
Sökresultat:
2102 Uppsatser om Post-colonial structures - Sida 6 av 141
Vilket matematiskt material finns i den fria leken på förskola : vad väljer pojke respektive flicka
This research is about different perspectives, offered by three mother tongue teachers, one principal and also featuring a representative from Skolverket, on the subject: teacher legitimation for mother tongue teachers, mother tongue teachers opportunity for competence education and the future of mother tongue education in Sweden.The theoretical framework is mother tongue language, globalization, the post-colonial theory, power and social inequality. A qualitative approach was used including five interviews taken place in Stockholm, the results does not however represent the whole country nor the community of Stockholm itself.The result shows that mother tongue teachers thinks the teacher legitimation does not mean anything regarding their already low-status. Even principal and representative from Skolverket express their concern towards the 'non-demand' for mother tongue teachers to get their legitimation and they feel there is a lack of ambition from decisonmakers to include the mother tongue teachers.As per today there is no higher education for mother tongue teachers leading towards an exam. Mother tongue teachers are worried about their future although principal and representant takes a bright outlook. .
Den svenska marinen : post-modern eller inte?
Den svenska marinen har av professor Geoffrey Till använts som ett utmärkande exempel på en s.k. post-modern marin i hans kategorisering av världens sjömakter. Främst är det den expeditionära förmåga som Sverige profilerat alltsedan det kalla krigets slut som ligger till grund för denna exemplifiering.Frågan uppstår då huruvida den svenska marinen fortfarande kan ses vara det utmärkande exemplet efter det att fokus nu skiftat tillbaka till en mer nationellt präglad försvarsinriktning. Därutöver ställs frågan om vilka styrkor och svagheter en dylik kategorisering av världens sjömakter kan ha.Utifrån en analys av Tills kategoriseringar som idealtyper, så har dessa i allt väsentligt visat sig vara de förenklande och täckande rubriceringar som idealtypsmodellen syftar till. Därför har det även gått att identifiera tre indikatorer som medger en jämförelse mot den svenska marinen av idag för att utröna dess nuvarande status som post-modern sjömakt.Undersökningen har på så sätt lett till slutsatsen att den svenska marinen alltjämt kan kategoriseras som en post-modern marin, men av andra anledningar än den expeditionära förmågan.
E-post : Dess stresspåverkan i arbetet och hur den kan hanteras
E-post har blivit en vanlig teknik för kommunikation och information inom arbetslivet såväl som privatlivet. Den här uppsatsen handlar om e-post och syftar till att undersöka hur det påverkar individer inom arbetslivet. Uppsatsen syftar också till att undersöka vad det är som kan utlösa e-poststress och vad som kan göras för att förebygga det. För att kunna undersöka detta har en enkätundersökning gjorts inom olika organisationer. Resultatet från enkäten har sedan analyserats och jämförts med tidigare forskning och teorier.
Informationsspridning via intranät och e-post
Huruvida informationsspridning i en organisation är effektiv eller inte kan bero på många olika faktorer. Detta examensarbete behandlar kommunikation och informationsspridning via elektroniska medier. Mänsklig kommunikation som involverar överföring av elektroniska signaler mellan datorer benämns ofta som "Computer Mediated Communication", denna disciplin beskrivs och relateras till användandet av intranät och e-post. Syftet med detta examensarbete är att komma fram till om intranät eller e-post bör användas för att en effektiv informationsspridning skall uppnås. En undersökning för att jämföra dessa båda informationskanaler genomfördes på Volvo PV med hjälp av enkäter och intervjuer.
GROWTH: En studie om hur man kan skapa liv i en post-apokalyptisk spelvärld
Detta arbete undersöker frågan om hur man kan gå tillväga för att skapa en
känsla av liv i en postapokalyptisk spelvärld med hjälp av färger, former och
animationer i en egen spelproduktion. Arbetet tar upp flera teorier kring
spelutveckling, post-apokalyptisk fiktion och färglära. Arbetet tar också upp
verktyg som användes i produktionen av det spel som skapades och hur arbetet
fortskred. Diskussionen som följer tar upp hur metoderna som användes påverkade
resultatet och vad resultatet blev, samt hur man gick tillväga för att tolka
det. Slutsatsen som dras i diskussionen visar att det är möjligt att skapa en
känsla av liv i en postapokalyptisk spelvärld i en egen produktion och hur man
kan förbättra de metoder som använts i en eventuell uppföljning av detta
arbete.
Det postkoloniala resandet i Egypten : En diskursanalys av resebroschyrer
During the colonial period Europeans travelled to Egypt. The French had explored Egypt through the mapping and this was published in a collection of books called Déscription de l?Égypte. Exhibitions and publications like Déscription de l?Égypte, which aimed at giving a view of Egypt, raised public interest for journeys to the Orient.
Kulturkompetens ? att möta det (o)lika? En diskursanalys av begreppet kulturkompetens och dess praktik, i en invandrartät stadsdel i Göteborg
We started out the study with a preconception of culture as something that creates difference between groups of people, which had been verified by our prior research. We also had a sense of culture as a polysemous term. Our assumption is also that there is an opinion within social work practice that Swedish social workers are faced with a cultural barrier when encountering immigrant clients.In this study our aim is to examine constructions of the terms cultural competence and culture. Constructions of the terms ethnicity and ethnic diversity are also observed, although the main reason for this is to show what relation these terms have to the terms cultural competence and culture, and how they may give each other meaning, according to the theory of social construction. In addition to constructions, we also aim to bring out discourses around the terms, upon which we will create a discussion about power and dominance informed by post-colonial theory and critical discourse analysis (CDA).
