Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 17 av 27

Objektet i platsen, platsen i objektet

Hur kan samspelet mellan objekt och plats se ut och vad kan det kallas? Genom litteraturstudier och observationer undersöks samspelet mellan konstverk och allmÀnt tillgÀnglig plats. De objekt som undersöks Àr konstverk i tre olika miljöer; en stadsmiljö, en naturmiljö och en park, vilken kan ses som en blandning av de tvÄ förstnÀmnda. Syftet med Àr att genom litteraturstudier och observationer undersöka samspelet mellan dessa tre konstobjekt och platser och pÄ sÄ sÀtt försöka utröna om ett konstnÀrligt förhÄllningsÀtt kan appliceras i platsskapandet Àven inom landskapsarkitekturen. Dessutom diskuteras om enskilda objekt kan vÀcka medvetenhet om en plats och stÀrka platsens identitet.

En gymnasieantologi i förÀndring : En jÀmförelse mellan tvÄ upplagor av Svenska timmar: Antologin

Denna studie genomfördes pÄ gymnasieskolans estetiska program under tiden gymnasiereformen, Gy 2011, tog form. Syftet med denna uppsats Àr att lyfta fram, medvetandegöra, synliggöra och beskriva en grupp teaterlÀrares grundlÀggande stÀllningstaganden om gymnasieskolans teaterundervisning. TvÄ huvudteman interagerar. 1: Hur upplever gruppen teaterlÀrare balansen mellan konstnÀrliga och pedagogiska intentioner i teaterundervisningen? 2: Hur hanterar gruppen teaterlÀrare balansen mellan lÀrares initiativ och stimulans och elevernas möjligheter till sjÀlvstÀndigt skapande?  Med en kvalitativ metod genomfördes reflekterande gruppsamtal med sju teaterlÀrare.

Nationell identitet i svensk film : frÄn SÀllskapsresan till Jalla! Jalla!

Den hĂ€r uppsatsen Ă€r en undersökning av hur nationell identitet har framstĂ€llts i tre populĂ€ra, svenska filmer: SĂ€llskapsresan (1980), ÄnglagĂ„rd (1992) och Jalla! Jalla! (2000).De teoretiska utgĂ„ngspunkter som ligger till grund för uppsatsen Ă€r begreppet nationalism och dĂ„ frĂ€mst Benedict Andersons tankar om nationen som den förestĂ€llda gemenskapen, begreppet nationell film frĂ€mst utifrĂ„n Andrew Higsons definition, samt svensk etnologiforskning och vad som pĂ„ det omrĂ„det, genom historien har sagts om nationella identiteter och framförallt svenskhet.Med hjĂ€lp av etnologiforskningen genomförs nĂ€ranalyser av ovan nĂ€mnda filmer som besvara frĂ„gan om hur svenskheten framstĂ€lls och stereotypiseras i dessa, samt hur dessa bilder av svensk identitet ser ut i förhĂ„llande till den bild etnologiforskarna framhĂ„ller och har framhĂ„llit genom Ă„ren.DĂ„ de utvalda filmerna Ă€r tre mycket populĂ€ra filmer med höga besökssiffror pĂ„ biograferna, Ă€r ytterligare ett syfte med uppsatsen att diskutera nĂ„got kring hur filmerna och dess framstĂ€llning av svenskheten har mottagits av svenska folket, sĂ„vĂ€l publik som kritiker. Detta görs med hjĂ€lp av ett urval filmrecensioner samt kommentarer frĂ„n filmskaparna sjĂ€lva.I slutdiskussionen argumenteras för att de tre filmerna innehĂ„ller liknande framstĂ€llningar av svenskheten som ocksĂ„ förefaller stĂ€mma vĂ€l överrens med sĂ„vĂ€l etnologernas teorier som svenskarnas uppfattning om sig sjĂ€lva och sitt land. Men ocksĂ„ att filmerna inte innehĂ„ller annat Ă€n stereotypa och romantiserade bilder av svensk identitet som bidrar till skapandet och bevarandet av förestĂ€llda gemenskaper..

Kulturjournalistik pÄ drift : - en kvantitativ studie av recensionsmaterial pÄ dvd-omslag

Fenomenet att journalistiska omdömen anvÀnds i marknadsföring av kommersiella varor Àr inget nytt. Exempelvis dvd-filmer sÀljs i dag i stort sett överallt och de flesta har nog vid nÄgot tillfÀlle stÄtt i den lokala hyrvideobutiken och lÀst omdömena pÄ omslagen. Marknadsförarna lÄnar journalistiken för att sÀlja en produkt, samtidigt som medierna har att vÀrna om sitt oberoende och sin integritet för att inte misstÀnkliggöras av sin publik. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka i vilken utstrÀckning journalistiskt material anvÀnds i marknadsföringen av dvd-filmer, samt frÄn vilka medier det hÀrstammar. Vi försöker ocksÄ tolka och förklara fenomenet utifrÄn olika teoretiska utgÄngspunkter.

