Sök:

Sökresultat:

21345 Uppsatser om Problem management - Sida 37 av 1423

VArumärkeslojalitet och växlingsbeteende inom dagligvarumarknaden

Title: Brand loyalty and switching behavior ? A case study of the Swedish ketchup market Authors: Marcus Andersson Mattias Hedblad Tutors: Björn Bergenståhl, (Professor) Department of Food Technology, Engineering and nutrition, Division of Food Technology, Lund University Frans Melin (MBA PhD) Department of Business and administration, Lund University Ragnar Sjögren Johansen, (Marketing Manager Sauces) Procordia Food AB Problem: The market for daily groceries is mature and the competition has become tough. For the manufacturers to be able to grow they have to compete for the existing consumers. The problem is for the manufacturer to protect its consumers and still be able to gain consumers from its competitors. Purpose: Our ambition is to study consumers brand loyalty for daily groceries, with the purpose to understand how loyalty starts, how it can be strengthened, and how it can be broken.

Master Data Management : en undersökande studie på Sandvik AB

I dagens utvecklingssamhälle är det mer en regel än undantag att data lever längre än applikationen. Detta innebär att en organisations masterdata, grunddata, måste överleva förändringar i applikationslandskapet. Masterdata har stort värde i en organisations affärsprocesser varför det är av högsta betydelse att kontrollera dessa. Master Data Management är en applikationsoberoende process för hantering av masterdata vilken används inom många stora företag för att kontrollera kvalitén på masterdata. Syftet med studien var att få insikt i hur ett stort globalt företag arbetar med Master Data Management, för att på detta sätt kunna bidra med förståelse och erfarenhet vilket kan vara till nytta för andra aktörer i området..

Rädda, varna, larma, släck! - En studie om förhållningssätt till varumärke inom den kommunala räddningstjänsten

This study examines how the local rescue services relate to the brand of the rescue service and the concept of brand management. To understand the attitudes against the brand and brand management, empirical data, theoretical modelling of brand and current laws have been discussed together in a try to get an overview how the rescue services practically works with the brand. The study results are based on a questionnaire survey and qualitative semi-structured interviews. The survey was sent to employees working with the communication of the rescue service. The interviews were held with two employees working with the communication of the rescue service and two fire chiefs.

Makroekonomiska förändringar inverkan på Stockholm's L-C

Större svenska företag agerar internationellt, vilka mottagliga för makroekonomiska förändringar vilket möjligen har en effekt på dess växelkurser. Vi vill titta närmare på om det finns ett samband mellan de makroekonomiska variabler och företagets aktiekurser..

Storbankernas Retail Banking ? Hur kan storbankerna utveckla framtidens Retail Banking?

Studiens syfte är att utveckla storbankernas Retail Banking verksamheter genom att studera detaljhandeln, de nya bankaktörerna och storbankerna. Det empiriska materialet baseras på åtta semistrukturerade intervjuer med chefer inom bank- och detaljhandelsbranschen Studien konstaterar att storbankerna måste utveckla sina Retail Banking verksamheter för att bemöta konkurrensen från andra bankaktörer. Genom förbättrade CRM-system, bättre nyttjande av distributionskanaler och mer försäljningsinriktade organisationer är storbankerna redo för framtidens Retail Banking..

Traditional market segmentation - an evaluating approach

The purpose of this research is to evaluate traditional market segmentation variables, as criticism has been directed towards these variables. Based on our problem discussion we find it motivating to undertake investigation in order to understand which connotations an ethnographic approach will provide. Methodology:We have applied an ethnographic approach, which has enabled us to attain under the surface knowledge from our respondents. Theoretical perspective:As we wanted to evaluate existing traditional segmentation variables, we decided to only include theory regarding these variables. Empirical data:In order to collect our data, we observed seven respondents at Ikea and conducted observations and in-depth interviews in their homes.

Migrerande kunskap - lärandets förutsättningar med offentliga mått

Syftet är att undersöka huruvida prestationsmätningar har inverkan på lärande, samt hur prestationsmätningar nyttjas för att uppnå lärande i en offentlig verksamhet. Examensarbetet är en djupgående fallstudie av en asylprövningsenhet på Migrationsverket i Malmö..

