Sök:

Sökresultat:

80 Uppsatser om Prototyping - Sida 1 av 6


Evolutionär prototyping inom metodologier för att hantera växande informationssystem

I denna rapport behandlas en strategi för systemutveckling som kallas för evolutionär Prototyping. Evolutionär Prototyping innebär att utveckla system i inkrementella bitar där system får växa till ett driftsystem för vidare evolution. Det finns också andra former av Prototyping som explorativ, experimentell och kooperativ Prototyping där prototyperna kastas bort och ett nytt system konstrueras. Många metodologier finns för att stödja processen att utveckla informationssystem. På grund av tillgången till CASE-verktyg och fjärde generationens utvecklingsverktyg har evolutionär Prototyping blivit allt mer populärt i praktiken.

Systemutveckling med RUP och Prototyping : - en fallstudie mot läkemedelsbranschens produktionslinjer

Denna uppsats avser att undersöka om systemutvecklingsmetoderna RUP och Prototyping kan komplettera och kombineras med varandra. Vidare avser uppsatsen att undersöka hur de fungerar i praktiken men också hur UML och Prototyping kan visualisera och säkra kravlistan för processtyrning inom läkemedelsindustrin.Fallstudien som denna uppsats innehåller är gjord på ett läkemedelsföretag i Sverige. Vid tillverkning av läkemedel användes olika former av pappersbaserad dokumentation som signeras manuellt. Företaget har idag bland annat ingen kontroll över om signeringen utförs under eller efter tillverkningen och enligt GMP strider detta mot de regler och lagar som styr läkemedelstillverkningen. För att hitta de krav användarna ställer på ett kontrollstyrningssystem har både observationer och intervjuer utförts på plats..

Prototyping för effektiv kravutvinning

Vid utveckling av datoriserade informationssystem är kvaliteten och därmed kostnaden på slutprodukten i hög grad beroende av hur väl man har lyckats att realisera kundens krav och önskemål på det tänkta systemet. För att kunna realisera kundens krav måste först de krav som kunden har på systemet komma till kännedom för utvecklaren. Kunden är inte heller alltid förmögen att ställa samtliga krav då han eller hon inte vet vad som är möjligt att kräva av systemet. Som stöd för utvinningen av kundkrav finns ett antal olika metoder och ansatser. Samtliga av dessa metoder har dock brister och begränsande egenskaper som påverkar deras effektivitet för att utvinna samtliga kundkrav för ett tänkt informationssystem.Den metod som kritiskt analyseras i denna studie är Prototyping.

Användarcentrerad design och agila metoder : Integrering av prototyping och Extreme Programming

 Agila metoder är en relativt ny ansats inom programvaruutvecklingsområdet och ses som en reaktion mot plandrivna metoder som har svårt att hantera oförutsägbara och skiftande krav. Agila metoder förespråkar nära och frekvent kundkommunikation och iterativt arbete för att ständigt kunna skapa, prioritera och verifiera krav. Dock uppmärksammar inte agila metoder aspekter som berör programvarans användbarhet. Syftet med rapporten är därför att integrera användarcentrerad design för att öka fokus mot programvarans användbarhet hos agila metoder. Användarcentrerad design är en process som fokuserar på användbarhet genom att användarna är en central aspekt i utvecklingsprocessen.

Prototyping i systemdesign

Denna uppsats avser att belysa frågan varför prototyper är ett viktigt verktyg i en utvecklingsprocess av ett mobilt system. Fördelar och nackdelar som verktyget kan innebära behandlas och olika tillvägagångssätt beskrivs. Arbetet med detta baseras i ett praktiskt utvecklingsprojekt på IT-kunsultföretaget Citerus. Projektuppgiften var där att genom en informationflödesanalys definiera olika flaskhalsar i informationsflödet på olika hotell för att sedan föreslå ett effektiviserande system. Projektet koncentrerades vidare på städpersonalen och deras arbete.

Kravanalys och arkitekturell design av en budgetplaneringsapplikation

This thesis presents the theory behind Prototyping and user interviews as parts of requirements analysis. It further discusses how these were used in the development of a budget planning application. The implemented Web-based solution uses a new component-based design rooted in a Model-View-Controller architecture. The application is used today with complete success at the Department of Computer and Information Science at Linköping University..

Prototyping i systemdesign

Denna uppsats avser att belysa frågan varför prototyper är ett viktigt verktyg i en utvecklingsprocess av ett mobilt system. Fördelar och nackdelar som verktyget kan innebära behandlas och olika tillvägagångssätt beskrivs. Arbetet med detta baseras i ett praktiskt utvecklingsprojekt på IT-kunsultföretaget Citerus. Projektuppgiften var där att genom en informationflödesanalys definiera olika flaskhalsar i informationsflödet på olika hotell för att sedan föreslå ett effektiviserande system. Projektet koncentrerades vidare på städpersonalen och deras arbete. Utifrån fortsatta studier föreslogs ett mobilt system som ger städpersonalen information för att lättare och effektivare göra sitt jobb. I flera olika forskningsdiscipliner som berör design och systemutveckling förespråkas ett utvecklingssätt med hjälp av prototyper.