Sportmarknadsföring & damfotboll : Vad klubblag i damallsvenskan kan göra för att marknadsföra sin produkt

Handelshögskolan vid UmeÄ universitetInstitutionen för FöretagsekonomiUmeÄ universitet90187 UmeÄDatum: 2007-04-10Författare: Görel ErikssonNivÄ/utbildning: Master thesis, FöretagsekonomiHandledare: Kifle HamdeTitel: Sportmarknadsföring & damfotboll - Vad klubblag i damallsvenskan kan göra för att marknadsföra sin produktProblem: "Vad kan klubblag i damallsvenskan göra för att attrahera publik till sina matcher, göra dem nöjda och se till att de kommer tillbaka?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och beskriva det arbete som bedrivs för att marknadsföra de damallsvenska klubbmatcherna i damfotboll.Metod: Jag har utgÄtt frÄn en kvalitativ metod dÄ mitt syfte Àr att undersöka och beskriva det arbete som bedrivs. Mitt angreppssÀtt Àr abduktivt och min omfattande förförstÄelse i Àmnet ligger som bas för min hermeneutiska kunskapssyn. Jag har i studien genomfört 7 stycken intervjuer med totalt sex olika damallsvenska klubblag. Jag har haft ett marknadsföringsperspektiv och analyserat mitt empiriska resultat genom en diskursanalys dÄ jag har en kritisk instÀllning till sjÀlvklar kunskap.Resultat/slutsatser: I min slutsats kommer jag fram till att det finns behov och möjligheter av att professionalisera och utveckla de damallsvenska klubbarnas marknadsföringsarbete.

PrestandajÀmförelse mellan Amazon EC2 och privat datacenter

Publika moln har sedan nÄgra Är tillbaka blivit ett alternativ för olika företag att anvÀnda istÀllet för lokala datacenter. Vad publika moln erbjuder Àr en tjÀnst som gör det möjligt för företag och privatpersoner att hyra datorkapacitet. Vilket gör att de inte lÀngre behöver spendera pengar pÄ resurser som inte anvÀnds. IstÀllet för att köpa en stor andel hÄrdvara och uppskatta hur stor kapacitet som man behöver kan man nu istÀllet sÄ smÄtt börja utöka efter behov eller minska ifall det önskas. DÀrmed behöver företag inte spendera pengar pÄ hÄrdvara som inte anvÀnds eller har för lite datorkapacitet, vilket skulle kunna resultera i att stora batcharbeten inte blir fÀrdiga i tid och i och med det kan företaget förlora potentiella kunder.

Marknadsföring pÄ sociala medier : En kvalitativ och kvantitativ fallstudie om tvÄ svenska livsmedelsföretags kommunikation pÄ Facebook

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet Àr att belysa hur ICA och Lidl kommunicerar och marknadsför sig via Facebook, samt att se huruvida de Àven anvÀnder det för att skapa mer symmetriska band med sin publik. FrÄgestÀllningar berör vilka mönster som finns i kommunikationen och hur interaktionerna mellan företagen och de som kommenterade ser ut. Metod och teori: En kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ textanalys har anvÀnds i uppsatsen. Materialet bestÄr av Facebook-inlÀgg frÄn respektive företag, samt tillhörande kommentarer. Dessa har analyserats med hjÀlp av teorier inom kommunikation, marknadsföring, retorik samt tidigare forskning kring inlÀgg företag lÀgger upp pÄ Facebook och hur det pÄverkar lÀsarens beteende.

Blogg: en undersökning om att skriva dagbok pÄ nÀtet

Problem/Bakgrund: Fler och fler mÀnniskor vÀljer att skriva sÄ kallade bloggar pÄ nÀtet, vilket Àr ett slags offentliga dagböcker dÀr man skriver om privata och personliga saker potentiellt tillgÀngligt för hela vÀrlden. Hur kommer det sig och vad innebÀr det för vÄra förestÀllningar om vad som Àr privat och vad som Àr offentligt?Syftet med uppsatsen Àr för det första att undersöka vad den allmÀnne bloggaren skriver om. Efter ett undersökningsschema har 150 svenska vardagslivsbloggar analyserats vad gÀller innehÄll, sprÄk, information om bloggaren, samt kommentarer och möjlig tÀnkt lÀsare. UtifrÄn begreppen privat/offentlig, social narcissism, kommunikation och andra undersökningar av bloggar har jag sedan försökt analysera varför man publicerar sina personliga tankar och vardagliga trivialiteter pÄ nÀtet.

