Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 47 av 795

Delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet : En studie om femÄriga barns delaktighet och inflytande i förskolan

Syftet var att undersöka hur femÄriga förskolebarn upplevde att de var delaktiga och hade inflytande i förskolans verksamheter. Syftet var Àven att undersöka hur pedagoger uppfattade att barn upplevde sin delaktighet och sitt inflytande i förskolan.I tidigare forskning om barns delaktighet och inflytande har inriktningen mÄnga gÄnger varit pÄ Àldre barn, men det finns Àven studier pÄ yngre barns delaktighet och inflytande. Tidigare forskning beskriver att barn till stor del upplever att de inte Àr delaktiga i exempelvis lÀrarinitierade aktiviteter. Det kan bero pÄ vilket förhÄllningssÀtt och den kontroll pedagogen intar.Den forskningsansats som har valts Àr fenomenografi som Àr en kvalitativ ansats dÀr man försöker beskriva ett fenomen, i detta fall tvÄ fenomen, barns delaktighet och inflytande. Den metod som Àr vald i uppsatsen Àr intervjusamtal med barn och pedagoger.Den hÀr studien visar en skillnad i svaren frÄn barnen pÄ de bÄda förskolorna.

Sambandet mellan Body Mass Index och karies hos barn och ungdomar ? en systematisk litteraturöversikt

Inledning: Prevalensen av karies och övervikt/fetma hos barn och ungdomar beskrivs kort. Syfte: Att kartlÀgga och analysera studier som undersökt sambandet mellan kariesprevalens och BMI hos barn och ungdomar. Följande frÄgestÀllningar ska besvaras: Finns det en korrelation mellan kariesprevalens och BMI? Har gruppen överviktiga barn och ungdomar högre kariesprevalens? Har gruppen underviktiga barn och ungdomar högre kariesprevalens? Metod: FrÄgestÀllningarna besvaras med hjÀlp av en systematisk litteraturöversikt. Resultat: Utav sammanstÀllningens 28 artiklar visade 14 pÄ samband mellan karies och BMI och lika mÄnga visade inget samband.

Samspel vid boklÀsning med drama och musik : I en förskoleverksamhet

Denna studies syfte Àr att studera hur samspelet mellan barn och mellan barn och förskollÀrare sker i en boklÀsningsaktivitet med höglÀsning för en grupp barn jÀmfört med nÀr musik och drama tillförs aktiviteten.Det visade sig vid de observationer som gjordes att barnen, i detta fall en grupp bestÄende av 8-10 treÄringar, fick en djupare förstÄelse för sagan De tre bockarna Bruse. Tidigare forskning och begrepp har studerats för att fÄ en fördjupad kunskap om relevanta teorier kring samspelets betydelse för barn. Den tidigare forskningen har jÀmförts med observationsmaterialet. Resultatet av dessa studier visar pÄ att det uppstÄr ett samspel mellan förskollÀrare och barn och barn sinsemellan nÀr drama och musik tillförs boklÀsningen. Samspelet sker alltifrÄn en envÀgskommunikation, dÀr förskollÀraren hade en tydlig ledarposition, till ett mer engagerat samspel, dÀr barnen förde samtalet och förskollÀraren var en handledare för att hjÀlpa barnen.Slutsatsen av studien Àr att förskollÀrarna bör anvÀnda sig av drama och musik vid bearbetning av boklÀsning för att bl.a.

Möta sitt barn i mötet med sitt barn : Hur förÀldrar upplever och tÀnker kring samvaron med sitt barn

Psykiska ohÀlsan bland barn ökar, vilket föranledde regeringen att ge FolkhÀlsoinstitutet uppdraget att inventera behovet av förÀldrastöd. Goda familjerelationer Àr hÀlsofrÀmjande och förÀldrars förmÄga tillatt förmedla emotionell vÀrme och tydlig grÀnssÀttning blevprioriteringsomrÄden. Syftet med denna studie var att deskriptivtÄterge förÀldrars tankar och upplevelser kring samvaron med sitt/sinabarn. Halvstrukturerade intervjuer med 6 mödrar och en fader, medvarierande bakgrund, genomfördes. InnehÄllet analyserades enligt s.k.induktiv tematisk analys.

Smitta pÄ förskolan - kan det hindra lÀrandet?

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om förÀldrarna vet hur lÀnge ett barn bör var hemma för att minimera smitta pÄ förskolan och om de anser att personalens frÄnvaro pÄ förskolan kan pÄverka deras barns lÀrandesituation pÄ förskolan..