Vattenfallsmodellen i en webbmiljö

Vid utveckling av nya system finns det flera olika modeller/metoder att använda sig av, till exempel Prototyping eller vattenfallsmodellen. Denna uppsats beskriver hur utvecklingen avett webbaserat system för registrering av datorer kan ske med hjälp av vattenfallsmetoden. Fokus på detta arbete ligger förutom själva utvecklandet av registret också på dokumenteringen av de olika stegen som följts enligt vattenfallsmodellen. Detta arbeteförsöker också svara på om denna modell är lämplig att använda vid utvecklingen av liknande system. Uppsatsen tar också upp fördelar och nackdelar om kan uppkomma vid användandet av denna modell..

Användarcentrerad Design : Utveckling av prototyper för pekskärmsgränssnitt

Det här arbetet preciserar ett problem utifrån ett problemområde som faller inom ramen för användarcentrerad design. Den preciserade problemformuleringen är: I vilken utsträckning kan ett gränssnitt göras användbart genom Prototyping, aktiv användarmedverkan och iterativ utveckling genom användningen av en modifierad version av ISO 13407 standarden som ett utvecklingsramverk? Den här frågeställningen har tillämpats och avgränsats till ett pekskärmsgränssnitt vid namn Navigator som är utvecklat av Asko. Resultaten visar att de gränssnittsprototyper som har skapats är användbara. Vidare visar resultaten även att det inte är tillräckligt att enbart använda tre nyckelprinciper för användarcentrerad design i syfte att uppnå användbarhet..

Utveckling av webbaserade e-handelssystem i små företag

Denna uppsats handlar om hur små företag gjorde när de utvecklade sitt webbbaserade e-handelssystem. Syftet var att se om företagens utvecklingsarbete följde en systemutvecklingsmodell samt att ge en vägledning till hur utvecklingsarbetet kunde gå till utifrån resultatet av fallstudien. I undersökningen såg vi att dessa företag inte använde sig av en systemutvecklings modell. Deras tillvägagångssätt påminde dock om Prototyping i och med att de arbetade fram prototyper som sedan förbättrade efter tester av olika slag. Vi kom fram till att små företag inte behövde arbeta i projektform utan de gjorde enklare lösningar själv.

Malmöspanaren - En digital plattform för deltagande förvaltning av Malmö stads cykelvägnät

In this project we have explored digital tools for service management on the bicycle paths of Malmö. This was done through the participation of citizens in order to attempt to discern how such interactions can be eased using a mobile app, as well as how this app can be designed in order to appear trustworthy with user friendly interactions. We have explored this field by using goal-oriented design through interviews, Prototyping and user tests. We have created a digital prototype as a possible solution for how the interactions can be done. Throughout the process interviews were held and user tests with selected members of the user group. To explore the concepts we have used paper prototypes in order to establish the design and then defining the interactions with the help of a digital prototype. Finally we have concluded that a general app for bikers in the city would be functional and that a longer study in the effects of such an app would be interesting as a continuation of this work..

Att bygga och utvärdera en artefakt

Vi byggde och utvärderade en artefakt. Artefakten är ett lager i 3D som vi utvecklade åt ett IT-företag. Vi använde oss av teorier om lagerhantering, visualisering och Prototyping vid utvecklingen av artefakten. Vi utförde kvalitativa intervjuer för att utvärdera den. Men framförallt använde vi oss av designforskningsteorier.

Användartester inom webbutveckling : Är användartester nödvändigt vid utveckling av webbplatser?

The aim of this study is to get a deeper understanding about user tests as well as answer the question about if testing for users is necessary at all times. I've done a comparison between what the literature says, and what a company says, about testing. The tests that's been in focus in this study is Prototyping and card sorting tests. Prototyping aims to give the developer feedback about the design and check if there are any obvious problems with the design. A card sorting test can be used to get input about how information architecture should be constructed.

Hitta rätt - utveckling av navigationsstöd

Detta arbete har utförts i samarbete med företaget Compute och fokuserar på att utveckla navigationsstöd för webbportaler med bokningssystem. Arbetet har delats upp i tre specifika mål: (1) integrera Information Foraging Theory (IFT) och Graphical User Interface principles (GUI-principer) genom att applicera dessa vid utvecklng av navigation för webbportaler med bokningssystem (2) konkretisera hur navigering kan förbättras på en webbportal med bokningssystem, utifrån ovanstående teroier och (3) arbetet skall resultera i en lista med rekommendationer som kan tillämpas vid utveckling av navigation. För att kunna  integrera IFT och GUI-principer har dessa i kombination med en teroertisk studie tillämpats vid Prototyping. Prototyperna användes som verktyg för att konkretisera hur navigationen kunde förbättras på portalen. Prototyperna utvärderades och resulterade i en lista med rekommendationer.

1 Nästa sida ->