Sök:

Sökresultat:

67 Uppsatser om Processtyrning - Sida 4 av 5

Riskanalys vid produktutveckling : Ett kvalitetsarbete med processtyrning

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av företaget Stegia AB, som vid examenarbetets uppstart behövde hjälp med kvalitetssäkringen av deras projektprocess. Det som först och främst saknades var en dokumenterad riskanalys. Valet gjordes att införa en riskanalys i form av en FMEA som skulle passa till Stegias projekt som ofta skiljer från varandra i storlek och omfattning. FMEAn har utvecklats med hänsyn till den version av Stegias projektmodell, APQP, som användes vid examenarbetets uppstart och är uppbyggd med denna som grund. FMEAn är också utvecklad för att vara så flexibel som möjligt och därför gå att anpassa till flera olikatyper av riskanalyser inom olika branscher.

Processen att tillhandahålla reservdelar, Saab Automobile AB : k+D769artläggning och förslag till förbättringar

The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; Stützle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.

En rörig historia : en fallstudie över Secorocs processflöde av DTH-rör

Abstract Title: A messy story ? a case study of Secorocs process flow of DTH-pipes Presentation date: 2010-06-02 Course: Bachelor thesis in businessAuthor: Kristoffer ForsmanAdvisor: Kjell GustafssonKeywords: Management control, process control, lean production, process flow analysisPurpose: The purpose of this bachelor thesis is to develop an overview of the process flow for a specific product, and with the help of this mapping based on a lean production philosophy show possible improvement proposals and how these can lead to a more efficient process flow.Methodology: I have used a case study of Secorocs DTH-pipes and my primary data are gathered through interviews and observations. I have used theoretical framework to establish a process flow analysis. This is to obtain data on process activities and whether they are creating value or not. This leads to a current mapping of the situation in Secoroc on DTH-pipes and then analyzed and suggestions for improvement are developed.Conclusions: That by using the above mentioned mapping of process flow of DTH-pipes, problem areas could be illustrated.

Sex Sigma vid Coca-Cola Drycker Sverige AB: ett DMAIC-projekt för att minska svinnet av dryck i produktionsprocessen

Detta examensarbete är utfört på Coca-Cola Drycker Sverige AB. En av de största produktionskostnader som företaget har är koncentratet för dryck som köps in från the Coca-Cola Company. Innan projektstart visste Coca-Cola Drycker Sverige AB att svinnet av dryck under produktionsprocessen var stort men hade ingen kunskap om vilka faktorer som orsakade svinnet. Coca- Cola Drycker Sverige AB har för ett par år sedan implementerat förbättringsverktyget Sex Sigma i sin organisation och detta projekt har bedrivits som ett Sex Sigma-projekt. Syftet med detta projekt har varit att kartlägga var i processen svinn av dryck uppkommer, föreslå förbättringsåtgärder samt implementera förbättringsåtgärder med avseende på att minska svinnet av dryck i produktionsprocessen.

Lean Production : - Press & Plåtindustri AB

Examensarbete C-nivå, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Ekonomistyrning, Kurskod 2FE90E, VT 2012Författare:Mats Avalvi, Åsa Lind & Rasmus OlhedenHandledare:Elisabeth KjellströmTitel:Lean Production ? Press & Plåtindustri ABBakgrund:Processtyrning handlar om att se och styra en verksamhet utifrån en horisontell värdekedja. Lean production strävar efter att resurseffektivisera flödet och därmed skapa ett mervärde för kunderna och stärka konkurrenskraften. Detta görs genom att minimera allt slöseri med hjälp av Kaizen som innebär att små ständiga förbättringar eftersträvas. För att detta ska kunna lyckas spelar individen en central roll.

Mervärde som strategisk konkurrensfaktor : En uppsats om samarbetet mellan designer och konstruktör.

Globaliseringen och den ökande konkurrensen har gjort att svenska företag inte kan konkurrera med pris på mogna marknader. Mjuka värden har tagit teknikens plats som strategisk konkurrensfaktor. Teknikorienterade företag har tvingats att skapa mjuka värden i sina produkter för att konkurrera mot de utländska lågprisaktörerna.För att tekniska företag ska kunna skapa mjuka värden krävs att de har ett nära samarbete mellan konstruktören och designern. Detta samarbete är beroende av flera faktorer för att uppnå ett tillfredställande resultat.Denna studie belyser de faktorer i samarbetet mellan designer och konstruktör som är viktiga för att skapa mervärde vid produktutvecklingen på en mättad marknad. Det empiriska materialet har samlats in från tre fallföretag och deras kunder.

