Sök:

Idrott och hälsa.

- en studie av lärares hälsoundervisning.


Hälsans utrymme i samhället ökar, vilket även syns inom skolan och då framförallt i ämnet idrott och hälsa. Hälsa är ett svårdefinierat begrepp som har förändrats i takt med samhället. Tidigare forskning visar en undervisning, där fokus ligger på de fysiologiska aspekterna som kost och träning. Ämnets syfte lägger däremot lika stort fokus på de sociala och de psykiska aspekterna. Med detta har studiens syfte varit att undersöka hälsoundervisningen på gymnasiet. Metoden har varit kvalitativa intervjuer med åtta olika lärare som undervisar i idrott och hälsa. Resultatet blev att lärarna ser hälsa på ett salutogent sätt, utifrån den definition WHO har. De arbetar och planerar dock undervisningen med hälsa utifrån det patogena synsättet. De lägger fokus på de fysiologiska bitarna, som även den tidigare forskningen visar. Två av anledningarna till detta är bristen på en gemensam hälsodefinition och bristen på tid.

Författare

Magnus Lindholm Morgan Östergren

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..