Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 10 av 50

?att vara utomhus Àr natur? : En studie om elevers natursyn och upplevelser av naturen ur ett etniskt perspektiv

Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka elevers natursyn och upplevelser ur ett etniskt perspektiv. Detta gjordes genom att jag lÀt elever pÄ en skola i SmÄland göra en teckning om vad natur var för dem. DÀrefter intervjuade jag fyra elever med utlÀndska förÀldrar och fyra elever med svenska förÀldrar. Eleverna var mellan 6 och 10 Är gamla. Intervjuerna och teckningarna visade ingen skillnad i natursyn och upplevelser av naturen beroende pÄ om eleverna hade utlÀndska eller svenska förÀldrar.

FrÄn inledning till lockbete. Ingresser i kvÀllstidningen Expressen under 60 Är

Uppsatsen Àr en diakron undersökning av kvÀllstidningsingresser. In-gressen Àr den inledande, ofta fetstilta, delen av en tidningsartikel. Mitt syfte har varit att ta reda pÄ om och i sÄ fall hur denna del har förÀndrats över tiden.Som material har jag anvÀnt 80 ingresser frÄn kvÀllstidningen Expres-sen. 20 ingresser vardera Àr hÀmtade frÄn Ären 1945, 1965, 1985 och 2005. För att fÄ en spridning har jag tagit hÀlften av texterna frÄn nöjes-artiklar och hÀlften frÄn utrikesartiklar.

LÄXAN - En undersökning om elevers instĂ€llning till lĂ€xor

Abstrakt Syftet med min undersökning Àr att undersöka elevers instÀllning till lÀxor i skolan. Jag har tvÄ övergripande frÄgor som jag har jobbat utifrÄn nÀmligen följande: 1. Vad Àr elevernas uppfattningar kring lÀxor? 2. Vad Àr elevernas uppfattning om lÀxhjÀlp? TillvÀgagÄngssÀttet var genom semistrukturerade intervjuer med totalt nio st elever i grupper om tre elever.

Det Àr bra om det Àr kul! : En kvantitativ studie om elevers attityder till matematiki korrelation till deras prestationer i Àmnet

SammanfattningExamensarbetet handlar om sambandet mellan elevers attityd till matematik och prestationerna i Àmnet. Det kan kÀnnas uppenbart att elever blir bÀttre pÄ nÄgot de tycker Àr roligt, men det kÀnns ÀndÄ viktigt att kunna fÄ det bekrÀftat.Min förhoppning Àr att undersökningen ska skÀnka ytterligare ljus Ät elevernas syn pÄ skolan och undervisningen, med speciellt fokus pÄ matematik. Om det kan bevisas att elever skulle lÀra sig mer om de tyckte det var roligt sÄ kan skolan utvecklas pÄ ett sÀtt som gör elevernas skoldag lÀttare att se fram emot.Undersökningen Àr gjord med enkÀter som eleverna fÄtt fylla i sjÀlva, alla svar kommer alltsÄ direkt frÄn eleverna Àven om tolkningarna Àr gjorda av mig.Med enkÀterna tolkade och analyserade syns en tydlig statistisk signifikans. Elever som tycker matematik Àr roligt har i allmÀnhet Àven ett högre betyg Àn de som tycker det Àr trÄkigt..

Idrott och hÀlsa. : - en studie av lÀrares hÀlsoundervisning.

HĂ€lsans utrymme i samhĂ€llet ökar, vilket Ă€ven syns inom skolan och dĂ„ framförallt i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. HĂ€lsa Ă€r ett svĂ„rdefinierat begrepp som har förĂ€ndrats i takt med samhĂ€llet. Tidigare forskning visar en undervisning, dĂ€r fokus ligger pĂ„ de fysiologiska aspekterna som kost och trĂ€ning. Ämnets syfte lĂ€gger dĂ€remot lika stort fokus pĂ„ de sociala och de psykiska aspekterna. Med detta har studiens syfte varit att undersöka hĂ€lsoundervisningen pĂ„ gymnasiet.