Mätning, kontroll och duglighet för en lackeringsprocess: En fallstudie på Swedwood Älmhult AB

I dag är företag hårt konkurrensutsatta då de agerar på en globaliserad marknad med många aktörer. För att företag ska överleva och vara långsiktigt lönsamma måste de ständigt förbättra sin verksamhet vilket ställer krav på ett framgångsrikt kvalitetsarbete. Ett sätt att förbättra verksamheten är att mäta och kontrollera sina processer för att på så sätt upptäcka och minska spridning vilket i sin tur sänker företagets kvalitetsbristkostnader.Företag som lackerar träprodukter har svårt att mäta sina processer och för att komma till rätta med problemet har vissa företag intresserat sig för en teknik kallad vibrationsspektroskopi (VS). Det är därför intressant att utreda om tekniken är användbar för att mäta de kvalitetsparametrar som efterfrågas. VS är en teknik som med hjälp av IR-ljus kan bestämma vilken kemisk sammansättning ett prov har.

Kvalitetsverktyg för att uppnå förbättringar inom produktionsföretag : Med en fallstudie av förbättringsarbete på AstraZeneca

I dagens samhälle ligger fokus på att företag och organisationer ska växa, vara vinstbringande samt att alltid ligga i framkant vad gäller ledande kunskaper inom företagets verksamhetsområde. Ett sätt för företag att ständigt utvecklas och förbättra sin verksamhet är att analysera verksamheten med hjälp av olika kvalitetsverktyg. Företagets arbetssätt analyseras varvid problem upptäcks och åtgärder kan sättas in, med högre kvalitet och lönsamhet som resultat. Syftet med följande rapport är att på ett lättöverskådligt vis belysa och sammanfatta olika kvalitetsverktyg företag använder i sitt förbättringsarbete samt att göra en jämförelse dem emellan. Rapporten visar även på hur en av metoderna kan appliceras i verkligheten.

Med publiken för kulturen? : Medverkande kulturutbyte i fallet Riksteatern

Bakgrund: Globalisering och tekniska förändringar har gjort att nya kulturuttryck har vuxit fram och möjliggjorts genom exempelvis Internet. Dessa nya uttryck präglas av interaktion och deltagande. Institutionerna har traditionellt skapat värde genom presenterande kulturförmedling. Genom denna utveckling har kulturinstitutionerna fått en ökad konkurrens.Det framkommer vidare att kulturorganisationerna har nya ekonomiska förutsättningar till vilka institutionerna måste förhålla sig. Då omvärldsförändringar har skett och nu sker, vidtar kulturinstitutionerna åtgärder för att säkra sin långsiktiga överlevnad.Problemformulering: Vilka marknadsföringsfaktorer är viktiga för att Riksteatern genom medverkande kulturutbyte ska skapa mervärde, vilket ger långsiktig överlevnad?Syfte: Vad har Riksteatern för organisatoriska förutsättningar att skapa mervärde genom medverkande kulturutbyte?Metod: Studien bygger på en kvalitativ ansats där en fallstudie av Riksteatern har genomförts genom fyra intervjuer på nationell nivå samt en e-enkät med de lokala riksteaterföreningarna.Teoriområden: Organisation, Internkommunikation, Mervärde, Involvering.Resultat: Den första viktiga organisatoriska förutsättningen för att Riksteatern ska kunna skapa mervärde genom medverkande kulturutbyte är att institutionens dominerande idéer präglas av samstämmighet om att medverkande är organisationens gemensamma strategi, vilket är fallet.

DFSS: Utvärdering av produktutveckling hos Stålforskningen:
en fallstudie på Sandvik Materials Technology

I den allt hårdare konkurrens som råder inom verkstadsindustrin är det viktigt att man redan i samband med produktutvecklingen skapar förutsättningar för att kunna tillverka en produkt av högsta kvalitet. Enligt Magnusson (2003) är det många nya produkter som inte klarar av att uppfylla kunders behov eller är krångliga eller dyra att tillverka. Sandvik Materials Technology stöter ibland på dessa problem. Ett stort förändringsarbete drivs inom hela SMT och det har nu nått fram till området produktförnyelse. Exakt hur det arbetet skall ske är idag inte fastställt.

Från avfall till lönsam produkt: egenkontroll och produktmärkning av järnsand vid New Boliden Rönnskärsverken

Rönnskärsverken är ett smältverk som fokuserar på kopparframställning. Vid framställningen av koppar uppstår en slagg som främst består av järn och kisel. Slaggen bearbetas och granuleras till ett svart grovkornigt material, som sedan säljs under namnet järnsand. Järnsandens tekniska egenskaper gör att den är lämplig att använda som vägfyllnadsmaterial. Eftersom järnsanden uppstår som en biprodukt till följd av kopparframställningen vid Rönnskär så räknas järnsanden som en restprodukt.

