Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Processorientering - Sida 3 av 4

Hantering av en snabb implementation kontra ett affärssystem anpassat till organisationen

Genom att implementera ett affärssystem anses organisationerna skapa goda förutsättningar för att hantera den dynamik som idag råder på marknaden. Den kritik som riktas mot leverantörer av affärssystem är dock att kunderna anser implementationen av systemet ta alldeles för lång tid och att systemen ej tillräckligt är anpassade till organisationerna. Då det råder en osäkerhet kring om en kund kan få båda behoven tillfredsställda syftar denna rapport till att utreda hur leverantörer av affärssystem eventuellt går tillväga för att hantera kombinationen av de båda behoven; snabb implementation kontra ett affärssystem anpassat till organisationen. De metoder som tillämpats för att utreda problemet är en fallstudie, litteraturstudie och intervjuer. Sammanlagt har fyra leverantörer av affärssystem involverats i utredningen.

Processorienterad materialförsörjning: en studie i praktisk implementering

Denna rapport beskriver hur en ny materialförsörjningsprocess skall implementeras i praktiken vid Ericsson Radio Systems i Gävle. En intressant frågeställning för detta examensarbete har varit hur materialförsörjningen skall uppnå en effektiv samordning och ett effektivt samarbete i en materialförsörjningsprocess, vilken består av olika funktioner, linjeorganisationer, yrkeskategorier och kundbehov. Arbetet begränsades till att behandla den interna delen av materialförsörjningsprocessen. En fallstudie genomfördes vid implementering av en processförbättringsgrupp. Resultatet av våra undersökningar och resultatet av fallstudien visar att grundproblemet till ovanstående är brist på utbildning.

Uvärdering och förbättring av kvalitetssystem: en fallstudie vid Pfizer Global Manufacturing, Helsingborg

Examensarbetet berör utvärdering och förbättring av kvalitetssystem vid Pfizer i Helsingborg. Data har samlats in, analyserats och därefter har förbättringsförslag tagits fram. Huvuddelen av datainsamlingen består av intervjuer som sedan analyserats med hjälp av teori inom TQM och gällande ISO standard. Övriga delar av datainsamlingen består bland annat av benchmarking. Svagheter med systemet har identifierat och rör bland annat, avsaknad av helhetsbild, kontrollinriktat samt suboptimeringar.

På väg mot en 24-timmarskommun- En fallstudie av Mjölby kommun

Syfte med vårt arbete är att identifiera och analysera framgångsfaktorer vid en kommuns förändringsarbete mot en modern, effektiv och medborgarorienterad förvaltning, en så kallad 24-timmarskommun. För att nå detta syfte har vi valt att göra en fallstudie av Mjölby kommuns arbete med utvecklingen av 24-timmarskommun.Fältarbetet har utförts med hjälp av kvalitativa semistandardiserade intervjuer med ämnesområdets relevanta personer inom kommunen. Analys av empiridata har genomförts med hjälp av förändringsanalys enligt SIM-metoden.Resultat av vår undersökning visar att införande av 24-timmarskommun bör ses som en del av kommunens förändringsarbete mot en modern förvaltning. För att detta arbete ska vara framgångsrikt krävs det strategiskt ledarskap som ska ta fram, förankra och kommunicera visioner och målbilder av den moderna förvaltningen i organisationens alla delar. Samarbete, systematisk process- och brukarorienterad verksamhetsutveckling och den professionella kompetensen utgör en garanti att uppställda målen och visioner for 24-timmarskommun kan förverkligas.

Analys av reservdelstillverkning inom Autoliv Sverige AB

Bakgrunden till detta arbete är att man inom Autoliv (Vårgårda) tillverkar reservdelar dels när en bilmodell fortfarande går i serieproduktion, men också upp till 15 år efter det att bilmodellen gått ur serieproduktion. Utifrån en nulägesanalys konstaterades att problemen kunde delas in i två områden, vid övergången från serietillverkning till reservdelstillverkning (EOP) och vid tillverkning av reservdelar. Problemen upplevdes främst vara hur mycket reservdelar som kommer att efterfrågas de kommande åren (d.v.s. behov av komponenter och kapacitet i produktionsutrustning, behov av lagerplatser m.m.). Samt i vissa fall problem med kompetens när gamla artiklar åter skall produceras.

