Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 46 av 795

Inskolning av de yngsta barnen i förskolan : Viktiga aspekter för en god start för barn och förÀldrar

Syftet med min rapport var att belysa vad som verkligen Àr viktigt att tÀnka pÄ för att kunna uppfylla lÀroplanens krav om att erbjuda barn och förÀldrar en god introduktion i förskolan.För att fÄ de smÄ barnens perspektiv tog jag del av forskning om hur smÄ barn samspelar med andra mÀnniskor.Genom intervjuer fick jag veta hur förÀldrar och personal tÀnker. Jag tittade dessuton pÄ forskning om hur den pedagogiska miljön kan pÄverka inskolningen.Arbetet resulterade i att jag kompletterade min lÄnga erfarenhet av praktiskt arbete med de yngsta barnen i förskolan med teoretiska kunskaper om smÄ barns samspelsutveckling. Barn har frÄn ettÄrsÄldern förmÄga att samspela och att inleda nya nÀra relationer. Men de har behov av och rÀtt till att möta vuxna i förskolan som har kunskap, intresse och engagemang. Jag insÄg vid mina intervjuer hur viktigt det Àr med tydlig och riklig information till förÀldrarna om hur förskolans verksamhet fungerar och om vad som förvÀntas av dem i samband med inskolningen.Beaktar man dessa aspekter ger man bra förutsÀttningar för en god start för sÄvÀl barn som förÀldrar..

Att bara vara : en essÀ om att lyssna pÄ tysta och blyga barns Äsikt och vilja

Tysta och blyga barn Àr ofta de som lÀmnas Ät sidan eller fÄr vÀnta med att fÄ sina behov tillgodosett. Som fritidspedagog Àr det en viktig uppgift att insocialisera barn i gemenskap, men hur gör man med barn som inte vill? Hur handskas man med barn som föredrar att vara för sig sjÀlva? I vilken grad ska deras önskan respekteras och nÀr blir insocialisering ett vÀrde som bör överordnas barnets fria val?I denna essÀ undersöker jag hur jag som fritidspedagog kan förstÄ dessa barns behov och förhÄlla mig till dem utifrÄn begreppen barnperspektiv respektive barns perspektiv, barns delaktighet, inflytandet och bÀsta. Jag kommer att utgÄ frÄn nÄgra problem frÄn min egen arbetslivserfarenhet och belysa dem med hjÀlp av olika synsÀtt som objekt- och aktörsperspektiv och symbolisk interaktionism..

Fonologisk medvetenhet och skrivförmÄga hos 6-Äringar : En komparativ studie i tre förskoleklasser

Denna uppsats behandlar förskoleklasselevers fonologiska medvetenhet och skrivförmÄga. Syftet med studien Àr att undersöka huruvida den fonologiska medvetenheten skiljer sig Ät mellan barn som gÄr i montessoriförskoleklass och barn som gÄr i kommunal förskoleklass utan nÄgon sÄ specifik pedagogisk inriktning. Syftet Àr Àven att studera sambandet mellan den fonologiska medvetenheten och barnens skrivförmÄga och om de pedagogiska metoderna inverkar pÄ dessa fÀrdigheter. Sammanlagt medverkade 51 barn i studien. FrÄn en montessoriförskoleklass deltog 21 barn.

Krissamtal för barn som bevittnat vÄld i familjen

Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om hur rekonstruktionen i Trappan-modellen tillÀmpas i praktiken. Modellen Àr en av de största interventionerna som brukas i Sverige för barn som bevittnat vÄld i hemmet. Barn som lever i förhÄllanden dÀr vÄld Àr ett ofta Äterkommande inslag löper stor risk att utveckla problem som kan pÄverka deras beteende och hÀlsa negativt. Dessa barn Àr dÀrför i behov av hjÀlp för att bearbeta det trauma det kan innebÀra. Studien baseras dels pÄ Trappan-modellens handbok samt inhÀmtad data frÄn ett nÀtverk som arbetar enligt modellen.

Stress hos barn

VÄrt syfte med arbetet var att ta reda pÄ om barn kÀnner sig stressade men Àven hur ofta och hur mycket stress de kÀnner av. Vi valde att genom enkÀter undersöka detta. Resultatet vi fick visar pÄ att majoriteten av vÄr undersökningsgrupp kÀnner stress regelbundet. Dock blir de inte speciellt stressade nÀr de vÀl utsÀtts för stress. Deras reaktioner pÄ stressen Àr i huvudsak ilska eller illamÄende men Àven andra mindre konsekvenser.

