Sökresultat:
6928 Uppsatser om Personal transport - Sida 17 av 462
Numerisk flexibilitet : en studie av företags användning av inhyrd personal
De senaste decennierna har globaliseringen påverkat företagen i allt större utsträckning eftersom konkurrensen ökat. Detta har tvingat företag att bli mer effektiva för att kunna överleva. Ett sätt att effektivisera är att slimma produktionen och ha en flexibel arbetskraft, så kallad numerisk flexibilitet. I Sverige har privat arbetsförmedling varit tillåten sedan 1993 och sedan dess har bemanningsbranschen haft en expansiv utveckling. Syftet med denna uppsats är att beskriva numerisk flexibilitet, med avseende på inhyrning av personal, utifrån John Atkinsons indelning av personalgrupper.
Erfarenhetsåterföring : Hur kan en verkningsfull återföring skapas mellan produktion och kalkyl?
Sweden is dependent on secure sea transport. Shorter disruption of imports of fuel and crude oil can be managed with an emergency stock, but a prolonged halt in imports creates problems. For industry, the vulnerability is greater. Fragmented production chains in combination with expenditure reductions in inventory causes a dependency on proper transport of intermediate goods in the manufacturing industry. A lengthy disruption thus involves disruption of production for both domestic consumption and for export goods containing imported parts.In order to secure shipping routes with a limited number of vessels, Mine Counter Measures (MCM) capacity is required, and according to the Armed Forces, developed with new sensors and autonomous vehicles.
På väg mot en grönare distribution : En studie av möjligheter till miljövänligare transportupplägg för Polarbröd AB:s export till den franska marknaden
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka ett företags givna transportstrukturs miljöpåverkan i växthusemissioner eller CO2e. Detta genom att med hjälp av olika verktyg och teorier ta fram ett antal scenarion som har en lägre miljöpåverkan än befintlig transportstruktur. Det sekundära syftet är att ta fram modeller som hjälper företaget att ta hänsyn till de ekonomiska kostnader som kan vara kopplade till en omstrukturering av transportstrukturen.Metod: Kvalitativa intervjuer om grön logistik och vilka verktyg som används i detta arbete samt en kvantitativ datainsamling i beräkningar av emissioner med hjälp av NTMCalc.Slutsatser: Ett antal olika scenarion togs fram där miljöpåverkan uppskattades, utifrån dessa valdes 5 stycken ut som hade en lägre miljöpåverkan än befintlig transportstruktur. I dessa utvalda scenarion tas hänsyn till ytterligare faktorer som exempelvis ledtider, hur många landsgränser som måste korsas, tätortskörning etc. Då det inte finns ett ekonomiskt underlag för vad ett transportstrukturbyte skulle kosta förs det en diskussion med rekommendationer över åtgärder vid ett byte av transport..
Assuandammens påverkan på Nilen, Egypten
Regulation of rivers by dams and reservoirs is a good example where anthropogenic impact could be considerable both in the local environment, but also has major implications upstream and downstream. This study was accomplished as a literature study of the river Nile, which is extremely important for water supply. The purpose of this study was to investigate the consequences of the construction of the Aswan High Dam, to obtain a consistent flow for water supply, irrigation and power generation in Egypt. Since Egypt has a very hot and dry climate large amounts of water in reservoir is lost to the Nubian aquifer system and by evaporation. The consequences from constructing the dam are considerable.
Att vårda i en ambulans: : Intensivvårdssjuksköterskors upplevelser av att vårda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala transporter
ABSTRAKTBakgrund: Interhospitala transporter innebär ökade risker för medicinska komplikationer för den kritiskt sjuka patienten. Inom ramen för intensivvårdsjuksköterskans kompetens ingår att kunna utföra omvårdnad till den kritiskt sjuka patienten under interhospitala transporter. Sjuksköterskor med specialistutbildning inom intensivvård kan under transport av kritiskt sjuka patienter uppleva oro. För att kunna förbättra omhändertagandet av patienten är det av intresse att ta reda på om det finns fler perspektiv och upplevelser av arbetet vid denna komplexa situation som en interhospital intensivvårdstransport innebär.Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva intensivvårdssjuksköterskors upplevelse av att vårda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala transporter.Design: Denna studie har en kvalitativ design.Metod: Semi-strukturerade intervjuer med åtta intensivvårdssjuksköterskor spelades in och transkriberades för att sedan analyseras med tematiskt analys.Resultat: Ur analysen konstruerades tre huvudteman. Att sträva efter att ha kontroll över situationen, Betydelsen av ett bra samarbetet i teamet och Att utmanas i sin yrkeskompetens.Slutsats: Resultatet visade att transportera kritiskt sjuka patienter mellan sjukhus kan ge upphov till både negativa och positiva känslor.
Empowerment: en studie i ansvar, tilltro och ekonomiskt bistånd
Our understanding is that responsibility is shifting from the community towards the individual within the field of social work. This resulted in our essay, which aims to study how the representatives within social service assistance and churches in Helsingborg work with personal power. Our aim is also to illustrate how these representatives view the boundaries of responsibility between the individual and the community. Our questions are: How do the representatives work with personal power from a micro and macro perspective? How do the representatives look upon their position as representatives? What do the representatives consider as responsibility of the individual respective the community? And; Are there preventing factors from individual responsibility? We obtained our empirical material from a qualitative method consisting of interviews.
