Sök:

Mervärde som strategisk konkurrensfaktor

En uppsats om samarbetet mellan designer och konstruktör.


Globaliseringen och den ökande konkurrensen har gjort att svenska företag inte kan konkurrera med pris på mogna marknader. Mjuka värden har tagit teknikens plats som strategisk konkurrensfaktor. Teknikorienterade företag har tvingats att skapa mjuka värden i sina produkter för att konkurrera mot de utländska lågprisaktörerna.För att tekniska företag ska kunna skapa mjuka värden krävs att de har ett nära samarbete mellan konstruktören och designern. Detta samarbete är beroende av flera faktorer för att uppnå ett tillfredställande resultat.Denna studie belyser de faktorer i samarbetet mellan designer och konstruktör som är viktiga för att skapa mervärde vid produktutvecklingen på en mättad marknad. Det empiriska materialet har samlats in från tre fallföretag och deras kunder. Empirin har studerats och analyserats mot teorier som författarna ansett viktiga för ämnet.Undersökningen är både av kvantitativ och av kvalitativ karaktär. Under denna intressanta studie har det skett sex stycken djupintervjuer med designers och konstruktörer på de tre fallföretagen. För att mäta validiteten i analysen av det empiriska materialet från intervjuerna har företagets kunder fått svara på en enkät om deras köpbeslut.Resultatet av undersökningen bekräftar vår teoretiska modell över hur ett effektivt samarbete leder till mervärde i produkten. Detta kan uppnås genom en simultan produktutveckling som präglas av en lärande kommunikation där kundbehovet är känt av båda parter. Processtyrning skall avse båda parter i deras arbete för att skapa ett maximalt mervärde.

Författare

Jakob Fellsman Marcus Törner

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..