Sök:

Skellefte-Teknik

en metod som väcker intresse för
naturvetenskap?


I detta examensarbete har vi granskat Skellefte-Tekniken, som är en arbetsmetod inom NO-Teknik (åk1-6). Konceptet bygger på elevaktiva praktiska uppgifter inom NO-Teknik, främst inom kemi, fysik och teknik. Syftet med detta examensarbete, var att undersöka om Skellefte-Tekniken som arbetsmodell, sett ur ett genusperspektiv, bidrar till att väcka elevernas intresse för naturvetenskapliga studier. Syftet var även att ta reda på om skillnader i förståelse förelåg mellan elever som arbetar enligt modellen och sådana som inte gör det. Undersökningen genomfördes i två klasser som arbetar med Skellefte-Teknik och två klasser som arbetar på annat sätt, samtliga i årskurs 6. Undersökningen utgjordes dels av en jämförelse i kunskap i form av ett skriftlig test, dels en attitydundersökning riktad till Skellefte-Teknikens elever och till sist intervjuer av klasslärarna till elever med det sistnämnda arbetssättet. Vad gäller jämförelsen i kunskap och förståelse mellan elevgrupperna, förelåg ingen skillnad. Vidare visade attitydenkäterna att Skellefte-Tekniken inte passade alla, i synnerhet inte flickorna. Slutligen framkom vid intervjuerna med lärarna, att tekniken är en användbar arbetsmetod men att den behöver vidareutvecklas.

Författare

Marie Eman Marita Löfgren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..