"Det går inte att klara sig utan e-post" : en studie om e-postanvändandet vid Länsstyrelsen Blekinge
E-post har förändrat människors arbetsliv då det ger snabbare kommunikation till en obetydlig kostnad. E-post skickas på ett par sekunder, utan att avsändaren behöver ta hänsyn till avstånd eller dyra kostnader. E-post är enkelt och den mest ursprungliga tekniken på Internet. Det är även väl interagerat i organisationers dagliga arbete. Vårt syfte med kandidatuppsatsen är att fördjupa kunskapen om Länsstyrelsens mejlkultur och undersöka tjänstemännens användande av e-post.
Postkolonialistisk bildanalys av Hem- och konsumentkunskapsböcker
The Swedish education system reflects the multicultural society in Sweden, therefore there is a need of school textbooks that pupils can identify themselves with to create meaning and value in their learning. According to the Swedish Education Administrations (Skolverkets) report (2006) and Selander (2003, s. 198) the school textbooks are the main source of education in class. There has been an implicit message in the older textbooks that is associated with the belief that non-Europeans are "seen" as victims, and that Europeans are privileged with a "good life".Many school texbooks has been analyzed from different points of perspectives, however, analysis from a postcolonial perspective on home economics books has practically been nonexistent.Analysis in this study are focused on how non-western people are been portrayed in six different textbooks in the subject to conclude if the colonial discourse is still maintained and reproduced in the school. To answer the question of formulation an image analysis is made of the six, previiously mentioned, textbooks.
Från främling till tvetydig svensk : En kvalitativ undersökning av namnbyte från utländskt klingande namn till svenskklingande namn
The essay, based on interviews with eight people, deals with name changes from a foreign-sounding name to Swedish-sounding name. The aim is to investigate the reasons behind the name change and whether experiences of ethnic discrimination were among these reasons. Furthermore, I explore the consequences of the name change, and whether the name change was an effective strategy to avoid ethnic discrimination. The study employs qualitative method; I carry out eight interviews with four women and four men, and analyze the empirical material by means of post-colonial theory in which categorizing, otherness and passing are significant terms. The results show that the name change takes place primarily to reduce a sense of otherness, and the discursively locked positions a foreign-sounding name creates.
Får vi lov att spamma dig?
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera innebörden av företeelserna spam och Permission Marketing via e-post. Vi vill undersöka vad som påverkar konsumenternas uppfattningar om spam och Permission Marketing i praktiken. Uppsatsen är en kvalitativ studie. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och artiklar samt kvalitativa intervjuer med studenter vid Lunds Universitet. Våra intervjuer har visat att det inte finns någon klar skiljelinje mellan Permission e-post och spam.
"Det går inte att klara sig utan e-post" - en studie om e-postanvändandet vid Länsstyrelsen Blekinge
E-post har förändrat människors arbetsliv då det ger snabbare kommunikation
till en obetydlig kostnad. E-post skickas på ett par sekunder, utan att
avsändaren behöver ta hänsyn till avstånd eller dyra kostnader. E-post är
enkelt och den mest ursprungliga tekniken på Internet. Det är även väl
interagerat i organisationers dagliga arbete.
Vårt syfte med kandidatuppsatsen är att fördjupa kunskapen om Länsstyrelsens
mejlkultur och undersöka tjänstemännens användande av e-post.
Centraliserad decentralisering? En studie av Marrakechprocessen och dess relation till global governance
The current debate regarding organizational strategies for sustainabledevelopment is influenced by the theory of global governance. Decentralizedstructures of the global society are taken to use in the realization of a sustainabledevelopment. New roles of transnational networks and partnerships raisesquestions of the ability of global governance to co-ordinate and implement longtermsolutions without assistance from centralized and hierarchic structures basedon government. The aim for this thesis is to illustrate the current conditions forwell-functioning networks of sustainable development and examine therelationship between global governance and government. Issues of participation,decision making and compliance are examined by a case study of the Marrakechprocess, a global process to support the implementation of sustainableconsumption and production.
Kominooo - den fantastiska staden : En empirisk studie och analys av kultur- och bildpedagogiska teorier i praktiken
This thesis is based on two different parts. First a presentation and a brief insight of the most comprehensive picture educational structures/theories and their various branches in Sweden from the post war period. Secondly a presentation of my artistic masters project Fantasy World, where I together with a group of children aged 7-12 freely created an artwork in the form of a world of its own, in sculptural expression. The idea behind the thesis has been to study how the perception of picture education and children?s creation has been in the recent decades and how different picture educational theories looks like and then to compare with the idea behind my project and how it may look in practice..
Vart är dagens föräldrakontakt på väg? : E-post, en möjlighet och svårighet i kontakten
Lärare och föräldrar har ett gemensamt ansvar för elevens skolgång. Därmed är det viktigt att parterna upprätthåller en god kontakt. Detta samarbete kan ske genom olika former såsom föräldramöten, telefonsamtal och utvecklingssamtal. Vi finner även att nya kontaktformer börjar ta fart i dagens skolor, som exempelvis e-post. Användningen av e-post är vanligast förekommande inom grundskolans senare år.