Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 30 av 168

??Och sÄ fÄr mamman in barnet i sitt hjÀrta?? Om hÄllande som begrepp och arbetssÀtt i arbetet med spÀdbarnsfamiljer.

HÄllande Àr ett begrepp som anvÀnds i utrednings- och behandlingsarbete med förÀlder-barn relationen. VÄrt syfte har varit att försöka göra fenomenet/begreppet hÄllande konkret, samt att se pÄ hur det omsÀtts i det praktiska arbetet. VÄra frÄgestÀllningar har dÀrför varit: Hur förstÄr personal, som arbetar med förÀlder-barn relationen, begreppet hÄllande? Hur omsÀtter de sin förstÄelse i praktiken? Hur stÀmmer deras förstÄelse överens med teori och tidigare forskning? Vi har intervjuat sju personer som arbetar pÄ ett behandlingshem, som riktar sig till spÀdbarnsfamiljer dÀr det finns svÄrigheter i förÀldraskapet. Materialet har analyserats med hjÀlp av en fenomenologisk, kvalitativ metod.

Elevers Äsikter om motivation, intresse och lÀrande i matematik

I bakgrunden tas tidigare forskning upp som visar att matematik anses vara ett svÄrt och ointressant Àmne och att elevernas kunskaper i Àmnet minskar. UndervisningssÀttet Àr lÀroboksbundet, men ett högre elevinflytande och medbestÀmmande skulle leda till ökat engagemang hos eleverna och ett bÀttre lÀrande. Syftet med mitt examensarbete var att ta reda pÄ vad eleverna tycker frÀmjar respektive motverkar deras motivation och intresse för att lÀra sig matematik samt hur eleverna vill att matematikundervisningen ska vara upplagd för att de ska kunna optimera sitt lÀrande. Undersökningen i enkÀtform genomfördes i Ärskurs 1 pÄ gymnasiet bland sju klasser pÄ praktiskt inriktade program. Resultatet visar att matematik upplevs som ett ganska trÄkigt men relativt lÀtt Àmne och att mer variation pÄ arbetssÀttet under lektionerna skulle frÀmja elevernas motivation och intresse för matematik.

Den avskalade LÖK:en : lokala överenskommelser mellan civilsamhĂ€llet och offentlig sektor

Uppsatsen tydliggör och beskriver innehĂ„llet i elva lokala överenskommelser (LÖK) mellan civilsamhĂ€llet och offentlig sektor. Studien visar ocksĂ„ hur relationen mellan parterna avspeglas i texterna. Uppsatsen visar ocksĂ„ pĂ„ hur olika idĂ©er och synsĂ€tt i överenskommelserna kan fĂ„ praktiska konsekvenser för civilsamhĂ€llet..

VÀrmeÄtervinning frÄn smidesprocess : VÀrme frÄn smidesprocess blir varmvatten

SammandragDetta examensarbete utförs i samarbete med företaget Componenta Wirsbo AB. Componenta smider detaljer till den tunga fordonsindustrin. Företaget anvÀnder sig av sÀnksmide dÀr materialet formas genom slag frÄn tvÄ rörliga verktyg. Smitt material har mycket goda hÄllfasthets egenskaper samt en mycket homogen struktur.Företaget har som miljömÄl att minska sin uppvÀrmningsenergi med 5 %. Componenta arbetar Àven med ett Leanprojekt som ska leda till en mer kontinuerlig produktion.

BetrÀdor i det skÄnska jordbrukslandskapet : en studie av Lunds kommuns arbete med tillgÀngliggörandet av det tÀtortsnÀra jordbrukslandskapet

Lund Àr belÀget i ett högintensivt jordbruksomrÄde i sydvÀstra SkÄne och andelen allemansrÀttslig mark i det tÀtortsnÀra landskapet Àr liten. För att tillgodose stadsinvÄnarnas behov av rekreation Àr tydliga strategier för grönstrukturplanering i kommunen viktigt. Ett verktyg i arbetet med tillgÀngligörandet av Äkerlandskapet utanför staden Àr sÄ kallade betrÀdor. BetrÀdor Àr smala strÀngar av insÄtt vallgrÀs som lÀmnas obrukad lÀngs Äkerkanter och kan fungera som gÄngstrÄk ut i landskapet. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur Lunds kommun, med hjÀlp av betrÀdor, arbetar med tillgÀngliggörandet av det stadsnÀra jordbrukslandskapet för dess invÄnare. Studier av Lunds översiktsplan och Grönstruktur- och naturvÄrdsprogram gjordes för att utreda vilka intentioner och strategier kommunen har med grönstrukturplaneringen och vilken roll betrÀdor spelar i planeringsarbetet.