Design och optimering av lagertätning : Hos hydrodynamiska oljeglidlager med labyrinttätning

ABB Motors and Generators manufacture large AC machines with oil lubricated plainbearings. The machines have occasional problems with oil leakage from the bearings. aproblem that ABB wants to be solved.In this thesis the cause of this leakage were investigated, with focus on the bearingseals.The purpose of this work was also to suggest amndments for preventing thisproblem. , and to suggest improvements that can prevent this. The first step was todo a literature survey of earlier work on this problem, study the theory ofhydrodynamic bearings and different types of seals and their properties.

VoIP Revolution - strategies to survive the future of telecom

This essay is a study of the market strategies and situations in the telephone business. Our problem was to examine the telecom companies´ strategies to stay competitive and cope with the new VoIP technology. We chose to do a qualitative study and four telephone interviews were made with Swedish and Dutch companies. We investigated three different categories of companies in the market; industry leaders, cable companies and broadband companies to get a broad view of the market. The theory chapter is based on different strategies that companies have to or can apply to get ahead, stay or survive in a hypercompetition.

Styrförutsättningars påverkan på utformningen av belöningssystem i IT-branschen

En uppsats om hur IT-företag som säljer konsulttjänster utformar sina belöningssystem, med fokus på tre styrförutsättningars påverkan. Studien är kvalitativ och baseras på empirisk material inhämtat från fem stora IT-företag..

Corporate Social Responsibility - A case study about how to improve a company?s CSR work

Background: Since the start of the twenty-first century it has become very important for companies to act in a responsible manner, in guides of CSR. The idea is that companies have more responsibilities than to achieve a higher profit for their shareholders. They should also care about the society and act in a responsible way.Problem discussion: Problems concerning CSR are that the internal part of the sustainability work has not encountered the same level as the external part of the sustainability work. Companies are today struggling with implementing CSR into their business strategies.Research questions:1. What does a company has to consider when working with CSR? 2. How can management control systems help the implementation of CSR into the organisation?Purpose: The purpose of this thesis is to examine what a company has to consider when working with CSR and how management control systems can help the implementation of CSR into the organisation.

Ledarskap, management eller både och? - En kvalitativ studie av teori kontra praktik

Vårt syfte är att undersöka om gott chefskap passar in på teorins definitioner av ledarskap eller management eller en kombination av de båda.Uppsatsen är av kartläggande och hypotesskapande karaktär och en kvalitativ metod har använts för att insamla, studera och analysera data. Primärdatan består av intervjuer med vd/ledare och ledda på fem större företag verksamma i Sverige samt sex intervjuer med rekryteringskonsulter som enligt vår definition tillhör experternas perspektiv. Primärdatan innefattar även tre intervjuer med inom ämnet verksamma forskare och docenter på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Sekundärdatan utgörs av vetenskapliga artiklar samt litteratur som behandlar ämnet ledarskap och management.Utredningen visar en klar övervikt för de egenskaper som teorin karaktäriserar som ledarskap. I sju av tio fall nämner respondenterna ledarskapsegenskaper, och bara i tre av tio fall anger de att någon som leder och ansvarar för verksamheter bör ägna sig åt uppgifter som tillhör management.

Turnaround Management - Nyckeln till framgång?

Titel: Turnaround management ? nyckeln till framgång? Författare: Maria Lejefors, Caroline Odell och Sofie Svensson. Handledare: Richard Ek och Bo Markulf. Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera de nyckelfaktorer som bidrar till ett framgångsrikt förändringsarbete inom en organisation. För att göra syftet mer operationaliserbart kommer vi att använda turnaround management som den lins vi betraktar syftet genom.

Revisionsutskott - En empirisk utvärdering

Uppsatsen redogör för ett revisionsutskotts arbetsuppgifter, redogörför revisionsutskottens arbete i företag noterade på stockholmsbörsens A-lista samt att analysera om revisionsutskotten i fråga arbetar enligt svensk kod för bolagsstyrning och därmed bidrar till bättre corporate governance.

Social Responsible Sponsorship - an Easy Way to a Stronger Brand? - A study of Consumer Based Brand Equity and Consumer Packaged Food

Syfte: Att identifiera de problem och/eller svårigheter som uppstått efter införandet av IAS 39 och dess krav på att finansiella instrument ska värderas till verkligt värde. Metod: Uppsatsen har genomförts med hjälpa av en induktiv metod. Primärdata har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Sekundärdata består av facklitteratur och vetenskapliga artiklar. Teoretiska perspektiv: Teorin om det institutionella tänkandet har använts samt Streek & Schmitters modell.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->