
Sökresultat:
424 Uppsatser om Queer läsning - Sida 21 av 29
"Jag behandlar inte alla lika" : Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet
Englund, Ellen (2014) "Jag behandlar inte alla lika" ? Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet, Kandidatuppsats i Dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i GÀvle, Sverige.Syftet var att undersöka vad det kan innebÀra för nÄgra dramapedagoger att arbeta genusmedvetet. Metoden var enskilda intervjuer. FrÄgestÀllningarna undersökte dramapedagogernas uppfattningar om genus betydelse, om vad genusmedvetenhet innebÀr för deras praktik samt om vilka svÄrigheter och styrkor det finns i att arbeta dramapedagogiskt med genus. Studien eftersökte utsagornas bredd.
BerÀttelsen i berÀttelsen : berÀttarteknikens effekter i Svindlande Höjder och Frankenstein
The purpose of this thesis has been to explore in what ways Franz Kafka?s ?The Metamorphosis? can be read as a story of gender. By bringing together Judith Butler?s theory of materialization and Lennard J. Davis?s crip theory I have spoken of Dismodernity as the domain of abject bodies that have been repudiated by (post)modern societies as untintelligible and dysfunctional.
Kunskapsspridning med ett wiki : Ăr wiki ett effektivt verktyg för att sprida kunskap i ett företag?
Kunskap a?r idag en av de absolut viktigaste konkurrensfo?rdelarna hos ett fo?retag. Fo?r att kunna anpassa sig snabbt och flexibelt till kundernas och marknadens sva?ngningar ma?ste fo?retagen kunna agera snabbt. Processer, produkter och arbetssa?tt skall snabbt kunna fo?ra?ndras, allt fo?r att inte konkurrenten skall hinna fo?re.
AmBivalent politik i teori och praktik: en studie av "bisexuella" kvinnors sexualpolitiska engagemang
Denna uppsats Àr en studie av bisexuella kvinnors erfarenheter av att bedriva politik i vardagslivet och pÄ mer kollektivt organiserad nivÄ. Vi har undersökt hur respondenterna uppfattar det egna politiska handlingsutrymmet och hur de ser pÄ möjligheterna att i en olikkönad relation bedriva sexualpolitik. Syftet har varit att undersöka hur kvinnorna gÄr tillvÀga för att hÀvda ett politiskt engagemang i olika kontexter. Sju öppna samtalsintervjuer och en mailintervju har genomförts med kvinnor som har bisexuella praktiker eller begÀr och/eller identifierar sig som bisexuella. Vi har undersökt kring vad de formar en politisk identitet samt hur de anvÀnder handlingsstrategier som uttryck för en kritisk, politisk position.
Anna Maria LenngrenEtt ?vittert? fruntimmer eller en ?huld? kvinna
The purpose of this thesis has been to explore in what ways Franz Kafka?s ?The Metamorphosis? can be read as a story of gender. By bringing together Judith Butler?s theory of materialization and Lennard J. Davis?s crip theory I have spoken of Dismodernity as the domain of abject bodies that have been repudiated by (post)modern societies as untintelligible and dysfunctional.
"Wut is Wut?" : En studie av maskuliniteter och sexualiteter inom hiphop-genren
Sofia Hedberg: "Wut is Wut?" En studie av maskuliniteter och sexualiteter inom hiphop-genren. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap. C-uppsats 15 hp. 2013.This essay examines how a group of male, homosexual or bisexual African-American rappers from New York City are challenging the norms of hypermasculinity and heteronormativity within the musical genre of hip-hop.
Samlingens innebörd och utformning ur ett arbetslagsperspektiv. : En kvalitativ studie
The purpose of this essay is to examine the construction of the norm-breaking characters Saga from the young adult novel Tusen gÄnger starkare written by Christina Herrström and Pippi Longstocking from the books written by Astrid Lindgren. In order to do this I have applied queer theory as well as theories of narrative in my analysis.To be able to study the breaking of norms, it has been essential to first examine the way the norm itself is manifested in the books. Because of this I have chosen to begin my analysis with an examination of two other characters who by their normative behavior contrasts against Pippi and Saga, namely Signe and Annika. The understanding of the normative discourse that Signe and Annika represent is crucial in understanding the way Saga and Pippi later turn against it.After that I examine in which ways Saga and Pippi breaks prevalent norms and how they as characters are constructed as being different. Subsequently I study the effects of Saga?s and Pippi?s norm-breaking, taking focus on how it influences Signe and Annika.Finally I discuss the view of Saga and Pippi as subversive characters, and however the books can be said to have a subversive effect.
"Man pratar ju inte om Àldres sexualitet". Hur Àldreomsorgen belyser HBTQ-frÄgor.
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur olika yrkeskategorier inom Àldreomsorgen arbetar med HBTQ-frÄgor. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer och inkluderar fem informanter med olika arbetsuppgifter inom Àldreomsorgen. Resultaten frÄn intervjuerna har analyserats utifrÄn olika teman i en intervjuguide, med hjÀlp av queerteorin. Intervjuernas resultat visar att HBTQ-frÄgor inte blir belysta som enskilda frÄgor, men skulle vid behov kunna diskuteras under mÄngfalds- och jÀmlikhetsfrÄgor. Informanterna beskrev vikten av ett gott bemötande, oavsett vilken lÀggning brukaren hade.