Att skapa vÀgar för kommunikation genom sÄng : En kvalitativ studie av hur sÄngare anvÀnder och upplever olika verktyg för musikalisk kommunikation

Studien syftar till att fÄ en djupare förstÄelse för hur sÄngare anvÀnder och upplever olika verktyg för att forma och kommunicera musik, vilka verktyg de prioriterar samt vilken funktion dessa verktyg fyller. För att undersöka detta har jag utgÄtt frÄn olika teorier om musikalisk kommunikation samt ett multimodalt och socialsemiotiskt perspektiv med fokus pÄ kommunikation som en social process av teckenskapande. Jag har genomfört Ätta kvalitativa intervjuer med sÄngare som arbetar/arbetat professionellt med sÄng inom olika genrer. Resultaten visar att sÄngarnas musikaliska kommunikation formas och uttrycks genom ett anvÀndande av flera olika verktyg varav röstteknik, samspel, publikens förvÀntningar, personlighet och tradition Àr de viktigaste. SÄngarnas anvÀndande och prioritering av dessa olika verktyg kan sammanfattas i olika övergripande förhÄllningssÀtt som sÄngarna har till sin musikaliska kommunikation, varav tradition och personlighet Àr de mest framtrÀdande förhÄllningssÀtten.

Islamiska Statens propagandakrig : En studie om nÀr propaganda frÄn dÄtid möter nutid

Uppsatsen har syftat till att undersöka vilka propagandatekniker som Islamiska Staten anvÀnt i youtubefilmen Flames of War som kom ut pÄ internet Är 2014. Uppsatsen har utgÄtt frÄn tre frÄgestÀllningar:- Vilka inslag i filmen kan utlÀsas som IS propaganda?- Vilken tÀnkt publik konstrueras av filmens visuella och textuella innehÄll?- Vilka likheter finns det mellan IS propaganda och nazisternas propagandatekniker? Uppsatsen utgÄr frÄn teorier om bild och filmpropaganda som Àven exemplifieras i en historisk kontext. Dessutom utgör sju propagandaverktyg en viktig del i teoriansatsen. Under avsnittet tidigare forskning har de nazistiska propagandateknikerna presenterats som senare utgjort grunden för komparationen med IS propagandan. TvÄ metoder har anvÀnts för att analysera mitt material, dels en idéanalys för att belysa idéerna och handlingarna i propagandan och dels en semiotisk analys för att illustrera de konnotations och denotations nivÄerna. Resultatet visar att det finns mÄnga genomtÀnkta inslag i propagandan, dÀr kollektivt skuldbelÀggande pÄ en grupp mÀnniskor och drömmar om ett kalifat utgör tvÄ av dessa.

Muntlig framstÀllning : att tolka och förstÄ kunskapskraven i nationellt prov SVA 1

Den hÀr studien har haft som syfte att studera om kvalitetskraven i betygsskalan stÀmmer överens mellan nationellt prov i SVA1 och motsvarande kursplan svenska som andrasprÄk 1 (SVA1) samt pÄ vilket sÀtt det nationella provet underlÀttar tolkningen av kunskapskraven i kursplanen för SVA1. Undersökningen begrÀnsar sig till att omfatta enbart den muntliga delen, delprov A muntlig framstÀllning.För att beskriva och analysera vilka kunskaper som anses vara efterstrÀvansvÀrda i muntlig framstÀllning har en kvalitativ innehÄllsanalys genomförts som ger en grundmodell till den efterföljande kunskapsanalysen.Resultaten frÄn studiens innehÄllsanalys visar fram en hur processen kring den muntliga framstÀllningen utgÄr frÄn den retoriska arbetsmodellen med ett gediget förberedande arbete som följs upp med anförande och avslutas med elevresponser. Resultatet frÄn kunskapsanalysen visar hur eleverna behöver behÀrska en kombination av kunskapsformerna episteme, techné och fronesis för att uppfylla betygskraven pÄ de högre nivÄerna.Studiens slutsatser Àr att kvalitetskraven stÀmmer överens mellan det nationella provets bedömningsmatris och kursplanen i svenska som andrasprÄk 1 (SVA 1) vad gÀller bedömningen av elevens sprÄkliga kvaliteter. Dessutom gÄr det att dra slutsatsen att de krav pÄ anpassning till det retoriska sammanhanget ocksÄ Àr krav som Äterfinns i kursplanen men beskrivs mer allmÀnt i ett sprÄkutvecklande perspektiv vilket underlÀttar tolkningen av kunskapskraven i kursplanen. Studien visar hur eleven för att fÄ det lÀgsta betyget (E) behöver kunskaper om en retorisk framstÀllning och att eleven kan presentera ett förberett innehÄll inför en publik..

