Sök:

Att bygga och utvärdera en artefakt


Vi byggde och utvärderade en artefakt. Artefakten är ett lager i 3D som vi utvecklade åt ett IT-företag. Vi använde oss av teorier om lagerhantering, visualisering och prototyping vid utvecklingen av artefakten. Vi utförde kvalitativa intervjuer för att utvärdera den. Men framförallt använde vi oss av designforskningsteorier. I vårt syfte tog vi upp frågan om effektivitet och användbarhet. Det är dessa två begrepp som vi utvärderade. Vi fastställde att artefakten effektiviserar arbetsuppgifterna på lagret. De arbetsuppgifter som blir lättare att hantera är i första hand lagerchefens, t ex övervakning och planering. Men även annat, t ex bättre och snabbare beslut, snabbare överblick, resursoptimering. Det är inte lika säkert ifall vi besvarade frågan om användbarhet. Det rådde delade meningar om artefakten är användbar. Däremot var de flesta överens om att den tillför något nytt. Många respondenter ansåg att det i första hand gäller överblicken. Flera ansåg att visualiseringen i sig är en stor skillnad gentemot tidigare applikationer.

Författare

Maximiliano Gabriel Iman Mohammad Zadeh

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..