Sökresultat:
21 Uppsatser om Per Engdahl - Sida 1 av 2
Per Engdahls ideologi efter andra världskriget : En ideologianalys med utgångspunkt i förändring och likheter
Ämnesområdet för denna uppsats är fascismen i Sverige efter andra världskriget. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka Per Engdahls ideologi efter andra världskriget utifrån den fascitiska ideologins struktur. Uppsatens sekundära syfte är att undersöka om hans ideologi förändrades efter andra världskriget, om den gjorde det och vad det kan berott på. I uppsatsen har fyra olika politiska program från Nysvenska rörelsen undersökts, alla skrivna av Per Engdahl, mellan åren 1958 till 1979. I uppsatsen har en ideologianalys använts som metod för att dels undersöka det manifesta samt det latenta budskapet i Engdahls politiska program.
Per Engdahl, en extrem politisk aktivist i marginalen
Uppsatsen är en analys av den svenska politiska aktivisten Per Engdahl och hans rörelsers ideologiska innehåll. Engdahl som föddes 1909 och avled 1994 var under hela sitt liv verksam i olika svenska fascistiska och högerextrema organisationer såsom Sveriges Fascistiska Kamporganisation, Riksförbundet det Nya Sverige, Sveriges Nationella Förbund, Riksföreningen Sverige-Tyskland, Svensk Opposition, Europäische Soziale Bewegung samt Nysvenska Rörelsen. Dessutom utgav han under nästan 50 år tidningen Vägen Framåt. Studien omfattar perioden 1931 till 1950. Fyra olika politiska program samt fyra ledarartiklar ur Vägen Framåt, från 1942 alla författade av Engdahl, har analyserats.
Att använda och förstå smileys.
LSV410. Specialarbete, 15 hpHt 2011Handledare: Elisabet Engdahl.
I detta studentrum finns ingen tv men nog en trådtelefon En undersökning av men nog i finlandssvenska och sverigesvenska
Magisteruppsats SV2140, 15 hpSvenska språketVårterminen 2012Handledare: Elisabet Engdahl.
"Det har blivit en statussymbol att hämta tidigt" En studie om orsaker till objektsutelämning vid fyra verb i svenskan
Magisteruppsats i svenska språket, 15 hpSV2140, VT 2013Handledare: Elisabet Engdahl.
Självinitierad Reparation i ett Amerikasvenskt Material
Magisteruppsats i svenska språket, SV2140, 15hpVårterminen 2012Handledare: Maia AndréassonExaminator: Elisabet Engdahl.
Giva, sända, skicka, bringa En undersökning av variationen mellan olika konstruktionalternativ hos bitransitiva verb i svenska under perioden 1600?1750
15 hpSvenska språket, avancerad nivåVårtermin 2011Handledare: Elisabet Engdahl.
SAOL och vardagsspråket ? bruklighet i sex upplagor från 1900-talet
Specialarbete, 15 hpMagisteruppsats i svenska språket, SV 2140VT 2012Handledare: Louise Holmer och Emma SköldbergExaminator: Elisabet Engdahl.
Hur går det till att lära sig svensk ordföljd? En studie av hur polska elever utvecklar svenskt skriftspråk.
Specialarbete, 15 hpSvenska som andraspråk, SSA133Vårterminen 2012Handledare: Elisabet Engdahl.
Grammatikundervisning för studenter med akademisk bakgrund -påverkar studenternas akademiska bakgrund hur de lär sig grammatik?
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, SIS133, 15 hp Handledare: Elisabet Engdahl.
Det-konstruktioners betydelse Hur svenska konstruktioner med formellt och egentligt subjekt realiserar processer
Magisteruppsats i svenska språket, 15 hpSV2140 VT 2015Handledare: Elisabet Engdahl.
?Tvingad och tvingad. Jag behövde mina pengar ju?? : En studie om arbetslösa ungdomars upplevelser av kompetenshöjande insatser
The purpose of this essay is to examine whether and how labor consultants, job coaches, guidance counselors promote the possibility of self-realization of the clients they encounter in their work. By analyzing, based on the theoretical framework, six semi-structured interviews of people having the chosen professions answer the questions "Do counselors promote client's opportunities for self-realization in their work?" and "If so: how is this practiced?". In the theoretical framework three important concepts are addressed: "identity", "recognition" and "self-realization". These are explained with the help of works by including Emma Engdahl, Anthony Giddens, Axel Honneth and Allison Weir.
Matematik i barns lek. Videoobservation av barns lek i förskolan
Abstract
Engdahl, S & Pobiega, M (2008). Lekobservation för att upptäcka matematik i
förskolan.
Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola
Examensarbetet handlar om hur barns erfarenheter av matematik kan upptäckas i deras
lek genom videoobservation. Vår undersökningsgrupp har bestått av en
förskoleavdelning med 22 barn och en av deras pedagoger. Syftet med examensarbetet
är att ta reda på hur man kan upptäcka matematiken i barns lek och vilken form av
matematik det är samt hur pedagogens roll ser ut i relation till innehållet i barns lek. De
frågeställningar som vi har utgått från är: Ser vi och pedagogen matematik i leken? Vad
är det för form av matematik vi och pedagogen hittar i barnens lek? De metoder vi
använt oss av är videoobservation och kvalitativ intervju.
Att främja självförverkligande : Sex semistrukturerade intervjuer med yrkesvägledare
The purpose of this essay is to examine whether and how labor consultants, job coaches, guidance counselors promote the possibility of self-realization of the clients they encounter in their work. By analyzing, based on the theoretical framework, six semi-structured interviews of people having the chosen professions answer the questions "Do counselors promote client's opportunities for self-realization in their work?" and "If so: how is this practiced?". In the theoretical framework three important concepts are addressed: "identity", "recognition" and "self-realization". These are explained with the help of works by including Emma Engdahl, Anthony Giddens, Axel Honneth and Allison Weir.
En ängel och en demon. En idéanalytisk studie om tendensromanen En natt vid Bullar-sjön av Emilie Flygare-Carlén.
The purpose of this master?s thesis is to describe by a gender approach what ideas and values are expressed in the novel One Night at Bullar Lake and how they do coincide to a tendency. We also want to discuss authority and class divisions and how these can be connected to the novel and the author. Our final question is to examine in what way the voice of the female author is represented in the novel. To approach our material we use Yvonne Hirdman?s theories about the construction of sexes and Susan Sniader Lanser?s work about voices of female authors, as well as Horace Engdahl?s studies about the silent voice in literature.