BrÄkiga barn

Borg, Gunnel. & Gall Ising, Elisabeth. 2006. ?BrÄkiga barn?, (?Troublesome children?).

Arenor för prevention och promotion mot övervikt och fetma bland barn och ungdomar. : En litteraturstudie

Bakgrund: Barnfetma Ă€r idag ett vĂ€rldsomfattande problem. Överviktiga barn och ungdomar har större risk att bland annat utveckla diabetes typ II och hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar. Syfte: Belysa arenor för prevention och promotion mot övervikt och fetma bland barn och ungdomar mellan 7-17 Ă„r. Metod: Studien som gjorts Ă€r en litteraturstudie. Databaser som anvĂ€ndes var PubMed, SweMed+ och Cinahl och artiklarna analyserades genom en temaanalys. Resultat: Studier visade att frĂ€mst pĂ„ arenor som skolan, hemmet och samhĂ€llet kan övervikt och fetma förebyggas bland barn och ungdomar.

LÀsglÀdje - hur lÀr vi barn i Äldrarna fem till Ätta Är Àlska att lÀsa?

Syftet med uppsatsen Ă€r att se hur lĂ€sglĂ€dje skapas i förskolorna och skolorna idag. I vĂ„r undersökning ingĂ„r sju verksamheter, varav tre förskolor och tre skolor i södra SkĂ„ne. Den sjunde verksamheten Ă€r Öjaby förskola som ligger i VĂ€xjö. Metoden som vi framför allt har anvĂ€nt oss av Ă€r observationer pĂ„ dessa verksamheter. Vi har Ă€ven gjort intervjuer med 16 barn och lĂ€mnat ut enkĂ€ter till sex pedagoger.

BARN SOM FAR ILLA- Hur kan distriktssköterskan arbeta för att identifiera dessa barn?

Barn kan ha det svÄrt och fara illa pÄ olika sÀtt i sina familjer. NÀr dessa barn kommer till vÄrden finns det en risk att hÀlso- och sjukvÄrdspersonal saknar kunskaper och riktlinjer om hur de ska upptÀcka och ta hand om sÄdana barn. DÀrför kan det vara av vikt att beskriva hur en distriktssköterska kan identifiera barn som far illa för att barn som far illa ska kunna upptÀckas i tid samt att hjÀlpinsatser sÀtts in sÄ tidigt som möjligt för att kunna öka dessa barns vÀlbefinnande och minska deras lidande. VÄr frÄgestÀllning var: vilka metoder finns det för att kunna upptÀcka ett utsatt barn? Syftet med studien Àr att beskriva hur distriktssköterskan kan arbeta för att identifiera barn som far illa.Studien Àr en litteraturstudie dÀr nio vetenskapliga artiklar analyserats enligt Friberg (2006).

Lekarbete en specialpedagogisk metod för barn till utlandsfödda förÀldrar. (Play pedagogy A special need method for children of abroad born parents).

Syftet med följande arbete var att undersöka lekarbetspedagogers uppfattning om lekarbetets betydelse, nÀr det gÀller utveckling och lÀrande hos barn till utlandsfödda förÀldrar, utanför Skandinavien. Vi analyserade vÄrt arbete utifrÄn ett salutogent perspektiv. Arbetet ger en översikt över lek, lekarbete och lekarbetspedagogik. Med hjÀlp av intervjuer undersökte vi lekarbetspedagogers instÀllning till lekarbetets betydelse för barn till utlandsfödda förÀldrar. Vi tog ocksÄ reda pÄ intervjupersonernas uppfattning om det fanns nÄgot omrÄde hos barn som utvecklades sÀrskilt positivt under lekarbetet.

Bemötande av barn pÄ röntgen

Röntgen kan vara vÀldigt skrÀmmande för barn. Det Àr en skrÀmmande miljö som oftast Àr kall, mörk och mÄnga stora maskiner som bullrar och lÄter otÀckt samt mÄnga nya mÀnniskor och intryck att ta in. Röntgensjuksköterskans uppgift vid undersökningen Àr att bemöta barnet sÄ att barnet kÀnner sig tryggt och att strÄldosen till barnet blir sÄ lÄg som möjligt. Att möta barn pÄ röntgen Àr annorlunda Àn att möta vuxna och det krÀver mycket av röntgensjuksköterskan. Barn Àr ocksÄ vÀldigt olika i sin utveckling och det Àr viktigt att röntgensjuksköterskan kÀnner till det och bemöter barnet pÄ barnets nivÄ.