Problem i samband med processmodellering vid utveckling av branschspecifika affärssystem

En trend på marknaden för affärssystem är att utveckla branschspecifika affärssystem, det vill säga system som är anpassade till affärsprocesserna inom en viss bransch. Eftersom det är affärsprocesserna i en verksamhet som affärssystemet ska stödja är det vid utveckling av affärssystem viktigt att kartlägga dessa processer.Detta arbete syftar till att undersöka vilka problem som kan uppstå i samband med processkartläggning vid utveckling av branschspecifika affärssystem. Vidare är arbetet begränsat till att endast behandla problem vad det gäller val, uppdelning och benämning av affärsprocesser. Arbetet har genomförts dels genom en fallstudie, dels genom intervjuer av leverantörer av affärssystem.Resultatet av detta arbete visar på problem med att avgöra hur många och vilka affärsprocesser som ska innefattas av affärssystemet. Vidare kan problem uppstå bland annat vad det gäller identifiering av huvudprocesser och antalet processnivåer som ska tillämpas.

Det ständigt närvarande svenskämnet : Om högstadieelevers attityder till det språk de använder i andra ämnen än svenska

Film is a tool frequently used by teachers, but it is often limited to showing students how historical time periods looked like, or as a way for students to search for historical inaccuracies. The aim of this essay is to study whether it is possible to use two films based on the legend of Robin Hood as a way to teach students how to contextualize gender history. Through the use of film analysis and gender analysis of two different versions of Robin Hood, The adventures of Robin Hood and Robin Hood: Prince of thieves were analyzed. The study has shown that it is indeed possible to use film as a source material for the study of gender history, and that film can tell us a lot about the contemporary view of gender, masculinity and femininity. The didactical analysis concluded that there was no theoretical objection of using film as a source material; however, there are some things that a teacher should be aware of. Although film may be a good way to create a varied study environment and benefit students with reading- and writing disabilities, there is a risk that time-constraints and lack of knowledge of film and its methodology on, behalf of both teachers and students, may make it hard to implement.

Värdeskapande verksamhetsstyrning : Från kontrollerande polis till stödjande internkonsult

En allt mer föränderlig marknad har medfört en ökad konkurrens och förändrade förutsättningar för dagens företag. De ökade kraven från marknaden har gjort att synen på företagens styrning har förändrats och en mer processinriktad och kundanpassad verksamhetsstyrning har de senaste åren presenterats i litteratur och studier. Företagens ekonomistyrning i praktiken har däremot inte utvecklats i samma takt som dessa nya idéer. Denna kvalitativa studies syfte är att undersöka och analysera de faktorer som kan hindra eller försvåra en utveckling av ett företags ekonomistyrning. Controllers och ekonomichefer har intervjuats för att undersöka på vilket sätt deras ekonomifunktioners rutiner, struktur och resurser påverkar möjligheten att utveckla företagets ekonomistyrning mot en mer horisontellt riktad verksamhetsstyrning.

BPR och TQM: jämförelse mellan teoretiska modeller och dess tillämpning

Managementmodeller med inriktning mot Processorientering blev populära i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet och ett flertal olika modeller togs fram, marknadsfördes ivrigt av konsulter samt implementerades i många företag. Några av dessa modeller fick större genomslagskraft än andra. Många av dessa modeller blev så kallade managementtrender som fick stor uppmärksamhet under en period men sedan försvann. Litteraturstudier förde oss in på att Total Quality Management (TQM) och Business Process Reengineering (BPR) är två modeller som rönt stor uppmärksamhet. Det som intresserade oss vid litteraturstudierna var att studera hur dessa modeller upplevs i näringslivet idag, 10-15 år efter att de slagit igenom.

Varför team? En fallstudie på tre företag.