Fastighetskontorets arbetsmiljöledningssystem: en fallstudie av en kommunal förvaltnings systematiska arbetsmiljöarbete

Enligt svensk arbetsmiljölagstiftning finns krav pÄ att arbetsmiljöarbetet ska organiseras pÄ ett systematiskt sÀtt inom alla verksamheter som sysselsÀtter arbetstagare. Vanliga förekommande problem som uppmÀrksammats i detta arbete Àr att det oftast fokuseras pÄ ÄtgÀrdandet av problem istÀllet för att arbeta förebyggande, att det finns en otillrÀcklig integrering av arbetsmiljöfrÄgor i den övriga verksamhetsplaneringen samt att det finns bristande insikter i vad en dÄlig arbetsmiljö egentligen kostar verksamheten. Objektiva krav och praktiska rÄd pÄ hur arbetsmiljöarbetet kan organiseras finns att hitta i föreskriften (2001:1) Systematiskt arbetsmiljöarbete. Föreskriften kan underlÀtta planeringen, ledningen och kontrollen av arbetsmiljön i en verksamhet. Syftet med studien var att kartlÀgga och analysera hur en kommunal förvaltning organiserat sitt systematiska arbetsmiljöarbete samt utarbeta konstruktiva förslag pÄ eventuella förbÀttringar.

Praktiskt estetiska Àmnens betydelse för barn i behov av sÀrskilt stöd - en kvalitativ studie

Praktiskt estetiska Àmnena anses som viktiga för lÀrandet för alla elever och i synnerhet för de elever som har svÄrt för teoretiskt lÀrande eller Àr i behov av sÀrskilt stöd. Att lÀra ut praktisk ligger naturligt inbyggt i praktiska estetiska Àmnen, som textilslöjd och hemkunskap, dÀr eleverna ges möjlighet att utveckla sina fÀrdigheter och Ästadkomma konkreta resultat. Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur nÄgra lÀrare och elever upplever lÀromiljön, lÀrande och de praktiskt estetiska Àmnenas betydelse för elever i behov av sÀrskilt stöd. Uppsatsen belyser ocksÄ hur eleverna sjÀlva upplever sitt lÀrande i dessa Àmnen. Studien Àr en kvalitativ fallstudie och ansatsen Àr explorativ. De Àmnen som ingÄr i studien Àr textilslöjd, trÀ - och metallslöjd, musik, hemkunskap och bild. Materialet bestÄr av tre intervjuer med elever pÄ grundskolans högstadium vilka har lÄngvarigt behov av sÀrskilt stöd, fem intervjuer med lÀrare samt fem observationer i praktiskt estetiska Àmnen samt en intervju och en observation under lektion med en speciallÀrare. Resultaten redovisas utifrÄn de centrala begreppen, lÀromiljö, lÀrande och praktiskt estetiska Àmnen, som belyses med hjÀlp av underteman.

En jÀmförande studie mellan Mental Ray och V-Ray

Flertalet nutida medier innehÄller datorgenererad tredimensionell grafik. Intresset och efterfrÄgan för denna typ av grafik, har gett upphov till utvecklandet av Ätskilliga datorprogram. Programmen innehÄller oftast en eller flera integrerade renderingsmotorer. Studien jÀmför renderingsmotorerna Mental Ray och V-Ray genom att diskutera deras skillnader i renderingstider, anvÀndarvÀnlighet och renderingskvalitet, vid simulering av realistiskt ljus. Det praktiska arbetet utfördes genom att rendera samma 3D-miljö med de tvÄ olika renderingsmotorerna.

Ordning i kroppen ? Ordning i knoppen! : FMT-metodens betydelse för mÀnniskans utveckling

Detta examensarbete ger en inblick i hur mÀnniskors utveckling kan pÄverkas av Funktionsinriktad Musikterapi ? FMT, utifrÄn frÄgorna pÄ vilket sÀtt FMT kan pÄverka motorisk utveckling samt pÄ vilket sÀtt FMT kan pÄverka kognitiv utveckling. Det dokumenterar arbetssÀttet kring FMT-metoden. Genom tvÄ fallbeskrivningar fÄr vi följa det praktiska arbetet. Resultat visar att de medverkandes motorik har pÄverkats och Àven kognitiv utveckling har pÄverkats..

