Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Pluralism - Sida 2 av 7

Flykten från landsbygden ? en kvantitativ innehållsanalys av mångfalden i det lokala nyhetsmaterialet i Arbetarbladet och Gefle Dagblad

Title: A Rural Pluralism Abandoned ? A quantitative analysis of the diversity in the local news content in Arbetarbladet and Gefle DagbladAuthors: Kalle Berg, Viktor Johansson och Francisco Ramirez Franzén.Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism,media and communication (JMG) Gothenburg UniversityTerm: Autumn 2013Supervisor: Jonas Ohlsson, JMG, Gothenburg University.Pages: 47Purpose: The main purpose of this study is to examine how diversity in the news content changes when two competitive newspapers, in this case Gefle Dagblad and Arbetarbladet, is brought in to the same media company.Method: Quantitative content analysis.Procedure: 4 930 articles from a study period of three weeks during the years of 2001,2004, 2008 and 2012 has been coded into different variables and analysed from the perspective of diversity and media ownership concentration.Results: The main result is that since the two newspapers were incorporated in to the same media company there has been a change in the diversity of the news content. The aspect of which geographical regions, covered by the liberal newspaper Gefle Dagblad, show a tendency that Gefle Dagblad concentrate their news coverage to the main region, the municipal of Gävle..

Simundervisning för praktiserande muslimska flickor : Hur olika sociala aktörer upplever att simundervisningen genomförs i den svenska skolan

Since Sweden can be considered to be a secular society it is interesting to investigate how different actors experience swimming education in the course syllabus of sports and health education, for practicing Muslim girls in middle and high schools. The investigation is based on qualitative interviews with sports teachers, practicing Muslim girls and the staff of the public swimming center in Växjö. The result shows that swimming education can be somewhat problematic, since the Muslim girls only want to attend lessons that are gender separated. In the public swimming center, there are no pools exclusively intended for women, and there are only a few times available for women every week. However, the teachers stress opportunities instead of obstacles, and the students? experience that their teachers are trying to create possibilities for them to have a gender separated swimming education.

Pluralism eller propaganda? En ideologianalys av franska Front nationals folkbibliotekspolitik och debatten kring denna

The focus of this master thesis is the library politics of the French Right wing party the National Front and the debate that followed the application of this politics. This qualitative study is divided into two parts where the critics to this politics represents one side and the adherents the other. The critics are composed by representatives from the French, Swedish and ? to some extent ? international library sector, while the adherent side is made up of politicians from the National Front and their adherents. The empiric material mostly consists of articles published in library, Right wing and daily press.

Didaktiska urval i ett samhälle präglat av pluralism : en studie av grundskolans undervisning och lärande i religionskunskap

Syftet med min uppsats var att undersöka vilka didaktiska frågor och urval lärare inom ämnet religionskunskap anser vara centrala i undervisning och lärande i ett pluralistiskt samhälle, präglat av en mångfald livsåskådningar, religioner och kulturer. Som bakgrund till min empiriska undersökning har jag studerat litteratur som gett en historisk översikt över hur den ökande Pluralismen har inverkat på skola och samhälle. Jag har också granskat Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet och kursplanen för religionskunskap, för att undersöka vilka mål som de nationella styrdokumenten lyfter fram. Jag valde att använda en kvalitativ forskningsmetod, som inneburit att jag intervjuat lärare inom ämnet religionskunskap. Resultatet av undersökningen visade att lärarna ansåg att det i ett samhälle präglat av Pluralism, blir än mer centralt att betona allsidighet och saklighet.

Kristendomen i den svenska skolans religionskunskap : En analys av debatten kring utformningen av den nya kursplanen i religionskunskap

The purpose of this essay is to describe and analyze the debate surrounding the construction of the 2011 years curriculum of the Swedish schools` religious studies. The debate is concerning whether or not Christianity should have a unique position in the curriculum against other religions. The method is to analyze the arguments by an argument analysis. The purpose is also to analyze the argumentation to see how secularization and Pluralism have influenced the debate and the different standpoints. The essays material consists of debate articles from the four largest news sites on the internet.The most common argument for Christianity?s unique position is that Christianity has had an important role in the development of the Swedish society, culture and literature and is therefore important knowledge for understanding the Swedish society.

