Sök:

Sökresultat:

65 Uppsatser om Produktutvecklingsprocess - Sida 2 av 5

Konstruktion av timmergrip

Gripklorna hos dagens timmergripar följer en cirkulär rörelse vilket medför att griparen måste korrigeras i höjdled kontinuerligt av maskinföraren för att undvika att virket missas av griparen eller att skador på marken sker. LIAB (Lima Innovation AB) vill med bakgrund i detta undersöka om en ny typ av gripare, som löser detta problem, kan konstrueras. Målet med detta examensarbete har varit att från grunden konstruera en gripare, avsedd för befintliga skotare på marknaden, som minimerar den grävande rörelsen. Genom projektet följdes en Produktutvecklingsprocess utarbetad vid Luleå tekniska universitet kallad Sirius Masterplan. Användandet av bland annat rörelse- och FEM-analyser resulterade i solidmodeller av en gripare som med hjälp av en fyrlänksmekanism följer marken i en näst intill rätlinjig rörelse.

Utvärdering av hjälpmedel för äldre

Äldre människor är en grupp som växer och blir allt större. På grund av åldrandetdrabbas denna grupp ofta av någon form av funktionsnedsättning. Många gångerkan den äldre populationen känna sig hotad av åldrandet, eftersom den påverkarindividens självständighet. Ett sätt att bibehålla självständigheten är att användahjälpmedel. Idag finns många hjälpmedel på marknaden, vilket också ökatbehovet av att utvärdera hur väl produkterna uppfyller sin funktion.

Dagligvaruhandelns egna premiumprodukter : hur och var skapas & hur upplevs mervärdet?

Från introduktionen av detaljisternas egna märkesvaror har utvecklingen gått från att produkterna varit av lågpriskaraktär till att idag även vara mervärdesprodukter, så kallade premiumprodukter. Uppsatsens syfte är tvådelat; dels att ur ett företagsperspektiv undersöka hur och var detaljisten genom sin Produktutvecklingsprocess skapar premiumprodukternas mervärde, dels att ur ett konsumentperspektiv undersöka vilka mervärden konsumenterna ser med detaljisternas premiumprodukter. För att uppnå detta studeras premiumprodukter i livsmedelsbranschen, närmare bestämt ICA Gott Liv. Som teoretisk utgångspunkt används Produktutvecklingsprocessens fem faser samt olika faktorer/värden som påverkar konsumenters val av varumärke. För att svara på företagsperspektivet ställdes frågor till ICA, den största svenska detaljisten, och Arla, en stor leverantör på den svenska marknaden.

Dagligvaruhandelns egna premiumprodukter : hur och var skapas & hur upplevs mervärdet?

Från introduktionen av detaljisternas egna märkesvaror har utvecklingen gått från att produkterna varit av lågpriskaraktär till att idag även vara mervärdesprodukter, så kallade premiumprodukter. Uppsatsens syfte är tvådelat; dels att ur ett företagsperspektiv undersöka hur och var detaljisten genom sin Produktutvecklingsprocess skapar premiumprodukternas mervärde, dels att ur ett konsumentperspektiv undersöka vilka mervärden konsumenterna ser med detaljisternas premiumprodukter. För att uppnå detta studeras premiumprodukter i livsmedelsbranschen, närmare bestämt ICA Gott Liv. Som teoretisk utgångspunkt används Produktutvecklingsprocessens fem faser samt olika faktorer/värden som påverkar konsumenters val av varumärke. För att svara på företagsperspektivet ställdes frågor till ICA, den största svenska detaljisten, och Arla, en stor leverantör på den svenska marknaden.

Demonstration för en vinkelgivare

Målet med detta projektarbete var att hjälpa Eskilstuna Elektronik Partner AB(EEP) att demonstrera sin nya produkt, vinkelgivaren, på bästa möjliga sätt. Företaget ville att deras produkt skulle fästas på en leksaksgrävmaskin som därefter skulle skaka i en periodisk svängning ochpå så sätt visa framtida kunder att deras nya produkt fungerar. EEP ville även ha en demonstrationsmonter för att vis upp sin produkt. Problemet som projektgruppen ställdes mot var hur man skapar periodiska svängningar i en leksaksgrävskopa samt hur man skapar n estetiskt tilltalande monter som ska locka till sig kunder. För att ta reda på detta gjordes en Produktutvecklingsprocess där olika metoder tillämpades för att få en bättre bild av vad sm behöver göras och hur.

