Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 8 av 168

Skellefte-Teknik: en metod som vÀcker intresse för
naturvetenskap?

I detta examensarbete har vi granskat Skellefte-Tekniken, som Àr en arbetsmetod inom NO-Teknik (Äk1-6). Konceptet bygger pÄ elevaktiva praktiska uppgifter inom NO-Teknik, frÀmst inom kemi, fysik och teknik. Syftet med detta examensarbete, var att undersöka om Skellefte-Tekniken som arbetsmodell, sett ur ett genusperspektiv, bidrar till att vÀcka elevernas intresse för naturvetenskapliga studier. Syftet var Àven att ta reda pÄ om skillnader i förstÄelse förelÄg mellan elever som arbetar enligt modellen och sÄdana som inte gör det. Undersökningen genomfördes i tvÄ klasser som arbetar med Skellefte-Teknik och tvÄ klasser som arbetar pÄ annat sÀtt, samtliga i Ärskurs 6.

StrÀvansmÄl och uppnÄendemÄl i NO

I undersökningen vill vi ta reda pÄ mer om lÀrarnas instÀllning till kursplanerna stÀrvans- och uppnÄendemÄl gÀllande NO för grundekolans tidigare del. Vi vill ocksÄ ta reda pÄ om eleverna nÄr uppnÄendemÄlen för NO i Är 5. PÄ grund av olika omstÀndigheter, kunde inte alla mÄl undersökas.Skolverket genomförde 2003 ett kunskapsprov med eleverna i Är 9 som mÀtte deras kunskaper i NO. I biologi var en fjÀrdedel godkÀnda och i fysik och kemi var en tredjedel godkÀnda. Samma Är genomfördes en internationell undersökning, rörande NO kunskaper, dÀr svenska elever i Är 8 deltog.

Gemensamma ÄtgÀrder i harmoni? : En beskrivande fallstudie av regional miljöpolitisk koordination mellan nationell och internationell nivÄ.

 The aim and scope of this study is to describe the coordination of joint efforts concerning chemicals and hazardous substances in the Baltic Sea region, between the Swedish Chemicals Agency (KemI) and the land-based pollution group of the Helsinki Commission (HELCOM LAND). Based on the description of the coordination, the second aim is to discuss the consequences for the Swedish Chemicals Agency in its policy shaping work towards a nontoxic environment. A qualitative and descriptive case study method is used for this purpose. Theories of coordination and achievement-inducing criteria for environmental goals are applied to the case. Components and related processes of coordination are applied to the descriptive part of the study, whilst the achievement-inducing criteria are applied in the discussion.

Undervisning i naturvetenskap de tre första Ären i skolan : En studie om lÀrares upplevelser av sitt arbete med naturvetenskap

I denna uppsats redovisas resultatet av vÄr studie som har syftet att ta reda pÄ vilka upplevelser lÀrare som undervisar i de första tre Ären i skolan har om Àmnena kemi, fysik och biologi. Vi Àr nyfikna pÄ detta dÄ vi under vÄr verksamhetsförlagda utbildning har fÄtt uppfattningen att naturvetenskapen ibland har en negativ klang i skolan. Studien har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med nio klasslÀrare i Halmstad kommun. Detta för att pÄ bÀsta sÀtt undersöka vÄr forskningsfrÄga. En genomgÄng av litteraturen har gett oss en inblick i hur forskare ser pÄ den naturvetenskapliga undervisningen, bÄde ur ett nationellt och internationellt perspektiv.Resultatet visar att lÀrarna i vÄr studie arbetar med naturvetenskap i skolan, till största del med tema.

?Vi har det typ nÄgra gÄnger om Äret?? - Praktiskt arbete i den naturvetenskapliga undervisningen

Syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga samförstÄndet mellan lÀrare och elever, vad gÀller det praktiska arbetet i den naturvetenskapliga undervisningen. Vi har med hjÀlp av enkÀter till lÀrare och elever genomfört en kvantitativ undersökning. Resultatet av denna visar att det i samtliga klasser i liten utstrÀckning diskuteras varför man genomför en praktisk uppgift. Detta till trots att tre av fyra lÀrare hÀvdar att praktiskt arbete Àr viktigt för elevernas lÀrande, vilket Àven eleverna tycker. Vidare visar resultatet att det ofta förekommer en genomgÄng före det praktiska arbetet, s.k.

