Sök:

Sökresultat:

2506 Uppsatser om Post-bureaucratic organizations - Sida 7 av 168

Den svenska marinen : post-modern eller inte?

Den svenska marinen har av professor Geoffrey Till använts som ett utmärkande exempel på en s.k. post-modern marin i hans kategorisering av världens sjömakter. Främst är det den expeditionära förmåga som Sverige profilerat alltsedan det kalla krigets slut som ligger till grund för denna exemplifiering.Frågan uppstår då huruvida den svenska marinen fortfarande kan ses vara det utmärkande exemplet efter det att fokus nu skiftat tillbaka till en mer nationellt präglad försvarsinriktning. Därutöver ställs frågan om vilka styrkor och svagheter en dylik kategorisering av världens sjömakter kan ha.Utifrån en analys av Tills kategoriseringar som idealtyper, så har dessa i allt väsentligt visat sig vara de förenklande och täckande rubriceringar som idealtypsmodellen syftar till. Därför har det även gått att identifiera tre indikatorer som medger en jämförelse mot den svenska marinen av idag för att utröna dess nuvarande status som post-modern sjömakt.Undersökningen har på så sätt lett till slutsatsen att den svenska marinen alltjämt kan kategoriseras som en post-modern marin, men av andra anledningar än den expeditionära förmågan.

E-post : Dess stresspåverkan i arbetet och hur den kan hanteras

E-post har blivit en vanlig teknik för kommunikation och information inom arbetslivet såväl som privatlivet. Den här uppsatsen handlar om e-post och syftar till att undersöka hur det påverkar individer inom arbetslivet. Uppsatsen syftar också till att undersöka vad det är som kan utlösa e-poststress och vad som kan göras för att förebygga det. För att kunna undersöka detta har en enkätundersökning gjorts inom olika organisationer. Resultatet från enkäten har sedan analyserats och jämförts med tidigare forskning och teorier.

Intranät 2.0 : Intranätsansvarigas uppfattningar av interaktivitet på intranät

My aim is to provide knowledge about ways of understanding Intranet as a communication artifact. Today organizations plan to update their technology so as to make the communicative functions of Web 2.0 come true. With this objective in mind organizations will be prepared to meet social demands among staff. After interviewing intranet managers I have compiled qualitative data in categories. My approach is influenced by a phenomenographic approach.

Marketing and Branding a Nation : tillämpningen av ambassader som plattform för att stärka Sverige som varumärke

Problem: The authors have, during the process of development of this thesis, tried to create an understanding of how a number of organizations, all working with different approaches around the ?brand Sweden?, perceive the efficiency and benefits of using extended concept around embassies as a tool in their strategic work. The embassies in question have an evolved concept in the sense that they don not only hold a traditional political and legal role. The problem facing us authors was the issue whether theses embassies are efficient arenas to coordinate the forces and resources of the organizations concerned, in the mission to enhance the visibility and awareness of Sweden abroad.Purpose: The purpose is to describe the strategic work with marketing Sweden to be able to look in to whether the evolved concept behind the embassies in question are used as a tool in within the work of the organizations. We wish to research this to be able to evaluate if this arena is perceived as efficient for the organizations concerned.Method: In order to get a background to which one establish and communicate a nations brand the authors have studied literature within the subject.

Speglingen av organisationers egenintresse i remissvar : En studie av yttranden över fyra av Statens Offentliga Utredningar

Objective: In this thesis, we assume that the organizations' interests are governing their behavior/positions. It seems possible to draw conclusions about organizations'interests on the basis of the behavior / positions that will appear in the givenopinions on Swedish Public Investigations. The purpose of this thesis is toidentify self-interests of the studied organizations as they appear in their givenopinions.Method: The authors have made a qualitative and quantitative study of the opinions.Theoretical perspective: The basis of the study is the organization theories that focus the self-interest oforganizations.Empiric: Information is taken from four Swedish Public Investigations: the New Company Act, International Accounting for Swedish companies, Abolition of the audit requirement for small and medium sized enterprise and Simplified accounting. Altogether 310 opinions have been given on these, out of which we have studied 59. Furthermore, we have collected information on tasks, activities and objectives from the websites of the opinion giving organizations.Conclusions: In the literature, we found, as mentioned, that organizations havet hree self- interests which we define as general self-interests.

Självupptagna eller inbjudande? : En kvantitativ och kvalitativ undersökning om hur NGOs kommunicerar med sin publik på Facebook.

Worldwide result over internetusers show that Sweden internet users comes at third place. The technological development has been explosive. Individuals can with the help of technology live some, in other cases all their social lifes through social media. Therefore organizations has a lot to gain by using social media to interact and start up dialogue with their audicence. There are different views whether a civic society has developed on internet or not.

Informationsspridning via intranät och e-post

Huruvida informationsspridning i en organisation är effektiv eller inte kan bero på många olika faktorer. Detta examensarbete behandlar kommunikation och informationsspridning via elektroniska medier. Mänsklig kommunikation som involverar överföring av elektroniska signaler mellan datorer benämns ofta som "Computer Mediated Communication", denna disciplin beskrivs och relateras till användandet av intranät och e-post. Syftet med detta examensarbete är att komma fram till om intranät eller e-post bör användas för att en effektiv informationsspridning skall uppnås. En undersökning för att jämföra dessa båda informationskanaler genomfördes på Volvo PV med hjälp av enkäter och intervjuer.

