Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 48 av 795

SamhÀllsomvandlingen i Malmberget : En analys av de bosattas skydd för hem och egendom

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

En kÀnsla för naturen : En studie om pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik

MÄrtensson (2011) har pÄ begÀran av NaturvÄrdsverket forskat om naturkontaktens betydelse för barns hÀlsa. I rapporten hÀvdar MÄrtensson att barns möjligheter till friluftsliv i vardagen hÄller pÄ att förÀndras i takt med den vÀxande urbana miljön. Barn idag tillbringar mera tid framför datorn och tv`n. Vidare lyfter författaren fram hur viktigt det Àr att barn Àr ute och leker dÄ de samtidigt lÀr kÀnna omgivningarna för att pÄ sÄ sÀtt utveckla positiva band med naturen (ibid). I Ur och Skur förskolor Àr det ingen risk att barn blir stillasittande dÄ de Àr ute sÄ mycket och rör pÄ sig..

Kommunikation i barns lek : Hur barn anvÀnder olika kommunikationsformer i leken

Med denna studie vill jag fÄ en djupare förstÄelse i hur barn som har svÄrigheter i att uttrycka sig via tal, anvÀnder sig av olika kommunikationsformer för att skapa mening och integrera tillsammans. Den frÄgestÀllning som genomsyrar hela arbetet Àr: Hur kommunicerar barnen med varandra? AnvÀnder de sig av teckensprÄk? Blir de förstÄdda? För att undersöka detta anvÀnde jag mig av kvalitativa observationer pÄ en förskola dÀr det vistades bÄde barn som hade hörselskada och barn som kom frÄn olika lÀnder. Denna förskola anvÀnder sig av tecken som stöd i vardagen. Resultatet visade att det inte enbart var hörselskadade barn som anvÀnde sig av teckensprÄket utan Àven de barnen som hade annat modersmÄl.

FörÀldrars förvÀntningar pÄ sjuksköterskan vid vÄrd av inlagda barn 0-18 Är

Det har forskats en hel del om förÀldrars delaktighet i omvÄrdnaden av sitt sjuka barn, men forskningen rörande förÀldrarnas förvÀntningar pÄ sjuksköterskan Àr inte lika omfattande. Syftet har varit att belysa förÀldrars förvÀntningar pÄ sjuksköterskan vid vÄrd av inlagda barn 0-18 Är. Studien har genomförts som en litteraturstudie dÀr resultatet bygger pÄ Ätta (8) vÄrldsomfattande vetenskapliga forskningsrapporter. Som teoretisk referensram har Calgary modellen för familjecentrerad omvÄrdnad anvÀnts. I resultatet framtrÀdde följande kategorier som var betydelsefulla förvÀntningar frÄn förÀldrarna: information, tillgÀnglighet, kontinuitet, stöd - förtroende samt samarbete - delaktighet.

Betydelsen av egentid för aktivitet, hÀlsa och stress hos personer med barn i förskoleÄldern.

Syftet med studien var att undersöka om egentid för aktivitet hos förÀldrar med barn i förskoleÄldern pÄverkar upplevelsen av hÀlsa och stress. Arbete Àr en aktivitet som allt oftare upplevs som stressigt och tar allt mer tid hos förÀldrar med smÄ barn, i takt med att den stressrelaterade ohÀlsan ökar. Detta gör det intressant att undersöka den hÀr gruppens ÄterhÀmtning i form av egentid för aktivitet. Studien hade en kvantitativ ansats, datainsamling skedde genom enkÀtutskick som analyserades och presenterades i diagram och tabeller. Resultatet av denna studie visade att fler barn ledde till mindre egentid och ju mer egentid respondenterna hade ju mer nöjd var de med den tid de hade.

De glömda barnen : Om barn som bevittnat vÄld i hemmet

Barn som bevittnat vÄld mot en nÀra anhörig kallas de glömda barnen. Uppskattningsvis upplever mellan 100 000 och 200 000 barn i Sverige vÄld i familjen. Enligt socialtjÀnsten Àr dessa barn brottsoffer, men inte enligt polisen. I undersökningar som gjorts gÀllande misshandlade kvinnor har framkommit att mÄnga barn varit nÀrvarande nÀr misshandeln skett. Det har Àven visat sig att mönstret upprepat sig nÀr barnen vuxit upp och sjÀlva fÄr relationer.