Frivilliga upplysningar om ekonomistyrning i årsredovisningar. En studie av 29 svenska företag

Bakgrund och problem: De senaste decennierna har årsredovisningarna blivit allt längre ochmer blivit ett informationssystem. Investerare, finansanalytiker och andra nyckelintressenterställer krav på företagen att bredda sina upplysningar så att de inte endast innehåller rent finansiellinformation. Användarna av årsredovisningen vill ha mer tillförlitlig information omviktiga drivkrafter för företagets värdeskapande förmåga i framtiden. Då den traditionellaekonomiska rapporteringen inte helt avspeglar dessa värdeskapande drivkrafter tvingas företagenlämna frivilliga upplysningar för att tillgodose användarnas krav.Syfte: Syfte med studien är att studera hur mycket, samt vad, som skrivs om ekonomistyrningi svenska företags årsredovisningar. Vidare ämnar studien undersöka om det eventuellt skiljersig åt mellan olika branscher men avseende på mängden upplysningar.Avgränsningar: Studien omfattar företag med sin huvudnotering på OMX Nordiska BörsenStockholms Large Cap.

Från loj till lojal : En fallstudie avseende företag inom telekombranschen & deras förmåga till värdeskapande processer.

Denna uppsats handlar om att finna de faktorer som är viktiga för att företag inom telekommunikationsbranschen skall kunna behålla sina kunder då kärnprodukten inte längre räcker till som konkurrensmedel.Orsaker som ligger till grund för dagens situation är juridiska förändringar, globala förutsättningar samt den tekniska utvecklingen. Mot bakgrund av detta har det blivit nödvändigt att skapa värden som sträcker sig utöver kärnprodukten och därigenom tillgodoser befintliga kunders behov. De aktörer som inte klarar av detta menar vi kommer att tappa marknadsandelar och tids nog försvinna från marknaden.De fenomen som vi valt att peka på i uppsatsen är konkurrens, globalisering samt vikten av att skapa värden. För att belysa dessa har följande teorier valts; Värdekedja/ Värdestjärna, Målstyrning/ Processtyrning, Värdeskapande genom induktion, Involvement Theory, Affärsidé samt Service Management (Tjänstevision/ Tjänstekoncept). Ur dessa teorier har sedan följande syntes mynnat ut;Företaget bör:? genom interaktion med kunden upptäcka vad denne önskar sig av produkten/tjänsten och vad som får honom/henne involverad.? utforma kunderbjudandet efter de kriterier som framkommit genom interaktion, samt i enighet med företagets struktur? implementera den information som skapat företagets struktur, detta för att kundens önskemål skall formas till konkreta erbjudanden.Empirin är hämtad genom både kvalitativ och kvantitativ datainsamling.

Optimerad råvarustyrning för sågverksindustrin

Ett centralt processteg för sågverk är att sönderdela stockar med olika sågmönster. Vid sönderdelning uppstår ett visst råvaruspill, men genom att använda rätt sågmönster till varje enskild stock kan detta spill minimeras. Som ett steg i att göra detta försorteras därför timmer i ett antal timmerklasser som samlar stockar med liknande egenskaper. Råvarustyrning innebär att välja vilka mönster varje klass ska sågas med, hur stor andel av varje klass som ska sågas med dessa mönster samt att bestämma hur stockar sorteras till klasserna.I detta arbete utvecklas ett optimeringsverktyg som angriper problemet att optimera råvarustyrningen med avseende på de framställda produkternas försäljningsvärde. Problemet delas upp i två nivåer där linjärprogrammering kan användas i den ena nivån med syfte att, givet en uppsättning klasser, optimera valen av sågmönster.

Framtidens ledare hos tjänsteföretag : En fall studie på UAE-logistics

I en alltmer turbulent och ombytlig värld går det inte att leda dagens kundstyrda produktion med traditionellt ledarskap. Dagens ledare påverkas av olika faktorer som måste beaktas för att kunna styra ett framgångsrikt företag. Uppsatsens syfte är att utvärdera och analysera UAE-logistics ledarskap genom att undersöka deras internkommunikation utifrån en teoretisk grund. Metoden som används i undersökningen är en gap-analys som används för att se om det råder samstämmighet mellan gruppledarna och de anställda.I slutsatsen besvaras problemfrågan: Vilka faktorer måste den moderna ledaren på tjänsteföretag beakta i sitt ledarskap för att förbli konkurrenskraftig? En faktor som måste beaktas är att den interna kommunikationen måste fungera bra för att motivera, engagera och involvera anställda.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->