Sök:

ATT LÄRA UT SVENSKA TILL BARN MED ANNAT MODERSMÅL

En kvalitativ studie om hur pedagoger lär två och flerspråkiga barn svenska


Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet arbetar med inlärning av det svenska språket hos barn med annat modersmål än svenska. Med inlärning menar vi att barn aktivt och medvetet tillägnar sig något nytt som de inte har kunskap om sedan tidigare. Studien genomförs med fokus på agerande i samlingar samt intervjuer av pedagoger. Vår teoretiska förankring utgår från det sociokulturella perspektivet eftersom vi har undersökt olika samspel och ageranden samt pedagogers medvetenhet vid språkinlärning. I resultatet har vi kunnat se att tydlig kommunikation, konkritisering av språket och repetition som undervisnings form har stor betydelse för inlärning av det svenska språket. Vi undersökte också om det fanns någon medveten strategi för inlärning av det svenska språket på förskolorna. Utifrån resultatet uppmärksammade vi att de flesta pedagoger arbetar efter strategier som de inte är medvetna om. Pedagogerna anser att de kommer långt med erfarenheten som de fått genom att arbeta med barn med annat modersmål. De flesta av pedagogerna som deltog i studien anser inte heller att det krävs någon speciell kunskap för att arbeta med två och flerspråkiga barn.

Författare

Margareta Tiverman Sofia Harju

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..