Sök:

Den mångkulturella skolan och värdegrunden- en värdekoflikt?


SammanfattningNyckelbegrepp: Ma?ngkultur, va?rdegrund, va?rdekonflikt.Syftet med examensarbetet a?r att med utga?ngspunkt i en diskussion om skolans va?rdegrund belysa och underso?ka hur la?rare resonerar och fo?rha?ller sig till den va?rdekonflikt som kan uppsta? mellan att va?rna om de icke fo?rhandlingsbara va?rdena som anges i styrdokumenten samtidigt som skolan ska respektera och bevara kulturell ma?ngfald. Fo?r att besvara syftet har vi anva?nt oss av fo?ljande fra?gesta?llningar: Hur uppfattar och resonerar la?rare kring ma?ngkultur och pluralism? Hur uppfattar och resonerar la?rare kring va?rdegrundsuppdraget? Hur resonerar la?rare kring de va?rdekonflikter som kan uppsta? utifra?n skolans gemensamma va?rdegrund?Examensarbetet tar sin utga?ngspunkt i ett postmodernistiskt och interkulturellt perspektiv pa? la?rande. Uppsatsen inleds med en historisk redogo?relse fo?r hur skolans roll som norm och va?rdefo?rmedlare har fo?ra?ndrats o?ver tid. Da?refter redogo?r vi fo?r olika aspekter av begreppen, ma?ngkultur, va?rdegrund och va?rdekonflikter. Fo?r att underso?ka just la?rares uppfattning har vi valt att anva?nda oss av kvalitativa forskningsintervjuer. Vi har i intervjusituationen presenterat tre ta?nkta scenarier da?r va?rdekonflikter kan uppsta?. La?rarna har utifra?n va?ra scenarion fa?tt resonera och reflektera kring hur de skulle fo?rha?lla sig till problematiken.I va?r resultatdel redovisar vi hur la?rarna resonerar och fo?rha?ller sig till ma?ngkultur, pluralism, va?rdegrunden samt hur de resonerar kring ta?nkta va?rdekonflikter. Viktiga faktorer som la?rarna pekar pa? a?r fo?rsta?elsen och respekten fo?r olikheter. De talar a?ven om att va?rdegrunden fungerar som en gemensam bas i vilken olikheter kan fo?rankras.I det avslutande kapitlet kommer vi fram till att la?rarnas resonemang i olika va?rdekonflikter beror pa? hur de bedo?mer situationen. Det framkommer tva? olika synsa?tt pa? va?rdegrunden. Fyra av fem la?rare upplever va?rdegrunden som statisk medan den femte ser ett behov av utveckling. Flera av la?rarna ser sig som ba?rande av specifika normer och va?rderingar vilka de anser att de har till uppdrag att fo?rmedla.

Författare

Erik Alvin Julia Matsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..