Alternativa verktyg för tillgÀnglighet och delaktighet : Implementering och anvÀndning av it i klassrummet

Syftet med denna kvalitativa studie Àr att belysa hur lÀrare skapar mening Ät alternativa verktyg/kompensatoriska hjÀlpmedel i sin undervisning. Det empiriska materialet utgörs av inspelade samtal frÄn fyra fokusgrupper bestÄende av sammanlagt 19 personer frÄn fyra grundskolor. Resultatet visar att informanterna i första hand ser möjligheter, men Àven begrÀnsningar, med att anvÀnda it i klassrummet. De Àr eniga om att verktygen Àr anvÀndbara, men visar att det Àr viktigt att fundera kring hur de ska anvÀndas pedagogiskt. I pedagogernas berÀttelser framgÄr att elever har fÄtt bÀttre sjÀlvförtroende, blivit mer motiverade för skolarbete och klarat studierna bÀttre tack vare de alternativa verktygen. De medverkande pedagogerna visar sig ocksÄ ha ett pragmatiskt förhÄllningssÀtt till it och alternativa verktyg.

HushÄllsavfall i vardagen : En komparativ studie av tre svenska kommuners plockanalyser

Undersökningar visar att elever har svÄrt att ta till sig evolutionsteorin och i stÀllet vÀljer att förklara evolutionen med icke vetenskapliga argument. Till exempel vÀljer de att förklara fjÀllharens vita vinterpÀls med att en vit pÀls gör att den syns sÀmre. Det hÀr Àr ett exempel pÄ att eleverna gÀrna förklarar evolutionen som behovsstyrd. En laboration utformades för att illustrera hur variation och urval ger evolution i en plantpopulation. Laborationen gÄr ut pÄ att eleverna under en tid studerar en population med plantor som utsÀtts för torka.

CSR som kommunikationsstrategi : En retorisk textanalys om att kommunicera ansvarstagande

Syftet med denna studie var att analysera livsmedelsfo?retaget Findus AB och dess arbete med Corporate Social Responsibility i relation till ha?stko?ttskandalen. Studien a?mnar att underso?ka vilka skillnader det finns i deras CSR-kommunikation fo?re respektive efter incidenten, vilket omfattar perioden 2012-2013. Vi vill dock belysa att vi inte ser ha?stko?ttskandalen som en sja?lvklar orsak till en eventuellt utvecklad CSR-kommunikation.Metod och material: Retorisk textanalys med hermeneutisk ansatsHuvudresultat: Utifra?n va?rt resultat kan vi urskilja att det finns skillnader i deras sa?tt att kommunicera CSR mellan 2012 och 2013.

VÀlkommen till operation : En sprÄkvetenskaplig studie av kommunikationen i patientkallelser frÄn VÀstmanlands sjukhus

Syftet med undersökningen Àr att granska patientkallelser till operationer för att se var kommunikationen eventuellt brister samt sammanstÀlla en funktionell mall som ska kunna anvÀndas till de opererande verksamheterna inom VÀstmanlands sjukhus. Efter att ha fÄtt ta del av autentiska kallelser och kallelsemallar granskas texternas innehÄll, sprÄk samt layout. Studien bygger pÄ metodtriangulering genom dokumentanalys och analys av mötessamtal. Resultatet visar att kallelserna skiljer sig Ät pÄ flera olika plan. En del kallelser saknar nödvÀndig information som patienter behöver veta.

Att förstÄ evolution genom laboration

Undersökningar visar att elever har svÄrt att ta till sig evolutionsteorin och i stÀllet vÀljer att förklara evolutionen med icke vetenskapliga argument. Till exempel vÀljer de att förklara fjÀllharens vita vinterpÀls med att en vit pÀls gör att den syns sÀmre. Det hÀr Àr ett exempel pÄ att eleverna gÀrna förklarar evolutionen som behovsstyrd. En laboration utformades för att illustrera hur variation och urval ger evolution i en plantpopulation. Laborationen gÄr ut pÄ att eleverna under en tid studerar en population med plantor som utsÀtts för torka.

