Sök:

Kapitalbristreglerna i ABL

ett otillräckligt borgenärsskydd i praktiken

Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmåga.Vilken är synen på boxning i ämnet idrott och hälsa hos några pojkar och flickor i en årskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om deras syn på flickors och pojkars föreställningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande säga om flickors och pojkars fysiska förmåga?Metod Undersökningen är kvalitativ och baserad på teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar åtta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en årskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer från en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant. I min analys av intervjuerna kom jag fram till de olika teman som kan ses i analys av resultat.Resultat I undersökningen framkommer det av elevernas utsagor att boxning ses som en farlig sport och frånvaron av boxning i idrott och hälsa ges med förklaringar som lärarens bristande kunskaper i boxning och att elever kan komma till skada. I intervjuerna med eleverna framkommer det generellt att flickor ses som det svaga könet och pojkar ses som aktiva och hårda.Bägge könen är överens om att flickor är passiva och svaga och boxas mjukare och lugnare. Pojkarna boxas lugnare mot flickor då de upplever att de är fysiskt starkare än flickorna.SlutsatsUndersökningen visar  att det i boxning fortfarande råder en maskulin hegemonitet där de flesta elever är överens om att boxning är mer lämpad för pojkar. Traditionella könsmönster är tydliga i undersökningen. Undersökningen visar också att boxning ses som en kontroversiell och farlig sport som tampas med etiska frågor.  En positiv aspekt som kommer fram i undersökningen är 

Författare

Isak Hübinette

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Juridiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..