"Genus Àr inskrÀnkt!" : En komparativt inriktad studie av genuspedagogik pÄ förskolor i New York och Stockholm
The purpose of this thesis is to examine how teachers work and reflects on gender education in preschools. We also want to take part of how teacher?s thoughts are reflected in the physical indoor environment and how the environment is designed by reviewing the rooms furnishing and the selected materials. We will do this by visiting a number of preschools located in Stockholm and New York. We have chosen three questions to get the answers on our purpose.How teachers reflect around gender pedagogy are, and how the thoughts are expressed in the practical work.How the teachers communicate with their co-workers about gender pedagogy.How the teachers own thoughts and reflections on gender pedagogy have been expressed in the physical indoor environment where the children stay during the day. We have used interviews and observations as a method to gather the information that we needed to answer our questions of the thesis.
"Om jag sitter ensam, dÄ fÄr jag nÀstan skylla mig sjÀlv." : En kvalitativ studie om Àldre homosexuella mÀn och Äldrande.
The aim of this master thesis is to create an understanding of what it can be like to grow older as a homosexual man in Sweden today. The study has an intersectional and queer theoretical approach and is based on eight in depth interviews with men who are aged between 68 and 82 years old. In the analysis I deal with the problem of how sexuality can be inter- preted with the experience of aging. Central to the analysis is the criticism of norms connected to age, sexuality, social- and family life and gay culture.The results show that the norm-breaking sexual orientation of the men affects their life path in terms of how to organize social life, where friends often replace the traditional family. New ways of forming relationships and living their lives imply other obligations rather than the traditional for significant others, which was shown to influence the expectations and outcome of old age in terms of care and support.
Kanske, eventuellt, fÄr jag vara förÀlder till mitt eget barn
The purpose of this essay is to examine how same-sex couples experience the second-parent adoption process. To assist us, we have used our questions: how do the couples describe their experiences of the adoption process? Which are the couples? stories about the experience of contact with the involved professionals? What are the opportunities and barriers for same-sex couples to start a family? How do the couples describe their experience of reactions from the community and society, and how do they think the future will look like for same-sex couples? This study has been achieved through a qualitative approach. The empirical data is based on seven semi-structured interviews with same-sex couples or pair members that want to or have had a second-parent adoption. The theory we have used for analyzing the results is phenomenology with focus on queer theory, heteronormativity, and power.
Rödluvan och vargen : En kvalitativ textanalys av debatter och adaptationer i barnlitteraturen
This two years master?s thesis is a review and exploration of the Swedish debate concerning children?s literature from the 19th century to the present, as well as the evaluation and analysis of four adaptations of the tale Red Riding Hood. The aims are to identify how ideas and values regarding the role of children?s literature in society have developed over time and to contribute with a knowledge base for continued reflection and discussion on the subject of children?s reading and mediation of children?s literature in public libraries.The theory and method used in the thesis, is primarily based on the discourse analysis of Michel Foucault. I have identified four main discourses: the educational discourse, the liberation discourse, the politicized dis- course and the popular discourse.
Samkönade familjehem - finns de?
Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur socialarbetare i olika kommuner i Sverige resonerar kring homosexuella som vill bli fosterförÀldrar. Mina övriga frÄgestÀllningar Àr hur de beskriver ett bra familjehem, och hur de resonerar om barnets perspektiv (nÀr det gÀller barn som placeras i samkönade familjehem). Jag har anvÀnt mig av den kvalitativa forskningsmetoden genom att telefon-intervjua sju socialarbetare. De teorier som jag har valt, och som jag har anvÀnt mig av för att analysera mitt insamlade material Àr: Socialkonstruktivismen, Gayle Rubins modell om de sexuella hierarkierna, och Queer teorin.
Det visar sig att homosexuella fosterförÀldrar fortfarande Àr en minoritetsgrupp. Men trots det betonar socialarbetarna att fosterförÀldrarnas sexuella identitet inte ska pÄverka utredningen.
Vad spelar sexualiteten för roll? En queerdidaktisk genusanalys av ungdomsromanen Spelar roll av Hans Olsson
Uppsatsen syfte Àr att problematisera dikotomin maskulint/feminint och subjekten mÀn/kvinnor, samt att införa ett icke-heterosexuellt perspektiv in i genusforskningen kring ungdomslitteratur. Detta görs utifrÄn teoretiker som Judith Butler, R.W. Connell och Judith Halberstam. Som utgÄngspunkt för den hermeneutiskt textinterna analysen anvÀnds ungdomsromanen Spelar roll av Hans Olsson. Uppsatsen har ocksÄ ett didaktiskt syfte dÀr det efterfrÄgas en större medvetenhet kring Àmnet sexuell lÀggning i skolan och utgÄr frÄn litteraturdidaktikerna Louise M.
Publikationernas utveckling
Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet. Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik.