner/vÀrden i en vÀlutformad mall för hur ens liv ska formeras.
"Sex? I'd rather have a cup of tea" : En maskulinitetsstudie av popfenomenet Boy George
Uppsatsen Àr en kulturanalys som med utgÄngspunkt i den brittiska popikonen Boy George behandlar intersektioner mellan maskulinitet, sexualitet, populÀrkultur och makt. Syftet Àr att skildra Boy George i sin specifika kontext, nÀrmare bestÀmt den brittiska musikindustrin pÄ 1980- talet. Mot den bakgrunden analyseras hur hans maskulinitet och sexualitet kan förstÄs som ett uttryck för synen pÄ sexualitet och kön under hans samtid. Uppsatsen syftar till att urskilja vilka normgrÀnser relaterade till kön och sexualitet Boy George rörde sig inom genom en nÀrstudie av detaljer i rörlig bild och text. Uppsatsen utgÄr frÄn queerteori, med anvÀndning av begreppet heteronormativitet samt den heterosexuella matrisen som analytiskt verktyg.
Normkritisk pedagogik pÄ normativ grund : En analys av arbetsmaterialet Möte med mÀnniskor frÄn andra kulturer
The aim of this study has been to analyze how society is constructed in the workbook Möte med mÀnniskor frÄn andra kulturer, a popular material within the ?cultural competency? industry. The analysis has largely been carried out from the perspective of a pedagogy against oppression as it has been outlined by Kevin Kumashiro. I have found that the material combines discursive movements, which in complex and hybrid ways deconstruct, decenter, recenter and reproduce stereotypes and norms, through its normative language and pedagogy. A language constructing culture as cleanly demarcated, static and homogenous.