Framtagande och införande av process för metodisk produktutveckling : specifikt för Tibrokök

Syftet med examensarbetet är att hjälpa Tibrokök med produktutveckling, Tibrokök har idag en enkel processplan vid produktutveckling som inte används fullt ut eller som det var tänkt, därför utformas en ny produkt-utvecklingsprocess specifik för Tibrokök. Under förstudien i examensarbetet upptäcks flera brister inom produktutveckling på Tibrokök exempelvis onödig väntan på beslut och oklara regler eller roller, målet är att reducera dessa brister så att produktutveckling på företaget kan bedrivas effektivare.Observationer, existerande hjälpmedel och personalens erfarenheter inom produktutveckling på Tibrokök tas tillvara vid framtagningen av den nya Produktutvecklingsprocessen.För att underlätta införandet av det nya arbetssättet för produktutveckling ut-formas en produktutvecklingsguide som är ett hjälpmedel till produktutveck-lingsprocessen. Produktutvecklingsguiden ska även stärka kommunikationen och dokumentationen inom produktutveckling på Tibrokök. Dokumentationen stärks genom ett antal underlag som tas fram tillhörande produktutvecklings-processen.Produktutvecklingsprocessens funktionalitet testas och utvärderas genom simulering av två produktutvecklingsprojekt, simuleringarna säkerställer om Produktutvecklingsprocessen är tillräckligt generell för att passa alla typer av produktutvecklingsprojekt.Resultatet blir en Produktutvecklingsprocess speciellt anpassad för Tibrokök. Med hjälp av den framtagna produktutvecklingsguiden kan all personal oavsett förkunskap använda Produktutvecklingsprocessen.För att implementera det nya arbetssättet med produktutveckling på Tibrokök utförs utbildande redovisningar och en workshop med personalen.

Target Costing i produktutvecklingsprocessen : En studie på Volvo Construction Equipment i Braås

Bakgrund: Produktutvecklingsprocessen har på senare tid kommit att ses som en strategisk aktivitet som är avgörande för företagets överlevnad eftersom produktens utförande och kostnader till stor del fastställs innan tillverkning påbörjas. ?Target Costing? har sitt ursprung från Toyota i Japan och är en metod för strategisk kostnadsstyrning som har vuxit fram för att tidigt styra kostnader. Metoden används för att integrera kostnadsstyrning i Produktutvecklingsprocessen i samstämmighet med kundkrav och företagets egna vinstkrav.Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ?Target Costing? används i Produktutvecklingsprocessen på Volvo Construction Equipment i Braås för att ge kunskap till nya potentiella användare.

Diskussion- & kommunikationsmöbeln : En produktutvecklingsprocess

Dagens samhällsutveckling innebär att länder, regioner, kommuner och städer idag väljer att satsa på nya näringar för att få en stadig inkomst och tillväxt. Karlstad är inget undantag i detta då staden hälsar så väl invånare, besökare som företag Varmt Välkomna med varumärket ?Grader Karlstad?. Våra frågeställningar för detta arbete handlar om hur Karlstad framställs som evenemangsstad av Visit Karlstad och lokala evenemangsbolag samt vilka satsningar som kan göras i framtiden för att Karlstad ska bli en ännu mer framgångsrik evenemangsstad. Vårt syfte med arbetet är att titta på hur Karlstad framställs som evenemangsstad och vilken roll platsvarumärket ?Grader Karlstad? spelar i den framställningen.

Sashay : Vam välling - NU!

Examensarbetet på 22,5 hp har utförts av Malin Engvall, Natalié Schnelzer och CarolineSvedberg som en avslutande del på Innovations- och designingenjörsprogrammet vidKarlstads universitet, fakulteten för teknik och naturvetenskap.Uppdragsgivare var JanErik Odhe som med sin tävlan i Venture Cup lämnat in en affärsidésom innefattar utveckling av en ny produkt.Målet var att ta fram en engångsprodukt som inom loppet av en minut kan ge tillgång tillvarm välling oberoende av var konsumenten befinner sig. Produkten skulle även varaestetiskt tilltalande och på bästa sätt sticka ut från mängden av vällingförpackningar somfinns att tillgå idag.För att på bästa sätt tillfredställa målgruppens behov gjordes en förstudie med enkäter,intervjuer och undersökningar av den nuvarande marknaden. I förstudien framkom det attden primära målgruppen ville ha nytänkande vad gäller formen på produkten. Det framkomäven att en av de viktigaste aspekterna att tänka på var greppvänligheten för små barn.Det slutgiltiga konceptet består av tre delar; flaska, värmeanordning och startanordning iform av ett vred. Genom att vrida vredet, i botten av flaskan, till rätt läge startas denexotermiska reaktion av vatten och kalciumklorid di-hydrat som alstrar värme.Värmeanordningen verkar i en behållare i flaskans mitt.Pappersprototyper för att visa form och grafik gjordes med hjälp av Korsnäs i Frövi.