GROWTH: En studie om hur man kan skapa liv i en post-apokalyptisk spelvärld

Detta arbete undersöker frågan om hur man kan gå tillväga för att skapa en känsla av liv i en postapokalyptisk spelvärld med hjälp av färger, former och animationer i en egen spelproduktion. Arbetet tar upp flera teorier kring spelutveckling, post-apokalyptisk fiktion och färglära. Arbetet tar också upp verktyg som användes i produktionen av det spel som skapades och hur arbetet fortskred. Diskussionen som följer tar upp hur metoderna som användes påverkade resultatet och vad resultatet blev, samt hur man gick tillväga för att tolka det. Slutsatsen som dras i diskussionen visar att det är möjligt att skapa en känsla av liv i en postapokalyptisk spelvärld i en egen produktion och hur man kan förbättra de metoder som använts i en eventuell uppföljning av detta arbete.

Ideella organisationer på Twitter : En kvantitativ innehållsanalys av svenska jämställdhetsorganisationers användning av Twitter

Previous research on Twitter use among nonprofit organizations has been centered on the US, thisessay Nonprofits on Twitter: a content analysis of Swedish nonprofits working for gender equalityseeks to expand that research to include nonprofit organizations operating in Sweden. By studying tenSwedish nonprofits all working to achieve gender equality this study can begin filling a gap in theexisting research. Focusing on both what kind of messages the organizations publish, and what kind ofmessages engage the organizations? followers. This is achieved by quantitative content analysis:categorizing messages into the categories Information, Community and Action, and measuring whichof these categories got the most shares, comments and likes.

"Det går inte att klara sig utan e-post" : en studie om e-postanvändandet vid Länsstyrelsen Blekinge

E-post har förändrat människors arbetsliv då det ger snabbare kommunikation till en obetydlig kostnad. E-post skickas på ett par sekunder, utan att avsändaren behöver ta hänsyn till avstånd eller dyra kostnader. E-post är enkelt och den mest ursprungliga tekniken på Internet. Det är även väl interagerat i organisationers dagliga arbete. Vårt syfte med kandidatuppsatsen är att fördjupa kunskapen om Länsstyrelsens mejlkultur och undersöka tjänstemännens användande av e-post.

Får vi lov att spamma dig?

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera innebörden av företeelserna spam och Permission Marketing via e-post. Vi vill undersöka vad som påverkar konsumenternas uppfattningar om spam och Permission Marketing i praktiken. Uppsatsen är en kvalitativ studie. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och artiklar samt kvalitativa intervjuer med studenter vid Lunds Universitet. Våra intervjuer har visat att det inte finns någon klar skiljelinje mellan Permission e-post och spam.

Nätdroger - Utmaningar för myndigheter, enskilt och inom ramen för samverkan

The aim of this study was to examine how the new established phenomenon of ?Internet drugs? causes challenges to organizations, both individually and in relation to collaboration. The study is based on qualitative semi-structured interviews with representatives from three organizations - one youth police unit, one medical addiction centre and four units working within social services. The theoretical approach that was used is theory about human service organizations, theory about collaboration and new institutional organizational theory. A conclusion is that the current drug classification is problematic and mainly challenging for the organizations that focus on prevention work and early interventions.

Kommunikation i sociala medier : Nya utmaningar för organisationer

AbstractTitle: Communications through Social media ? new challenges for organizations Kommunikation i sociala medier ? nya utmaningar för organisationerAuthor: Jenny Lilius Location: University of Kalmar Language: Swedish Number of pages: 46 (62 including appendix) Level: BA Thesis in media and Communications StudiesAim: The main purpose of this thesis was to explore what kind of challenges organizations face when communicating through social media. Because social media is a new phenomenon the thesis also examined how organizations active in Sweden today looks upon, defines, monitoring what is said about them and uses social media today.Method: The thesis was based upon the qualitative gathering of empirical facts. Through deep interviews with five organizations and literature studies the author was able to gather the results.Theories The analysis is primarily based upon theories about organizational communications such as PR, Rogers?s diffusions of innovations and the marketing mix.

Implementeringen av jämställdhetsintegrering i EU - En studie om problem i implementeringen av strategin och förutsättningar för ett effektivt genomförande med fokus på perspektiven top-down, bottom-up och genus

This essay focuses on the implementation of the strategy gender mainstreaming in the European Union and the member states. It starts to identify problems connected to the implementation process and recognizes significant prerequisites for an efficient implementation of the strategy. The main problems and prerequisites are: political will, governance and structure and knowledge about gender equality. The empirical material consists of reports from the EU that touches upon gender mainstreaming and gender equality. The problems and prerequisites will be analysed in relation to the governance perspectives top-down and bottom-up and expert bureaucratic and participative democratic and gender and feminism.

"Det går inte att klara sig utan e-post" - en studie om e-postanvändandet vid Länsstyrelsen Blekinge

E-post har förändrat människors arbetsliv då det ger snabbare kommunikation till en obetydlig kostnad. E-post skickas på ett par sekunder, utan att avsändaren behöver ta hänsyn till avstånd eller dyra kostnader. E-post är enkelt och den mest ursprungliga tekniken på Internet. Det är även väl interagerat i organisationers dagliga arbete. Vårt syfte med kandidatuppsatsen är att fördjupa kunskapen om Länsstyrelsens mejlkultur och undersöka tjänstemännens användande av e-post.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->