Barnets behov och familjehemmets styrkor. - En kvalitativ studie om att matcha familjehem med barn

Vi Àr intresserade av begreppet matchning i förhÄllande till familjehemssekreterares arbete med att fÄ rÀtt familjehem till ett visst barn. Uppsatsens syfte Àr att ta reda pÄ hur familjehemssekreterare gör nÀr de matchar barn med familjehem och om de anvÀnder nÄgra specifika instrument eller metoder i denna process. Vi vill ocksÄ undersöka vilka faktorer som vÀger tyngst och vad som bestÀmmer att en specifik familj matchas med ett visst barn. De centrala frÄgestÀllningarna i uppsatsen Àr Hur gör familjehemssekreterare nÀr de samlar in information om familjehem och barn?AnvÀnds specifika metoder eller instrument vid matchning av familjehem och barn? Vilka faktorer pÄverkar bedömningen vid matchning?Hur gör de nÀr de matchar barn och familjehem?Uppsatsen Àr en kvalitativ studie och empirin bestÄr av Ätta halvstrukturerade intervjuer med familjehemssekreterare.

Att skapa framgÄngsrika produkter : NÀr företag anlitar designbyrÄer i sin produktutveckling

Avsikten med denna uppsats Àr att fÄ en förstÄlelse för varför barn utvecklar för psykisk ohÀlsa. Fokus kommer att ligga pÄ familjens situation, socialt och ekonomiskt. En annan frÄga som kommer att diskuteras Àr huruvida barns sociala relationer utanför hemmet pÄverkar den psykiska hÀlsan. Genom relevanta sociologiska och psyklogiska teorier har jag försökt att analysera, problematisera och förstÄ vad det Àr som bidrar till att psykisk ohÀlsa drabbar barn. För att fÄ en tillförlitlig undersökning anvÀnder jag mig av kvantitativa metoder, dÀr jag tagit del av en levnadsnivÄundersökning Barn 2000, dÀr 692 barn har fÄtt besvara frÄgeformulÀr som visar hur deras psykiska hÀlsa ser ut.

Att ha ett barn med cancer i familjen : FörÀldrar och syskons upplevelser

Bakgrund: Varje Är drabbas ca 300 barn av cancer som Àr den vanligaste dödsorsaken hos barn i Sverige. Hela familjen pÄverkas av detta under lÄng tid. En sÀker och trygg vardag ersÀtts med stÀndig strÀvan om överlevnad, att bÄde barnet och familjen ska ta sig igenom denna period av rÀdsla, kaos och hjÀlplöshet. Syfte: Att beskriva förÀldrar och syskons upplevelser av att ha ett cancersjukt barn i familjen. Metod: Litteraturstudie av vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats.

Anpassning och utsatthet. : Hur förÀldrar till barn med utvecklingsstörning upplever rÄd och stöd frÄn samhÀllet.

Syftet med uppsatsen Àr att belysa erfarenheter förÀldrar till barn med utvecklingsstörning har, av rÄd och stöd frÄn samhÀllet. Undersökningen Àr gjord med en kvalitativ metod och materialet har samlats in genom halvstrukturerade intervjuer. Sju förÀldrar till barn med utvecklingsstörning har intervjuats, med en avgrÀnsning till barn som inte har Downs Syndrom [DS]. Materialet har bearbetats med en kvalitativ analysmetod. Resultatet visar att förÀldrarnas upplevelser av samhÀllets rÄd och stödfunktioner inte överensstÀmmer med deras behov.

ATT FÖRLORA SITT BARN I CANCER : En litteraturstudie om förĂ€ldrars upplevelser vid sitt barns bortgĂ„ng

Bakgrund: Varje Är fÄr förÀldrarna till ca 300 barn beskedet att deras barn har cancer. Trots bra vÄrd och god forskning Àr cancer den vanligaste dödsorsaken för barn upp till 15 Är. Efter förlusten mÄste förÀldrarna hantera alla de psykiska och fysiska symtom som hÀndelsen medför. Med en ökad förstÄelse hos sjuksköterskan kan man lindra förÀldrarnas lidande och öka deras vÀlbefinnande.Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva förÀldrars upplevelser i samband av att förlora ett barn i cancer.Metod: Studien utgÄr ifrÄn sju sjÀlvbiografier som analyserades med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: Efter förlusten av sitt barn Àr förÀldrarna i ett stort behov av stöd. KÀnslor som uppstod vid bortgÄngen var vÀldigt individuellt och varierade mellan lÀttnad och sorg.