Analys och design av komponenter till SBU 8000 med rotator

Rapporten beskriver ett examensarbete som utförts som en avslutning på Civilingenjörsprogrammet inom maskinteknik med inriktningen konstruktion på Luleå tekniska universitet, LTU. Examensarbetet utfördes i samarbete med Jama Mining Machines AB av Johan Forslund, delvis på plats i Skelleftehamn och delvis på LTU. Målet är att öka hållfastheten på två av Jama Mining Machines komponenter som återfinns i bommen på skrotaren SBU 8000 med rotator. Detta genom att ändra de specifika komponenternas konstruktion. En grundläggande nulägesanalys av de befintliga komponenterna genomförs för att identifiera vilka förbättringar som är nödvändiga till den nya designen.

Riskanalys vid produktutveckling : Ett kvalitetsarbete med processtyrning

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av företaget Stegia AB, som vid examenarbetets uppstart behövde hjälp med kvalitetssäkringen av deras projektprocess. Det som först och främst saknades var en dokumenterad riskanalys. Valet gjordes att införa en riskanalys i form av en FMEA som skulle passa till Stegias projekt som ofta skiljer från varandra i storlek och omfattning. FMEAn har utvecklats med hänsyn till den version av Stegias projektmodell, APQP, som användes vid examenarbetets uppstart och är uppbyggd med denna som grund. FMEAn är också utvecklad för att vara så flexibel som möjligt och därför gå att anpassa till flera olikatyper av riskanalyser inom olika branscher.

Mobil försäljningsenhet : En produktutvecklingsprocess

Galna Glassen is a company that has a unique way of selling ice cream in Sweden. The idea is for the costumer to be able to compose their own favorite ice cream, partly by choosing the flavor of ice cream but also by picking the ingredients. The ingredients that can be chosen from are around twenty and can be everything from cookies to candy to berries. When the costumer has chosen their ice cream and ingredients they are mixed together on a cooled granite board.The company was very successful when it was founded in the summer of 2011 and decided to expand to other cities in Sweden. They also wanted to explore the profitability of a mobile sales unit that is intended for festivals and events.The thesis is meant to develop Galna Glassen?s mobile sales unit.

Target Costing - en möjlighet trots höga fasta kostnader?: en
fallstudie av Norra Västerbotten

Target Costing slår sig fram på en allt bredare front över företagarvärlden som kalkyleringsprocess vid produktutveckling. Det kommer ursprungligen från Japan och används traditionellt av tillverkande företag som är i början av sin Produktutvecklingsprocess. Target Costing skiljer sig från den vanliga kalkyleringsprocessen där man lägger ihop alla kostnader och gör ett vinstpålägg för att erhålla det slutgiltiga priset som kunderna skall betala. Istället utgår Target Costing ifrån kunden och vad denne är beredd att betala för en produkt. När kundens önskemål är fastställda jobbar man sedan mot de kostnadsmål som måste uppfyllas för att kalkyleringen skall gå ihop.

Ekonomistyrning av FoU-verksamhet: Med fokus på styrning av utvecklingsprocess

Uppsatsens titel: Ekonomistyrning av FoU-verksamhet, med fokus på styrning av utvecklingsprocessen Seminariedatum: 2007-01-18 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Oscar Danefors, Frank Fagerlund, Joakim Puusaari, Fredrik Rubin Handledare: Per-Magnus Andersson, Peter Jönsson Fem nyckelord: Produktutveckling, FoU, stage-gate-system, styrning, management style Syfte: Syftet med uppsatsen är att gå djupare i utvecklingsdelen av FoU-verksamheten genom att beskriva samt analysera styrningen av utvecklingsprocessen. Metod: I uppsatsen används ett hermeneutiskt perspektiv och en kvalitativ forskningsstrategi som med en jämförande design leder till att en multipel fallstudie används för att uppnå syftet. Teoretiska perspektiv: Management style, projekt styrning, stage-gate-system, resultat styrning Empiri: Studien baseras på intervjuer med ansvariga inom FoU på följande fem företag: Akzo Nobel Decorative Coatings Europe, Alfa Laval, Ericsson Mobile Platforms, Procordia Food och Tetra Pak. Resultat: Följande har funnits i uppsatsen: ? Funnit att stage-gate-system är har en stark koppling till centraliserade organisationer.? Att det finns andra system än stage-gate-system som fungerar i en decentraliserad organisation? Att risken i våra fallföretags utvecklingsprocess inte skiljer sig åt mellan olika branscher.? Att det finns ett generellt mönster i våra fallföretags stage-gate-systems Produktutvecklingsprocess.? Att det kan finnas ett samband mellan bransch, utvärderingsenhet och utvecklingsprocess..

Integrering av ekodesign i produktutvecklingsprocessen hos Blå Station

Eco-design is all about improving products environmental performances throughout the products lifecycle by including the environmental aspect into the product development process. There are a large number of different tools that can be used for this, but there are several factors that can affect which one will be the best to use. Some tools for eco-design takes comprehensive studies and can only be performed by experts, while some tools can be used more time- and cost efficient and with basic knowledge. The choice of tool should be based on the company?s situation.This report describes the research of how the design and furniture company Blå Station could include a tool for eco-design in their product development process.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->