Oriktade klagomÄl : En studie av konsumenters klagomÄlsbeteende online

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka fenomenet med oriktade klagomÄl pÄ Internet och dÄ frÀmst pÄ bloggar. I förgrunden för vÄrt arbete stÄr en missnöjd konsument. Som konsument har man ett antal tÀnkbara tillvÀgagÄngssÀtt för att fÄ upprÀttelse frÄn företaget. Traditionellt har dessa strategier varit att antingen lÀmna företaget (exit) eller att pÄ nÄgot sÀtt ge uttryck för missnöjet (voice). Internetutvecklingen bidragit till att ge fler möjligheter att anvÀnda voice som strategi dÄ man vill kanalisera detta missnöje.

Normbrytande reklamfilmer : En receptionsanalys om heterosexuellas attityder till reklammaterial med homosexuellt innehÄll

Huvudsyftet med denna uppsats Àr att genom anvÀndning av receptionsanalys studera vad tvÄ reklamfilmer som anses vara normbrytande mot den heteronormativa könsordningen kan vÀcka för uppfattningar hos en heterosexuell publik. I denna studie kommer det dels att undersökas de attityder som kan uppstÄ nÀr respondenter ser utvalda reklamfilmer och dels diskutera bakomliggande orsaker till deras attityder utifrÄn respondenternas demografiska faktorer. För att kunna fÄ ett kunskapsunderlag inom detta omrÄde kommer jag sÄledes att anvÀnda mig av olika teorier om bland annat publikforskning, attityder, bakomliggande orsaker för uppfattningar och marknadsföringsknep. Mitt empiriska material kommer att vara i form av kvalitativa fokusgruppsintervjuer med tio bestÀmda respondenter. Respondenterna kommer i följning att fördelas i tvÄ fokusgrupper med hÀnsyn till respondenternas Älder för att slutligen kunna diskutera för en jÀmförelse.

Bilder pÄ Facebook : 24 ungdomar om social bildkommunikation pÄ Facebook

Vi har genom intervjuer i fokusgrupper undersökt hur gymnasiestuderande 18-Äriga ungdomar i Sundsvall reflekterar över bilder och bildpublicering pÄ det sociala mediet Facebook. Tre fokusgrupper bestÄende av kvinnor, tre fokusgrupper bestÄende av mÀn har resonerat kring frÄgor som berör fyra teman: medialisering, integritet, sjÀlvbild och etik. Totalt ingick 24 ungdomar i undersökningen.Studien besvarar frÄgor kring varför ungdomar publicerar bilder pÄ Facebook och vilka problem och konsekvenser denna bildpublicering kan resultera i, samt om det finns nÄgra skillnader mellan mÀn och kvinnor i deras svar.Studiens ungdomar lever ett medierat liv. De ÄterberÀttar hÀndelser ur verkliga livet pÄ Facebook med hjÀlp av bilder. Studiens ungdomar anvÀnder sig Àven av bilder för att skapa sina digitala jag, och ser dessa bilder som en viktig del av hur de uppfattas av andra.

Fyra sÀtt att se en tv-sÀnd hockeymatch : En medieanalys av kvalseriepremiÀren mellan Leksand och SödertÀlje 2009-03-13

ABSTRACT Elin Broman: FYRA SÄTT ATT SE EN TV-SÄND HOCKEYMATCH? ?En medieanalys av kvalseriepremiĂ€ren mellan Leksand och SödertĂ€lje, 2009-03-13. Medie- och kommunikationsvetenskap D       Uppsatsventilering: 17 december 2009 SYFTE: Syftet Ă€r analysera tv-sĂ€ndningen av denna hockeymatch utifrĂ„n fyra olika infallsvinklar. Jag kommer delas att undersöka om Dayans & KatzÂŽ (1992) begrepp ?mediehĂ€ndelse? idag gĂ„r att applicera pĂ„ mindre spektakulĂ€ra sĂ€ndningar av matcher eller tĂ€vlingar (Contests) Ă€n de stora evenemang som dessa forskare syftar pĂ„, samt genom en retorisk analys se vilka retoriska strategier som Ă€r framtrĂ€dande i sĂ€ndningen.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->