Elever som har missbrukande förÀldrar

Detta examensarbete handlar om barn som far illa pÄ grund av sina förÀldrars missburk, samt hur dessa elevers situation pÄverkar deras vardag och hur skolan och socialtjÀnsten pÄ ett positivt sÀtt kan pÄverka deras liv. Jag har valt att beskriva den misÀr barn till missbrukare kan leva i, symtom som dessa barn kan uppvisa pÄ grund av förÀldrarnas missbruk samt vilka skyldigheter lÀrare och socialtjÀnst har nÀr det gÀller dessa barn. Jag tar Àven upp de skador som fostret kan fÄ nÀr modern missbrukat under graviditeten. Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie som ger en vetenskaplig grund för min undersökning och intervjuer med en rektor, en behandlingsassistent och tre lÀrare samt tvÄ personer som vuxit upp med missbrukande förÀldrar, som svarar pÄ sina olika erfarenheter av Àmnet. Det visar sig i arbetet att teori och empiri överensstÀmmer bra.

Barncancer och den svÄra tiden som följer : FörÀldrars upplevelser av stöd

Årligen rapporteras det in ungefĂ€r 320 fall av cancertumörer bland barn och ungdomar mellan Ă„ldrarna 0-18 Ă„r. I vĂ„rden av cancersjuka barn Ă€r förutom barnen, Ă€ven förĂ€ldrarna i stort behov av stöd. För att öka vĂ„rdkvalitĂ©n behöver förĂ€ldrarnas upplevelser av stöd nĂ€r barnet har en cancerdiagnos belysas. Syftet med denna studie var att belysa förĂ€ldrarnas upplevelser av stöd nĂ€r barnet har en cancer diagnos. Metoden som anvĂ€ndes var en systematisk litteraturstudie dĂ€r resultatet av 11 vetenskapliga artiklar sammanstĂ€lldes.

Är 15 kulor fler Ă€n 15 legobitar? : En studie om vilka strategier barn anvĂ€nder nĂ€r de rĂ€knar och om variation av antal, material och gruppering har betydelse nĂ€r barn ska bestĂ€mma antal.

Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka strategier barn anvÀnde sig av nÀr de rÀknade samt om variation av antal, föremÄl och gruppering pÄverkade deras val av strategier. Undersökningen gjordes genom strukturerade observationer dÄ femton barn, födda 2002, pÄ tre olika förskolor rÀknade föremÄl dÀr antal, gruppering och material varierades. I vÄrt teoriavsnitt bearbetades Gelman och Gallistels fem rÀkneprinciper och Martons variationsteori. Resultatet visade att barn anvÀnde sig av samtliga fem rÀkneprinciper pÄ olika sÀtt och i olika ordning nÀr de rÀknade samt att bÄde antal, material och gruppering hade betydelse för barns val av strategier vid antalsbestÀmning. Barnen hade lÀttare att rÀkna legobitar Àn kulor och behÀrskade de olika principerna bÀttre dÄ antalet var fÀrre eller materialet grupperat i rader..

UppmÀrksammandet av barn som far illa

Barn som far illa Àr ett stort problem och polisen missar ofta att uppmÀrksamma dem och rapportera till sociala myndigheterna om deras livssituation. Med detta arbete vill vi lyfta fram kunskap som kan vara till hjÀlp för polisens arbete. Med hjÀlp av intervjuer frÄn sakkunniga och en mÀngd litteratur har vi kommit fram till en rad punkter en polisman bör tÀnka pÄ nÀr det gÀller att prata med ett barn. Vi har ocksÄ sammanstÀllt inre och yttre kÀnnetecken för hur man kan se pÄ ett barn att han/hon far illa. Barnet anvÀnder sig av olika försvarsreaktioner för att bearbeta sina traumatiska upplevelser.

Att vara barn och inneliggande pÄ sjukhus - Barns och förÀldrars upplevelser

I Sverige vÄrdades 2009, 130 000 barn för olika Äkommor. Syftet med vÄr studie Àr att belysa barns och förÀldrars upplevelse dÄ barn i Äldrarna sju till fjorton Är Àr inneliggande patienter pÄ sjukhus. För att undvika onödigt lidande finns det tydliga riktlinjer skrivna om hur barn och förÀldrar ska bemötas i samband med att barnet Àr inneliggande patient pÄ sjukhus. För att allmÀnsjuksköterskan bÀttre ska kunna bemöta samt vÄrda barnen, vÀl anpassat till Älder och utvecklingsnivÄ, behövs kunskap och förstÄelse av hur förÀldrar och barn upplever sjukhusvistelse. Tidigare forskning inom omrÄdet pekar pÄ vikten av vÄrdrelationer mellan sjuksköterska, patient och anhörig men Àven pÄ problematiken som uppstÄr nÀr förÀldrar mÄste lÀgga ansvaret för sina barn i hÀnderna pÄ vÄrdpersonalen.