Arbete med ensamkommande flyktingbarn ?

Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera hur socialarbetare som arbetar med ensamkommande flyktingbarn praktiserar teorier och metoder utifrÄn lagar regler och förhÄllningssÀtt, samt att Àven ge en bild av vad de sjÀlva anser Àr viktigast i arbetet och mötet med dessa barn. Resultatet Àr baserat pÄ 5 stycken djupintervjuer gjorda med socialarbetare som regelbundet möter ensamkommande flyktingbarn. Vidare gjordes Àven jÀmförelser med tidigare forskning. Resultatet visar att varken lagar, metoder eller teorier anses vara det viktigaste i mötet med dessa barn. Kunskapen om lagar och regler Àr eftertraktad men inte sÄ mycket satsad pÄ.

SprÄkstörningar, vad Àr det? : en undersökning baserad pÄ intervjuer med logopeder, talpedagoger samt specialpedagoger

Uppsatsen behandlar sprÄkstörningar, och tar upp möjliga bakomliggande orsaker samt hurman kan underlÀtta för barn som lider av sprÄkstörningar. Syftet Àr att skapa en förstÄelsekring sprÄkstörningar och att ta reda pÄ hur man kan underlÀtta för de barn som lider avsprÄkstörningar. VÄr undersökning Àr baserad pÄ intervjuer med logopeder, talpedagoger ochspecialpedagoger som arbetar med sprÄkstörda barn dagligen. Anledningen till att vi valde attintervjua personer frÄn dessa yrkeskategorier Àr för att de har breda kunskaper om barn medsÀrskilda behov.UtifrÄn vÄr undersökning kan vi konstatera att uppkomsten till sprÄkstörningar fortfarande ÀrokÀnd, men det finns dock teorier som pekar pÄ Àrftlighet som möjlig bakomliggande orsak.Uppsatsen innehÄller Àven tillvÀgagÄngssÀtt samt tips pÄ hjÀlpmedel som kan underlÀtta förbarn med sprÄkstörningar..

Barn i behov av sÀrskilt stöd : - ADHD/DAMP utifrÄn ett medicinskt kontra pedagogiskt och psykosocialt perspektiv

Detta Àr en studie som tagit sin utgÄngspunkt i begreppet ?barn i behov av sÀrskilt stöd? med fokus pÄ barn och elever med ADHD/DAMP utifrÄn ett medicinskt kontra pedagogiskt/psykosocialt perspektiv. Inom dessa perspektiv har det varit mÄnga kritiska röster och skilda Äsikter för vilka insatser som Àr bÀst för barnen. Fokus har Àven riktats mot huruvida diagnosen kan hjÀlpa barn eller inte. Konstitueringen av barn i behov av sÀrskilt stöd har förÀndrats.

"Mamma, jag lekit dig!" : En essÀ om pedagogens uppgift i mötet med barn som har svÄrt att leka med andra

Syftet med den hÀr erfarenhetsbaserade essÀn Àr att utforska vad min uppgift som förskolepedagogÀr i mötet med barn som har svÄrt att leka med andra. Vad innebÀr det att vara en godpedagog i mötet med barn som har svÄrt att leka med bÄde vuxna och barn? FrÄgestÀllningenvÀcktes i mig dÄ jag pÄ min nya avdelning uppmÀrksammade tvÄ barn som hade den svÄrigheten.EssÀn börjar med mina samspelande observationer av barn som har svÄrt att leka medandra. DÀrifrÄn börjar jag enligt principen praktiken först och teorin sedan söka teorier somkan ge mig stöd i hur jag bör agera. Jag utforskar teorier om lekens betydelse frÄn tre olikateoribildningar: det utvecklingspsykologiska (Winnicott), psykoanalytiska (Erikson) ochgrÀnsöverskridande (Vygotskij).

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->