Röster om HR - en diskursanalys av HR:s identitetskonstruktion
Uppsatsen syftar till att undersöka och analysera hur HR:s identitet konstrueras diskursivt i facktidningen Personal & Ledarskap. Vi undersöker också vilka motsättningar och spänningar som synliggörs och osynliggörs i Personal & Ledarskap, kopplat till HRs identitet, och hur dessa kan förstås utifrån diskursteori. En utgångspunkt tas delvis i Johan Berglunds (2002) forskning om personalspecialister och deras kamp för erkännande och status samt hur de arbetar med sin identitet utifrån olika retoriska positioner. Vår studie genomförs 10-15 år senare än Berglunds och ger därmed viktiga insikter i hur HR:s identitetsarbete ser ut i facktidningen Personal & Ledarskap idag. Uppsatsen utgår från diskursanalys och diskursteori och undersöker hur HR:s identitet konstrueras i textavsnitt från bland annat notiser, intervjuer och krönikor där HR:s roll behandlas.
Hastighetsbegränsningar i järnvägsanläggningen
En studie om hastighetsbegränsningar i banöverbyggnaden och kontakledningsystemet på Västkustbanan Helingborg - Lund..
Effektivisering av malmproduktion genom att införa positionering av personal och utrustning : En fallstudie av effektivisering med Mobilaris Mining Intelligence
Underjordsbrytning är en vanlig brytningsmetod vid gruvdrift. Vad som avgör om man ska bryta malmen genom dagbrott eller med en underjordsgruva beror på hur malmkroppen ser ut. Underjordsbrytning används ofta vid höggradiga malmkroppar som ligger under jord. De finns många olika metoder men två av de vanligaste är skivrasbrytning och igensättningsbrytning. Som används av Boliden AB och LKAB.
Personlig assistans : Förutsättningar för förverkligandet av de handikappolitiska principerna inflytande och självbestämmande
Personal assistance from a welfare perspective, offering a variety of reasons is perceived as a different design assistance than is usually there in the public social assistance depending on the strong foundations of the handicap principle autonomy and influence is in terms of how, what and when the operation is performed. The aim of our study was to highlight the handicap principle influence and autonomy in the operation of personal assistance. It is intended both to illustrate the legislature's intentions and ideologues expectations and also to examine a number of managers and personal assistants experiences of the conditions that exist for realize these principles. In order to answer our purpose and our issues, we have chosen a qualitative approach. We have first conducted a literature review and secondly implemented six interviews with personal assistants and managers.
Personlig träning på egen hand
AbstractThe purpose of this essay was to determent if the authors? idea to replace a personal trainer with a training program, which is provided by software, is viable and if there is a market for such a product. The method that was used, included eight people who enrolled in a training program which were designed by the authors in Microsoft excel. The programs were based on principals of periodization, and included the phases: anatomic adaptation, hypertrophy, maximum strength and muscle definition. The training program was personal and based on individual goal setting.
Utveckling av differentierade transportersättningar för rundvirskestransporter med lastbil
Approximately 60 million cubic meters of round wood are transported every year with trucks in Sweden and stand for 15 % of all truck transportation in the country. The big amount that is transported results in many haulage companies works in different parts of the country with different conditions to get a good flow on their transports. Today the transport pricing is very general and the payment consists of the unit round wood they are transporting and the distance of the transport. The purpose of this study were, from the freighter and the haulage company?s perspective, try to find ways to change the today applied transport pricing to more differentiated and compare them to historic payment of transportation.
Motiv till personalinhyrning
I dag löser många företag både långsiktiga men främst kortsiktiga personalbehov med personalinhyrning. I vår undersökning har vi försökt att identifiera bakomliggande drivkrafter till personalinhyrning med hjälp av en fallstudie. Vi har även försökt kartlägga om det finns någon skillnad på drivkrafter när företag hyr in rutinmässiga eller professionella medarbetare. Någon sådan skillnad kunde vi inte hitta. Att det går snabbt och är enkelt att hyra in personal är enligt vår undersökning den främsta drivkraften till personalinhyrning, oavsett vilken typ av personal företaget väljer att hyra in.
Inhyrd personal - en studie av fem företags erfarenheter, vilka faktorer påverkar resultatet?
Bemanningsbranschen har det senaste decenniet vuxit fram explosionsartat till följd av ändrad lagstiftning och krav på ökad flexibilitet hos företagen. Syftet med denna uppsats har varit att beskriva fem fallföretags erfarenheter av att hyra in personal från bemanningsföretag. Vi har undersökt vilka arbetsuppgifter som företagen hyr in personal till, vilka motiven för inhyrningen är, om den ordinarie personalen har uppvisat motstånd mot inhyrningen, om desammas motivation har påverkats till följd av inhyrningen och om företagskulturen har haft betydelse för inhyrningens framgång. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie där respondenter både har varit ordinarie personal som arbetar tillsammans med den inhyrda personalen och personalansvariga. Några av de slutsatser som vi har kunnat dra utifrån fallföretagens erfarenheter är att kommunikationen av motivet till inhyrningen påverkar hur väl inhyrningen fungerar.
Att leva som andra : Makt och hjälp i insatsen personlig assistans
The purpose of the study is that based on focus groups with personal assistants understand how self-determination and participation, expresses itself in work with the users. The study has a focus on the concepts of power and help and social citizenship in the context of self-determination and participation. We are interested to explore how personal assistants reason and argue about different design cases and situations related to self-determination and participation in the relationship with the users. For this study we have used a qualitative method and to collect our data we have used focus groups and different design cases (vignettes). To analyze our data we used the theory about power and help and the theory about social citizenship.