CSR som kommunikationsstrategi
En retorisk textanalys om att kommunicera ansvarstagande
Syftet med denna studie var att analysera livsmedelsfo?retaget Findus AB och dess arbete med Corporate Social Responsibility i relation till ha?stko?ttskandalen. Studien a?mnar att underso?ka vilka skillnader det finns i deras CSR-kommunikation fo?re respektive efter incidenten, vilket omfattar perioden 2012-2013. Vi vill dock belysa att vi inte ser ha?stko?ttskandalen som en sja?lvklar orsak till en eventuellt utvecklad CSR-kommunikation.Metod och material: Retorisk textanalys med hermeneutisk ansatsHuvudresultat: Utifra?n va?rt resultat kan vi urskilja att det finns skillnader i deras sa?tt att kommunicera CSR mellan 2012 och 2013. Fra?mst syns detta i deras ha?llbarhetsredovisning, men stor del av deras kommunikation pra?glas av mer fokus pa? CSR under 2013. Vi ser a?ven att de retoriska appellerna anva?nds mer frekvent, fra?mst pathosargument. Dock drar vi inte slutsatsen att fo?ra?ndringen i deras arbete a?r en direkt konsekvens av ha?stko?ttskandalen.