Ethnicity and Politics of Exclusion in Nigeria : Employing Rawls'Theory of Justice in Plural Societies

With an estimated 250 ethnic groups, Nigeria, no doubt, has been grappling with the problem of Pluralism of ethnic nationalities. It is not news in Nigeria that extreme ethnic consciousness of its citizens has led to the victimization of one ethnic group by another. This victimization has come in the form of exclusions in the distribution of both wealth and power in the country.Amidst all the exclusions, the unity of the country has been ironically regarded as sacrosanct, and should not be negotiated. It is often said that fate brought all the ethnic nationalities in order to form one great country. I subscribe to this belief that fate brought us together for the above purpose, especially now that several countries around the world are merging in one way or the other to form a formidable force to reckon with both politically and economically.

Den mångkulturella skolan och värdegrunden- en värdekoflikt?

SammanfattningNyckelbegrepp: Ma?ngkultur, va?rdegrund, va?rdekonflikt.Syftet med examensarbetet a?r att med utga?ngspunkt i en diskussion om skolans va?rdegrund belysa och underso?ka hur la?rare resonerar och fo?rha?ller sig till den va?rdekonflikt som kan uppsta? mellan att va?rna om de icke fo?rhandlingsbara va?rdena som anges i styrdokumenten samtidigt som skolan ska respektera och bevara kulturell ma?ngfald. Fo?r att besvara syftet har vi anva?nt oss av fo?ljande fra?gesta?llningar: Hur uppfattar och resonerar la?rare kring ma?ngkultur och Pluralism? Hur uppfattar och resonerar la?rare kring va?rdegrundsuppdraget? Hur resonerar la?rare kring de va?rdekonflikter som kan uppsta? utifra?n skolans gemensamma va?rdegrund?Examensarbetet tar sin utga?ngspunkt i ett postmodernistiskt och interkulturellt perspektiv pa? la?rande. Uppsatsen inleds med en historisk redogo?relse fo?r hur skolans roll som norm och va?rdefo?rmedlare har fo?ra?ndrats o?ver tid.

KG Hammar och Rowan Williams : en studie av två ärkebiskopar ur ett postmodernt teologiskt perspektiv

Denna uppsats består av en jämförande studie av två ärkebiskopar ? KG Hammar (Svenska kyrkan) och Rowan Williams (Church of England) - ur ett postmodernt teologiskt perspektiv. Syftet var att söka finna postmoderna influenser hos de båda ärkebiskoparna i såväl teori som praktik och undersöka konsekvenserna av ett postmodernt teologiskt agerande.  Undersökningen visade att båda ärkebiskoparna influerades av postmodern teologi i teorin. Hammar förde också som ärkebiskop fram sina personliga postmoderna insikter, medan Williams av olika anledningar generellt valde att endast föra fram kyrkans åsikt. Båda handlingsalternativen medförde såväl kritik som uppskattning.

?Kristendomen och de andra världsreligionerna? : En jämförande studie av kursplanerna för religionskunskap i Sverige, Finland och Norge

Denna uppsats tar sitt avstamp i de nya svenska kursplanerna för religionskunskap som trädde i kraft år 2011. Här fick kristendomen behålla sin särställning gentemot de andra världsreligionerna trots att skolverkets förslag såg annorlunda ut. Blickar man utanför Sveriges gränser kan man se att trots att landet delar en stor del av sin utveckling med Finland och Norge finns det stora skillnader i religionsundervisningen. Uppsatsens syftar således till att jämföra de tre ländernas kursplaner i religionskunskap för grundskolan och gymnasiet med fokus på kristendomens ställning och det pluralistiska samhället. Här blir frågan om ländernas religiösa situationer (i denna uppsats går detta under benämningen religiösa kartor) central.

Om Maria backar så ser alla! : En studie om hur pedagoger bemöter barnen i förskolans samling utifrån ett genusperspektiv

Föreliggande studie syftar till att undersöka hur pedagogernas verbala och kroppsliga agerande i förskolans samling bidrar till att skapa könskonstruktioner interaktionellt. Som teoretisk utgångspunkt används historikern Hirdmans genussystem, vilket bygger på resonemanget att samhällets struktur kring kön och genus organiseras utifrån en dikotomi mellan könen och en hierarki där mannen/det manliga är överordnat kvinna/det kvinnliga. Därtill används ett kompletterande synsätt där också en eventuell Pluralism i könskonstruerandet inom könskategorierna ska kunna bli synlig. Den datainsamlingsmetod som har använts är observation med hjälp av videoinspelningar, och analysen har sedan genomförts utifrån etnografiska riktlinjer. Observationerna har genomförts på en 3-5-årsavdelning och omfattar tio observationstillfällen som tidsmässigt varierar mellan femton och femtio minuter.