Elevers attityder till naturvetenskaplig undervisning : en intervjustudi med elever i Ă„r 9

Varför minskar barn och ungdomars lust och intresse att lÀra naturvetenskap i skolan med stigande Älder och varför vÀljer fler och fler ungdomar att inte fortbilda sig inom det naturvetenskapliga omrÄdet? Detta Àr en problematik vi stÀlldes inför under vÄr lÀrarutbildning. Vilka attityder har ungdomar till den naturvetenskapliga undervisningen i skolan och pÄ vilka sÀtt kan dessa attityder förbÀttras? Syftet med föreliggande C-uppsats har varit att undersöka och problematisera vilka attityder elever har till den naturvetenskapliga undervisningen i biologi och kemi, samt att undersöka vilka faktorer i skolan eleverna sjÀlva anser pÄverkar dessa attityder. Dessutom undersöks och problematiseras vad eleverna anser bör förÀndras i den naturvetenskapliga undervisningen för att skapa positiva attityder till dessa Àmnen.

Efter de Àlskat ? en studie av det psykologiska förhÄllandet mellan litterÀr karaktÀr och lÀsare

Varför minskar barn och ungdomars lust och intresse att lÀra naturvetenskap i skolan med stigande Älder och varför vÀljer fler och fler ungdomar att inte fortbilda sig inom det naturvetenskapliga omrÄdet? Detta Àr en problematik vi stÀlldes inför under vÄr lÀrarutbildning. Vilka attityder har ungdomar till den naturvetenskapliga undervisningen i skolan och pÄ vilka sÀtt kan dessa attityder förbÀttras? Syftet med föreliggande C-uppsats har varit att undersöka och problematisera vilka attityder elever har till den naturvetenskapliga undervisningen i biologi och kemi, samt att undersöka vilka faktorer i skolan eleverna sjÀlva anser pÄverkar dessa attityder. Dessutom undersöks och problematiseras vad eleverna anser bör förÀndras i den naturvetenskapliga undervisningen för att skapa positiva attityder till dessa Àmnen.

Fo?rdjupande aktiviteter i gymnasieskolans matematik : En studie om uppfo?ljningen av det inverterade klassrummets videolektioner

Syftet med denna studie var att underso?ka hur la?rare i gymnasieskolans matematik bedriver sin undervisning med utga?ngspunkt i undervisningsmodellen det inverterade klassrummet. Videolektioner anva?nds fo?r att frigo?ra tid fo?r en aktiv inla?rning under lektionstid. En fra?gesta?llning ga?ller hur la?rarna arbetar fo?r att fo?rdjupa eleverna kunskaper fra?n videolektionernas inneha?ll.

Praktiska moment - En god vana inom geografiundervisningen? : en intervjustudie av gymnasielÀrares uppfattningar kring ett praktiskt arbetssÀtt

Geografi Àr ett tvÀrvetenskapligt Àmne i skolans vÀrld som berör sÄvÀl naturen som samhÀllet vi lever i. I Skolverkets Àmnesplan för Àmnet Geografi pÄ gymnasial nivÄ framkommer det med all önskvÀrd tydlighet att sÄvÀl exkursioner, fÀltstudier, laborationer som övningar ska ingÄ i undervisningen, för att ÄskÄdliggöra den mÄngfacetterade vÀrld vi lever i. I nya rön frÄn Skolverket beskrivs situationen i de högre Äldrarna, med avseende pÄ inkludering av praktiska moment i undervisningen, som problematisk.Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att belysa vikten av praktiska moment inom Àmnet geografi, pÄ gymnasial nivÄ, genom att undersöka lÀrares erfarenheter kring ett praktiskt arbetssÀtt. För att kunna undersöka detta har vi anvÀnt oss av en intervjustudie, dÀr fyra geografilÀrare (pÄ gymnasial nivÄ) frÄn fyra olika skolor i tre skilda kommuner agerade respondenter. Resultatet pÄvisar att eleverna till följd av ett kontinuerligt tillÀmpande av praktiska moment ges möjligheten att se samband, vilka knyter samman teorin och verkligheten.

Kan praktisk fÀrdighet beskrivas ur ett tekniskt perspektiv sÄ att eleven pÄ ett mÄlmedvetet sÀtt kan trÀna och utveckla sin förmÄga i den praktiska disciplinen?

I detta dokument belyses praktisk fÀrdighet utifrÄn en teknisk synvinkel. FÀrdigheten delas upp i mindre bestÄndsdelar. Dessa bestÄndsdelar beskrivs var för sig och pÄ vilket sÀtt de bidrar till samt pÄverkar den praktiska fÀrdigheten. Syftet med arbetet Àr att visa hur den lÀroprocess som eleven genomgÄr vid trÀning av en praktisk disciplin kan tydliggöras och underlÀttas, genom att utgÄ frÄn ett tekniskt perspektiv. Det bör betonas att praktisk fÀrdighet studeras enbart utifrÄn ett tekniskt perspektiv. Det ger mÄnga möjligheter att analysera fÀrdigheten, men synsÀttet ger Àven upphov till begrÀnsningar avseende en total förstÄelse av vad praktisk fÀrdighet Àr. NedanstÄende arbete bör dÀrför ses som en modell eller beskrivning som liksom andra modeller och beskrivningar ger vissa insikter, men som ocksÄ har begrÀnsningar i sin giltighet. Resultatet visar att praktisk fÀrdighet kan betraktas och analyseras utifrÄn sina tekniska bestÄndsdelar.