ATT LÄRA UT SVENSKA TILL BARN MED ANNAT MODERSMÅL : En kvalitativ studie om hur pedagoger lĂ€r tvĂ„ och flersprĂ„kiga barn svenska

Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet arbetar med inlÀrning av det svenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska. Med inlÀrning menar vi att barn aktivt och medvetet tillÀgnar sig nÄgot nytt som de inte har kunskap om sedan tidigare. Studien genomförs med fokus pÄ agerande i samlingar samt intervjuer av pedagoger. VÄr teoretiska förankring utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet eftersom vi har undersökt olika samspel och ageranden samt pedagogers medvetenhet vid sprÄkinlÀrning. I resultatet har vi kunnat se att tydlig kommunikation, konkritisering av sprÄket och repetition som undervisnings form har stor betydelse för inlÀrning av det svenska sprÄket.

"Jag vill ha den blÄ bilen!" : En observationsstudie av konflikthanteringsstrategier mellan barn respektive elever

Denna studie bygger pÄ observationer av fri lek i sÄvÀl förskolan som förskoleklassen. I bÀgge verksamheterna Àr konflikter och konflikthantering vardagsmÀssiga inslag dÄ barn och elever stÀndigt arbetar med sina inbördes relationer. Fokus har i denna studie riktat sig mot att ta fasta pÄ de strategier som barn respektive elever anvÀnder sig av för att hantera konflikter som tillstöter under den fria leken, mÄnga gÄnger för att kunna leda samspelet sinsemellan vidare. FrÄgestÀllningarna som legat till grund för studien berör vilka strategier barn i förskolan respektive elever i förskoleklass anvÀnder sig av för att hantera konflikter. Samt huruvida det finns likheter och skillnader i hur barnen och eleverna hanterar konflikter i förskolan respektive förskoleklassen.

Engelska i förskolan: Hur barn i förskolan reagerar pÄ införandet av engelska

"Forskning har funnit att smĂ„ barn fram till och med sex Ă„rs Ă„lder har sĂ€rskilt lĂ€tt att erövra sprĂ„k. Det finns svensk forskning som studerat hur barn frĂ„n andra lĂ€nder reagerar pĂ„ att undervisas i svenska dĂ€remot finns det fĂ„ svenska studier som visar hur undervisning i ett andrasprĂ„k pĂ„verkar svenska förskolebarn. Även internationellt sett Ă€r dessa typer av studier sĂ€llsynta. Syftet med denna studie Ă€r att vidga förstĂ„elsen för hur introduktion av engelska pĂ„verkar barn i en svensk förskolas verksamhet. Studien Ă€r av kvalitativ form.

Finns Nangijala? : Barns upplevelse av döden-en studie baserad pÄ publicerade brev frÄn barn

Som sjuksköterska möter man barn som har kommit i kontakt med döden pÄ ett eller annat sÀtt. FörstÄelsen och hjÀlparbetet borde börja hos sjuksköterskor och ska inte behöva vÀnta tills specialutbildad personal kopplas in. Syftet med studien var att undersöka och belysa barnens reaktion pÄ döden nÀr de förlorar en nÀrstÄende, hur de bearbetar sorgen och vad de tror hÀnder efter döden. OmrÄdet belystes genom att göra en narrativ studie som grundar sig pÄ publicerade brev. Resultatet bygger pÄ en bok med publicerade brev och brev frÄn Barn- och ungdomspsykiatrisk hemsida i Stockholms lÀn, dÀr barn sjÀlva berÀttar hur de reagerade och bearbetade sorgen och Àven vad de har för tankar om livet efter döden.

OmvÄrdnadsstrategier och erfarenheter vid insulinpumpbehandling hos barn med typ 1 diabetes : en intervjustudie med barndiabetessköterskor

OmvÄrdnadsbehovet Àr vÀsentligt vid typ 1 diabetes, och sjuksköterskan spelar en central roll vid omhÀndertagandet. Insulinpumpen, som utvecklades för ca 25 Är sedan, medförde hopp om bÀttre metabol kontroll och livskvalitet. Den anvÀndes ocksÄ i ökande omfattning hos barn. Barndiabetessköterskor har förvÀrvat god kunskap om metoden och unik möjlighet att utvÀrdera dess betydelse för barndiabetesvÄrden. Hittills har det emellertid kommit fÄ rapporter om deras observationer.Syftet med den aktuella intervjustudien, var att belysa barndiabetessköterskors erfarenheter och omvÄrdnadsstrategier vid insulinpumpbehandling hos barn med typ 1 diabetes, och jÀmföra dessa med traditionell insulintillförsel.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->