Den dialogiske Kristus : Ledarskap i spänningsfältet mellan kristen partikulär tillhörighet och religionsöverskridande dialog i Burma 2013

Denna studie behandlar de fyra böckerna Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar alla tre skrivna av Jerker Eriksson och Håkan Axlander- Sundquist. Jag utför en illustrativ komparativ analys av mördarnas psyke och böckernas struktur samt undersöker det didaktiska värdet av att göra denna studie.Genom att psykologiskt analysera böckernas mördare har jag kunnat göra en psykologisk profil till de fyra. Raskolnikov som är dubbelmördare i kriminalromanen Brott och straff har en narcissistisk, schizofren läggning som beror på att hans omedvetna strider med det medvetna om det moraliska i att mörda. Viggo Dürer, den onda mördaren av ett femtiotal barn, som figurerar i trilogin är klart psykopatisk med en könsidentitetskonflikt. Victoria Bergman, den trasiga föräldramördaren som är huvudperson i Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar lider av dissociativ personlighetsstörning till följd av upprepade övergrepp i barndomen.

En mångfalds påverkan : En religionsfilosofisk studie i trosvisshet relaterat till religiös pluralism

The premise for this study is the question how we should relate to people with different religious beliefs. The aim is to examine if an existence characterized by a religious diversity should affect the certainty and confidence in our faith. To answer my question I have turned to the philosophers David Basinger, Mikael Stenmark, William Lane Craig and Robert McKims different views on this issue. Using an approach based on a comparative method and argument analysis I have then assessed their different opinions in the matter. Based on my own discussion of these arguments I conclude that a religious diversity should imply a reduction in our own religious confidence and that it should be reduced in relation to the amount of disagreement that exist between conflicting religious perspectives in an specific case and matter.

Religionens ställning i det moderna samhället: en studie av
religionssociologiska teorier

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilket eller vilka svar den religionssociologiska forskningen ger på frågan om religionens ställning i det moderna samhället. För att uppnå syftet har jag använt mig av litteraturstudium som metod samt den hermeneutiska metoden som redskap för att tolka litteraturen. Resultatet i min uppsatts visar på olika variabler: privatisering, differentiering, deprivatisering, individualism, Pluralism, socialisation, personlig autonomi, människans medfödda behov samt plausibilitetsstruktur vilka alla, enligt den religionssociologiska forskningen bidrar till att förklara religionens ställning i det moderna samhället. Slutsatserna av arbetet är att religionen tenderar att bli mer privatiserad och personlig. På det stora hela i Europa har religionen som institution och religiositet avtagit i takt med modernisering, differentiering och sekularisering, dock är detta inget globalt fenomen och enligt forskarna är vissa områden idag mer religiösa än någonsin..

Ett universellt sanningskriterium i en pluralistisk verklighet : Ann-Louise Erikssons och Jayne Svenungssons strävan efter en nödvändig omöjlighet

Denna uppsats kretsar kring teologins behov av ett universellt sanningskriterium, och den motsägelse ett sådant skapar i en postmodern Pluralism. Vidare presenteras och analyseras två svenska teologers sätt att behandla denna problematik. Båda teologerna formulerar ett etiskt universellt sanningskriterium men bemöter den motsägelse som det skapar på två olika sätt. Ann-Louise Eriksson förklarar varför motsägelsen tillåts genom att övertrumfa den med ett paradigmatiskt etiskt paradigm som hon hämtar från sin feministteologiska övertygelse. Jayne Svenungsson bemöter i sin tur motsägelsen genom att istället lyfta fram en motivering som hon hämtar inom det postmoderna tänkandet hos filosofen Lévinas.

Bortom Klichéerna : om graffiti och den samtida konstens gränser

Uppsatsen undersöker den samtida konstens gränser genom att studera hur graffiti beskrivs och behandlas inom dagens konstdiskurs. Den innehåller även en kritisk granskning och genomgång av graffitins historieskrivning.Utgångspunkten är påståenden om att den samtida konsten präglas av en öppenhet och en mångfald där vad som helst kan vara konst. Frågan som ställs är om dessa påståenden verkligen stämmer. Undersökningens resultat pekar entydigt på att så inte är fallet. Den samtida konsten framstår tvärtom som ett både socialt och diskursivt snävt avgränsat sammanhang där uteslutning är en central aspekt.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->