Sök:

Smartphone och inlärande

En undersökning av uppfattningar och användande


Idag har ma?nniskor friheten att va?lja var, na?r och pa? vilket sa?tt de vill anva?nda sina smartphones och dess funktioner, oavsett a?ndama?l. Hur ga?r den anva?ndarmo?jligheten ihop med inla?rning? Hur mycket av koncentrationen kan beha?llas under en inla?rningsprocess med en smartphone na?rvarande och anva?ndandes? Pa?verkar na?rvaron och anva?ndningen av smartphones anva?ndarnas fo?rma?ga att skilja och bearbeta information fra?n olika ka?llor? Den ha?r studien syftar till att underso?ka deltagarnas fo?rma?ga och uppfattning att kunna sa?rskilja och bearbeta information ifra?n olika ka?llor genom diagnosiska prov, baserade pa? fo?rela?sningarnas inneha?ll som deltagarna fick ta del av under tva? fo?rela?sningstillfa?llen. Deltagarna delades in i tva? grupper da?r den ena gruppen fick beha?lla sina smartphones under fo?rsta fo?rela?sningen medan den andra gruppen ombads la?gga undan sina smartphones. Info?r andra fo?rela?sningen var gruppernas instruktioner det omva?nda. Deltagarna ur de ba?da grupperna fick svara pa? enka?ter efter respektive fo?rela?sning, samt a?ven pa? en avslutande enka?t i slutskedet av studien. Studien visade att inga slutsatser av smartphones inverkar pa? inla?rnings- och koncentrationsfo?rma?ga kunde dras av resultaten, pga. fo?r fa? deltagare och underso?kningstillfa?llen. Resultatet ga?llande hur deltagarna uppfattade sina inla?rnings- och koncentrationsfo?rma?gor med och utan smartphone pa?visade ingen skillnad i tre av fyra fall. Detta trots att deltagarna sja?lva ansa?g att anva?ndandet av en smartphone kunde vara en distraktion under fo?rela?sningstillfa?llen. Studien pa?visar a?ven att deltagarna anser sig sja?lva ha en ba?ttre fo?rma?ga a?n andra att hantera en smartphone och samtidigt bearbeta information under en inla?rningsprocess. 

Författare

Catrin Dath Rudie Khodr

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..