Sök:

Sökresultat:

1765 Uppsatser om Pojkar - Sida 22 av 118

Med pojkar då smäller det, sedan är det klart : En studie om pedagogers syn på barnkonflikter ur ett genusperspektiv

Studiens problemområde behandlar konflikthantering mellan barn på förskola och förskoleklass ur ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka hur pedagoger som arbetar med 4-6-åringar i förskola och förskoleklass hanterar och förhåller sig till konflikter mellan barn ur ett genusperspektiv. Studien är en kvalitativ undersökning som bygger på sex stycken lärarintervjuer med pedagoger som arbetar i förskola och förskoleklass. Studiens reslutat visar att pedagogerna arbetar med konflikthantering genom att försöka förmedla goda konflikthanteringsstrategier så att barnen får redskap att lösa sina konflikter själva. Pedagogerna är medvetna om att deras egna handlingar påverkar barnen, samtidigt som det framkommer att pedagogerna tror att de omedvetet bemöter barnens konflikter olika beroende på om det var flickor eller Pojkar inblandade..

Pojkars läsning En intervjustudie om hur man kan öka motivationen att läsa skönlitteratur hos pojkar i högstadieåldern

Sammanfattning:Studiens syfte var att hitta framgångsfaktorer för att motivera Pojkar i högstadiet att läsa skönlitteratur. För att uppnå syftet har vi undersökt vilken inställning Pojkar i årskurs 7-9 har till läsning av skönlitteratur. Vi har även undersökt hur lärare i svenska på högstadiet arbetar med skönlitteratur samt hur de motiverar Pojkar att läsa.Vår undersökning vilar på de didaktiska grundfrågorna. Den forskning som har varit mest relevant för vår studie härrör från Molloy, Brodow och Rininsland samt Chambers. Vi har även haft stor nytta av läsundersökningar och Läroplan för grundskolan 2011.En kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer användes och vi intervjuade 30 Pojkar i årskurs 7-9 och 10 lärare i svenska, på tre kommunala skolor.

 Att bedriva litteraturundervisning på grundskolan. Finns det några skillnader mellan olika lärare? : - Spelar kön, ålder och erfarenhet någon roll?

Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi stött på fenomenet att Pojkar och flickor behandlas som två homogena grupper, dvs. alla flickor lika, alla Pojkar lika, som vardera åläggs olika krav och förväntningar av lärarna. Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet anger att skolan aktivt och medvetet ska arbeta för att Pojkar och flickor ska ha samma möjligheter. Tidigare studier visar att idrottsämnet präglas av en obalans i värderingen av manliga och kvinnliga aktiviteter och att dessa värderingar har sitt ursprung i de könsmönster som förekommer generellt i samhället. I vår studie har vi undersökt hur ett antal lärare resonerar kring genus, om de tar särskild hänsyn till genus i sin planering och hur de anser att genus påverkar deras arbete.Då syftet med studien är att lyfta fram lärarnas tankar och värderingar har vi genomfört samtalsintervjuer med lärare i idrott och hälsa, som sedan legat till grund för en kvalitativ analys.Vår undersökning har visat att lärarna ansåg genus påverka deras arbete framför allt i praktiskt genomförande av undervisningen och i hög utsträckning deras val av innehåll.

Störningar i ägarlägenheter : grannskyddets utformning

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Klagorätt i förvaltningsprocess : grundernas problematik

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Kapitalbristreglerna i ABL : ett otillräckligt borgenärsskydd i praktiken

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Inställningen till fusk - en studie om inställningen till fusk bland elever i årskurs 8

Uppsatsen behandlar åttondeklassares inställning till fusk. Den behandlar även skillnaden i inställning till fusk mellan Pojkar och flickor. I vår teoridel definierar vi fusk och redogör för en del av fuskets historia. Vidare tar vi upp etik och moral i vår teoridel och anknyter det i vår slutdiskussion om inställningen till fusk. Vi har använt oss av en enkät där eleverna kunnat garanteras anonymitet.

Bland pojkar och gruppkulturer i skolan : En enkät- och fokusgruppstudie i pojkars attitydertill skolan och skolarbete

AbstraktFöreliggande arbete beskriver en kombinerad enkät- och fokusgruppsundersökning påen högstadieskola i en mindre kommun i södra Sverige. Syftet med undersökningen äratt med hjälp av dessa metoder, ta reda på hur Pojkar resonerar kring sin inställningtill skolan, och utifrån detta, svara på ifall Pojkarna ger uttryck för en antipluggkultur,och i så fall, hur det manifesterar sig.Dessa undersökningar ligger till grund för en diskussion, där slutligen dessa slutsatserkunde dras: De flesta elever anser att skolan är viktig, samt att flickor tenderar attprestera bättre än Pojkar, som i större utsträckning låter och stör mer. Dessa åsikterverkar Pojkarna under fokusgruppsintervjuerna dock inte helt hålla med om, då derassvar stundtals antydde det motsatta. Pojkarnas enkätsvar skiljer sig åt från de svar somges under intervjuerna, därav kan man ana en viss påtryckning från gruppen om attbland annat hålla varandra om ryggen, samt att svara på ett sätt som upprätthållerderas maskulina fasad.Pojkarnas resonemang speglar stundtals attityder som är nära sammankopplade till enantipluggkultur, men vid närmare granskning ter sig deras svar mer vara kopplade tillen uppgivenhet kring ämnen som för deras del inte bär någon större relevans..

Bristande särskiljningsförmåga som absolut registreringshinder

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Försäkringar som en ny form av testamente : 7:4 ÄB i förhållande till 14:7 FAL

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Ersättning för rörelseskada enligt det indirekta besittningsskyddet

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

The whole is greater than the sum of its parts

Helheten är större än summan av delarna ? en fallstudie om hur olika faktorer kan påverka samtalsledares upplevelse av sin arbetssituation. Examensarbete i verksamhetsutveckling 30 högskolepoäng. Malmö högskola: Fakulteten för hälsa och samhälle, institutionen för Socionomprogrammet 2013. Denna studie undersöker och belyser hur samtalsledare som driver samtalsgrupper för unga Pojkar upplever sin arbetssituation.

Elevers attityder till och intresse för naturvetenskap i grundskolans årskurser 4-9 En systematisk litteraturstudie

Syfte: Syftet med studien är att kartlägga forskning om elevers attityder till och intresse för naturvetenskap i grundskolans årskurser 4-9. Metod: Frågeställningarna besvarades med hjälp av en systematisk litteraturstudie. Sökord valdes ut och användes i databasen ERIC, webbsökmotorn Google Scholar, samt webb-portalen ?avhandlingar.se?. En manuell sökning gjordes även i tidskriften NorDiNa.

Flickor och pojkar läser - om läsning i skolår 3

Vår undersökning handlar om vad och i vilka sammanhang flickor respektive Pojkar läser i skolår 3 på X-skolan. Den handlar även om hur lärarna i skolår 3 på X-skolan arbetar för att främja elevernas läsintressen. För att undersöka detta har vi genomfört en enkätundersökning, elevintervjuer, lärarintervjuer samt klassrumsobservationer. I vår undersökning kommer vi fram till att mysterieböcker och relationsböcker är de mest populära böckerna bland både flickor och Pojkar i skolan. Flickorna läser dessa böcker även på fritiden vilket Pojkarna inte gör.

Ett slopat låneförbud? : en analys av de förbjudna lånens framtid

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och Pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några Pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och Pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och Pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och Pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->