Syns man inte, finns man inte: En kvantitativ studie om PR och reklams relativa effektivitet

When working with market communications it is important that ones brand is noticed and remembered, for which the marketer has many tools at hand. This study compares the communicative effects of PR and paid advertisement on consumers, in response to the underlying purpose to provide a theoretical framework for better understanding the relative effects of the two tools. In the struggle for consumers? attention we find ads to be a tool to achieve wider brand knowledge, whilst PR is rewarded more extensive elaboration once noticed. The study also affirms the causal link between communication credibility, attitude toward the communication and brand attitude.

Behovet av stöd och sjuksköterskans förhÄllningssÀtt i mötet med personer med IBS

Personer med IBS lider av en sjukdom som inte syns utÄt vilket kan skapa pÄfrestningar i det dagliga livet och i mötet med vÄrden. DÀrför Àr det vÀsentligt att sjuksköterskan har empati, kunskap och engagemang i mötet med dessa personer. Syftet med studien var att belysa det stöd som efterfrÄgas av personer med IBS i mötet med sjukvÄrden och hur sjuksköterskan förhÄller sig i mötet. Metoden som anvÀndes till studien var litteraturstudie. Resultatet visar att personer med IBS Àr i behov av stöd genom information, bekrÀftelse och ett professionellt förhÄllningssÀtt av vÄrdarna i mötet.

PÄ fritids lÀr man sig typ ingenting, man bara leker: en studie om elevers syn pÄ lÀrande i fritidshem

Syftet med studien var att undersöka det lÀrande som sker i fritidshemmet, hur det sker samt elevernas uppfattningar om skillnaderna kring lÀrandet i skolan gentemot fritidshemmet. För att fÄ ökad förstÄelse av lÀrandet i fritidsverksamheten sökte vi svar pÄ frÄgorna: 1. Vad uppfattar/upplever eleverna pÄ fritidshemmet att de lÀr sig under sin vistelse dÀr? 2. Hur uppfattar eleverna att det lÀrande som sker i fritidshemmet gÄr till? 3.

Könsdiskriminering i arbetslivet i samband med graviditet och förÀldraledighet : Om bristen pÄ jÀmstÀlldhet i arbetslivet

Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga de nya villkor som, enligt den rÄdande diskursen inom globaliseringsÀmnet, fÀrgat de senaste decenniernas politiska utveckling, för att sedan undersöka hur dessa pÄverkat den svenska socialdemokratin. HuvudfrÄgan lyder: Hur speglas den ekonomiska globaliseringens utveckling i den svenska socialdemokratins politik? För att besvara denna frÄga har vi Àven formulerat en underfrÄga som besvaras först: Vad Àr den ekonomiska globaliseringen och vilka effekter har den, enligt den rÄdande diskursen, haft pÄ nationers inhemska politik? Studien sker i tvÄ steg, dÀr det första steget fokuserar pÄ underfrÄgan och den andra pÄ huvudfrÄgan. De olika stegen skiljer sig nÄgot i metodiken, Àven om bÄda delar utgÄr frÄn textanalys. Den första delen Àr en Àr av en mer deskriptiv art, dÀr fokus legat pÄ texternas manifesta innehÄll, medans den andra Àr mer av en analys dÀr det latenta innehÄllet varit mer intressant.

Lek, utveckling och socialisation

Leken Àr otroligt viktig för vÄr utveckling och hur vi fungerar som sociala mÀnniskor. I leken tar vi in de erfarenheter som vi upplevt och utvecklar dessa i gemenskap med andra. VÄr kulturella och sociala bakgrund formar oss till den vi Àr. Hur mycket syns denna bakgrund i leken, Àr vi jÀmlika nÀr vi leker? Forskare sÀger att leken Àr otrolig betydelsefull för den sociala kompetensen, dÄ man lÀr sig empati, vÀnta pÄ sin tur samt att fungera i grupp.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->