Sök:

Target Costing - en möjlighet trots höga fasta kostnader?

en
fallstudie av Norra Västerbotten


Target Costing slår sig fram på en allt bredare front över företagarvärlden som kalkyleringsprocess vid produktutveckling. Det kommer ursprungligen från Japan och används traditionellt av tillverkande företag som är i början av sin produktutvecklingsprocess. Target Costing skiljer sig från den vanliga kalkyleringsprocessen där man lägger ihop alla kostnader och gör ett vinstpålägg för att erhålla det slutgiltiga priset som kunderna skall betala. Istället utgår Target Costing ifrån kunden och vad denne är beredd att betala för en produkt. När kundens önskemål är fastställda jobbar man sedan mot de kostnadsmål som måste uppfyllas för att kalkyleringen skall gå ihop. Med denna uppsats har vi valt att undersöka om företag med höga fasta kostnader, trots vad den tidigare teorin säger, kan få en behållning av att använda Target Costing. Vår undersökning har utgått från tidigare teori om Target Costing och en fallstudie av Norra Västerbotten, ett tidningsföretag med stora fasta kostnader i bland annat sin tryckverksamhet. Fallstudien utgjordes av intervjuer med berörda parter. Vi har genom vår undersökning tagit fram en modell som företag med liknande förutsättningar som Norra Västerbotten kan använda sig av för att undersöka om det finns förutsättningar att använda sig av Target Costing. Vi har kommit fram till att det finns många möjligheter att använda Target Costing i dessa företag, men att det inte får riktigt samma genomslag på grund av de fasta kostnaderna. Tankegången som Target Costing för med sig med sin kundmedvetenhet är dock något som företagen bör ta till vara på även om de avser använda det fullt ut eller inte.

Författare

Erik Hindrikes Jens Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..