Studiemotivation inom kÀrnÀmne och karaktÀrsÀmne hos elever pÄ gymnasieskolans teoretiska respektive praktiska program

Det pÄgÄr en skolpolitisk debatt om andelen kÀrnÀmnen respektive karaktÀrsÀmnen inom gymnasieskolans teoretiska och praktiska program. Syftet med studien var att undersöka om det finns en skillnad i studiemotivation bland gymnasielever i kÀrnÀmnen respektive karaktÀrsÀmnen beroende pÄ om de gÄr ett teoretiskt program eller ett praktiskt program. Deltagarna i undersökning var elever pÄ ett gymnasium frÄn den sista Ärskursen dels frÄn ett teoretiskt program, Naturvetarprogrammet (NV) och frÄn ett praktiskt program, OmvÄrdnadsprogrammet (OP). Metoden som undersökningen anvÀnde sig av var en enkÀt som tog upp omrÄdet motivation till kÀrnÀmnen och karaktÀrsÀmnen. Resultatet visade att motivationen hos elever pÄ det teoretiska programmet var högre för kÀrnÀmnet Àn vad det var för elever pÄ det praktiska programmet, de hade en högre motivation i sitt karaktÀrsÀmne.

FrÄn tecken till dans- Benesh Movement Notation som pedagogiskt verktyg

Sammanfattning Mitt syfte med uppsatsen Àr att utforska om eftergymnasiala danselever upplever att Benesh Movement Notation kan var ett hjÀlpmedel i den praktiska dansundervisningen. Studiens syfte Àr Àven att förtydliga vikten av att koppla teori till det praktiska ut-övandet av danskunskap. Min metod i denna undersökning har varit att intervjua 12 eftergymnasiala danselever om deras upplevelser, det vill sÀga, fördelar och nackdelar med Benesh Movement Notation i praktisk danstrÀning, möjligheten att skriva egna anteckningar och i repertoararbete. Resultatet visar att genom att kombinera praktik och studier i Benesh Movement Notation utvecklar eleverna sin analysförmÄga i rörelse och sjÀlvstÀndigt tÀnkande i den praktiska danstrÀningen. Eleverna utvecklar vidare sin förmÄga att uttrycka sig och formulera sig verbalt i danstrÀningen, och fÄr en djupare kunskap i förmÄgan att tolka interpretationen..

Praktisk eller formell matematikundervisning? : Ett undervisningsförsök i statistik

Syftet med detta examensarbete var att undersöka praktiskt kontra formellt arbetssÀtt i matematikundervisningen pÄ högstadiet. Den praktiska undervisningen Àr en undervisningsform som bottnar i det sociokulturella perspektivet, dÀr kunskap föds genom den kommunikativa processen. Den formella undervisningen med ursprung i Associationismen fokuserar dÀremot pÄ drill och övning. Meningen var att undersöka vilka effekter praktisk respektive formell undervisning fÄr resultatmÀssigt och hur de olika arbetsformerna uppfattades av eleverna. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs sex och en Ärskurs sju med sammanlagt trettio elever. För att undersöka mina frÄgestÀllningar genomförde eleverna tre olika prov inom statistikomrÄdet och besvarade en enkÀt.

Dubbla speglingar

Begreppet mÀstarlÀra förekommer sÀllan i den pedagogiska debatten. Med den stundande gymnasiereformen har begreppet Äter aktualiserats. Danspedagogik Àr inte heller ett hett Àmne men sedan lpf94 infördes har det funnit som Àmne inom gymnasieskolan. Observation och imitation Àr begrepp som Äterkommer inom bÄde ÀmnesomrÄdena. Finns det fler kopplingar mellan mÀstarlÀra och dansundervisning? MÀstarlÀra Àr stark förknippat med utbildning inom hantverksyrkena.

Skatteverket : Praktiska problem i kontrollerna av företag

Uppsatsen avser att undersöka hur Skatteverkets kontroller av företagare gÄr till praktiskt. UtifrÄn detta ska uppsatsen utreda vilka problem som finns i det praktiska arbetet som Skatteverket gör i de olika kontrollformerna. Studien bygger pÄ en kvalitativ metod vilken valts för att fÄ en djupare förstÄelse för studieÀmnet. Det empiriska materialet till studien har samlats in med hjÀlp av intervjuer med sammanlagt fem handlÀggare pÄ Skatteverket. Material till den teoretiska referensramen har inhÀmtats frÄn relevant litteratur och sökningar i databaser.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->