SAMMANFATTNING Problem: Det finns många tankar om organisationer och hur de ska styras. Förr handlade det om att styra företagets olika resurser för att uppnå lönsamhet. I dag krävs det mer av företagen och dess traditionella organisationsformer sätts på prov. För att utvecklas och framförallt kunna konkurrera i den allt mer föränderliga omgivningen krävs det att organisationerna är öppna för nya tankesätt. Det pågår en övergång från traditionella organisationer till processorienterade organisationer.

Varför team? En fallstudie på tre företag.

SAMMANFATTNING Problem: Det finns många tankar om organisationer och hur de ska styras. Förr handlade det om att styra företagets olika resurser för att uppnå lönsamhet. I dag krävs det mer av företagen och dess traditionella organisationsformer sätts på prov. För att utvecklas och framförallt kunna konkurrera i den allt mer föränderliga omgivningen krävs det att organisationerna är öppna för nya tankesätt. Det pågår en övergång från traditionella organisationer till processorienterade organisationer.

Projektverksamhet med samhällsnyttan i fokus : införandeprocessen av SMS-biljetten vid Upplands Lokaltrafik

The aim of this thesis is to explore possible differences between public and private companies? way to manage projects. In order to analyze the managerial aspects, we have studied the project of a new payment system implemented at the public-transport organization Upplands Lokaltrafik (UL). The project enables mobile payment by text message (SMS). Most theory concerning the management of projects is developed for private companies.

Utveckling av processorienterat arbete: en studie vid
Vattenfall AB Vattenkraft

Fler och fler företag och organisationer inser vikten av att ständigt förbättra kvaliteten på de egna produkterna och tjänsterna, men även kvaliteten på de processer som verksamheten är uppbyggd av. I en processorienterad organisation ses processerna som utgångspunkten för det faktiska värdeskapandet men även för styrningen, bedrivandet, förbättringen och utvecklingen av verksamheten. Denna studie har utförts vid Vattenfall AB Vattenkraft i Luleå. Vattenkraften har sedan början av 2000-talet arbetat med övergången till en processorienterad verksamhet men har inte fullt ut lyckats förankra det nya arbetssättet. Syftet med detta examensarbete är att: ? Undersöka och ge rekommendationer på hur Vattenkraftens processorienterade arbete kan utvecklas ? Undersöka och ge rekommendationer på hur Vattenkraftens processförbättringsarbete kan utvecklas.

Implementering av statistisk processtyrning på en serviceavdelning.

På senare tid har företag i allt större utsträckning börjat mäta processprestationer istället för att enbart styras efter ekonomiska termer. Att lägga resurser på ständiga förbättringar istället för ?brandsläckning? har samtidigt blivit mer vanligt. Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT AB) i Finspång har arbetat med förbättrings¬konceptet Sex Sigma en längre tid och har som ett led i detta kommit långt i arbetet med Processorientering. På serviceavdelningen har man börjat intressera sig för statistisk processtyrning (SPS) som ett sätt att koppla ihop processernas prestation med förbättringsarbetet.

Affärssystems betydelse vid intern kontroll

Bakgrund och problem:Det finns motstridiga resultat i tidigare forskning, men fördelarna med affärssystem kan styrkas genom ett flertal forskarstudier. Vidare skapar det motiv till vår studie och vad en implementering av affärssystem kan skapa för betydelse och möjligheter för svenska företag vid deras interna kontroll och riskhantering. Dels genom hur det kan främja företagens fortbestånd, men även effektivisera och stödja de olika processerna i organisationen. En implementering av affärssystem kan innebära vissa svagheter och skapa problem för företagen, vilket studien behandlar genom riskhantering i form av alternativa eller kombinerade typer av lösningar.Frågeställning och syfte:Syftet utgår från studiens frågeställning och lyder enligt följande:Studiens syfte är att beskriva och diskutera hur intern kontroll och riskhantering kan förbättras genom implementering av affärssystem.Metod:Då syftets roll och funktion är att öka förståelsen utgår studien från en kvalitativ undersökning. Respondenterna representerar både chefsnivån och den operativa nivån på företagen, vilket bidrar till den ökade förståelsen och med en helhetssyn och olika perspektiv i beaktande.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->