Engelskundervisning för barn med lÀs- och skrivsvÄrigheter

Syftet med mitt examensarbete Ă€r att klarlĂ€gga vad lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter Ă€r och hur man kan undervisa barn med detta handikapp i engelska. I min litteraturgenomgĂ„ng tar jag upp lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter i allmĂ€nhet. Detta för att ge en god bakgrund och förstĂ„else för problemet nĂ€r sedan fokuseringen pĂ„ engelskundervisningen blir aktuell. I litteraturstudien har jag valt att begrĂ€nsa mig till de frĂ€msta och mest belysande inriktningarna inom omrĂ„det. Ämnen som behandlas Ă€r orskaer, kĂ€nnetecken och Ă„tgĂ€rder.

De osynliga barnen? ? En kriminalvÄrdsanstalts och en socialtjÀnsts arbete för barn till frihetsberövade

Syftet med föreliggande uppsats var att undersöka om det fanns nÄgot arbete för barn till frihetsberövade och i sÄ fall hur detta sÄg ut, pÄ en kriminalvÄrdsanstalt och en socialtjÀnst i tvÄ kommuner. Fokuseringen i uppsatsen var dock barnen och deras situation. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ fallstudie med fyra halvstrukturerade intervjuer. Informanterna utgjordes av tvÄ socialsekreterare och tvÄ kriminalvÄrdare. Resultatet analyserades utifrÄn relevanta lagrum samt tidigare forskning och litteratur.

HÖRSELSKADADE BARNS KOMMUNIKATIONSSTRATEGIER ? en observationsstudie av barn pĂ„ en specialpedagogisk enhet.

Hörselskadade barns kommunikationsstrategier Àr icke ett outforskat omrÄde dock Àr det inte mycket forskat pÄ hörselskadade barns interaktioner sinsemellan. Denna studies intention har varit att undersöka relationen mellan de strategier som specialpedagogerna och barnskötarna pÄ en enhet för barn med hörselnedsÀttning anvÀnder/ger till barnen och de kommunikativa strategier som barnen anvÀnder sinsemellan och/eller till de vuxna. Studien har anvÀnt sig av strukturerad observation vilket inneburit att ett observationsschema har faststÀllt utifrÄn vilket observationerna registrerats. Antalet deltagare i studien har varit nio barn i Äldern 36-84 mÄnader samt tre specialpedagoger och tvÄ barnskötare. Antalet studerade interaktioner har varit 144 och det genomsnittliga antalet interaktioner per barn har varit 16.

Barns skattning av smÀrta och oro vid lumbalpunktion : Samt sjuksköterskors möjlighet att pÄverka barns upplevelse av lumbalpunktion

Bakgrund: Lumbalpunktion Ă€r en av de mest Ă„ngestladdade procedurer barn kan genomgĂ„. Den vanligaste indikationen för lumbalpunktion Ă€r misstanke om neuroborrelios. Åldersanpassad information, delaktiga förĂ€ldrar och smĂ€rtlindring Ă€r viktiga faktorer vid lumbalpunktion pĂ„ barn.Syfte: Detta arbete syftade till att undersöka hur barn i Ă„ldrarna 6-18 Ă„r skattar smĂ€rta och oro vid lumbalpunktion, samt att studera om samband finns mellan oro- och smĂ€rtskattning och anvĂ€nd anestesimetod. Ett vidare syfte Ă€r att studera hur sjuksköterskor kan stötta barnen sĂ„ att de fĂ„r en bra upplevelse av lumbalpunktion.Metod: Studien Ă€r uppdelad i en kvantitativ deskriptiv tvĂ€rsnittsstudie, dĂ€r enkĂ€ter delades ut till barn i Ă„ldrarna 6-18 Ă„r som genomgĂ„tt lumbalpunktion och en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie, dĂ€r fyra sjuksköterskor med erfarenhet inom pediatrisk vĂ„rd intervjuats.Resultat: Sammanlagt 12 enkĂ€ter samlades in. Resultatet visar att tre deltagare fick samma lĂ€kemedelskombination, sammanlagt blev det tio olika lĂ€kemedelskombinationer.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->