Det praktiska vÀrdegrundsarbetet i en förskolas vardag

 I och med att förskolans styrdokument, lÀroplan för förskolan Lpfö 98, kom skall förskolan arbeta med vÀrdegrundsfrÄgor. I de grundlÀggande vÀrdena stÄr bland annat att man ska arbeta med etiska vÀrden och för att utveckla barnens solidaritet mot andra mÀnniskor. Det ska bland annat göras genom att pedagogerna skall vara goda förebilder och synliggöra det i verksamheten. (Utbildningsdepartementet, 1998).Tidigare erfarenheter av diskussioner med pedagoger har visat uttryck för att fokus lÀggs alltför ofta pÄ styrda aktiviteter och att synliggöra dessa. Med en nyfikenhet till det mer spontana Àr studiens syfte dÀrför att belysa det vardagliga arbetet med vÀrdegrunden pÄ förskolan.

ImprovisationsförmÄgan som dansstudentens fronesis : En danspedagog synar sin praktiska kunskap

This essay is an attempt to scrutinize dance improvisation in terms of Aristotle?s concept of the practical knowledge phronesis. By remembering and reflecting upon lessons and my own practical knowledge and experience as a teacher in the subject of dance improvisation, I want to examine the ability to improvise as the dance studentsÂŽ phronesis. Awareness, spontaneity and intuition are vital elements for the comprehension of phronesis and even represented in the basis training in dance improvisation. During the contemplation I have used philosophical books and texts mainly about practical knowledge, intuition and reflection..

Studie av utvecklingsverktyg med inriktning mot PLC-system

DatoranvÀndningen i samhÀllet vÀxer för varje dag. Det Àr dÄ viktigt att programvara hÄller hög kvalité, dÄ vissa programvaror styr kritiska maskiner som exempelvis flygplan. Ett sÀtt att fÄ kvalitativa programvaror Àr att anvÀnda bra utvecklingsverktyg. I detta arbete utvÀrderas fem olika utvecklingsverktyg: GNAT (Ada), Microsoft Visual C++, Microsoft J++, Borland Delphi och Active Perl. Inriktningen pÄ utvÀrderingen Àr mot utveckling av programvara för PLC-system.

Miljömedvetenhet, kÀllsortering och ÄteranvÀndning i förskolan.

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur förskolor arbetar med att skapa miljömedvetenhet hos barnen samt om förskolor arbetar med kÀllsortering och ÄteranvÀndning tillsammans med barnen. Undersökningen Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer med nio pedagoger frÄn tre förskolor. Resultatet visar att det finns bÄde teoretiska och praktiska aktiviteter förskolorna anvÀnder sig av för att skapa miljömedvetenhet hos barnen och att kÀllsortering Àr nÄgonting som förekommer vid vissa förskolor. Alla tre förskolorna ÄteranvÀnder material i verksamheten.  .

Systemmetaforik : SprÄk och metafor som verktyg i systemarkitektens praktik

En systemarkitekts praktik besta?r till stor del av att tolka, beskriva och strukturera verksamhetsprocesser och -information som underlag fo?r fo?ra?ndrings- och utvecklingsarbete, oftast med sto?d av it-system. Professionen betraktas traditionellt som en teknisk ingenjo?rskonst. Men de problem jag sta?lls info?r som arkitekt handlar inte enbart om att designa tekniska system och kommunikation mellan maskiner, utan minst lika ofta om att hantera utmaningar relaterade till mellanma?nsklig kommunikation i komplexa situationer.Vad ha?nder om vi fokuserar pa? denna andra del av arkitektens praktiska kunskap? Denna magister- uppsats handlar om spra?kets och kommunikationens roll i kontexten av ett systemutvecklingsprojekt.

Utomhuspedagogik i förskolan : Fem förskollÀrares resonemang om utomhuspedagogik

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om tidigare forskning tillsammans med rÄdande utvecklingspsykologiska teorier stödjer vissa typer av lÀroprocesser, samt hur dessa stÀller sig till Lgr11. Genom undersökningen ÄskÄdliggörs olika typer av argument som talar för att i Àmnet svenska lÄta det pedagogiska upplÀgget bygga pÄ teori sÄvÀl som praktik. Genom att i verksamheten implementera praktiska moment tillsammans med teoretiska skulle skolan kunna bli Àn mer nyanserad, vilket skulle gynna fler elever i skolans verksamhet. .

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->