
Sökresultat:
2192 Uppsatser om Peer observation - Sida 14 av 147
Intryck och avtryck : Elevers upplevelser av skapande aktiviteter i en landsortsskola
Sammandrag Syftet med detta arbete har varit att undersöka elevers uppfattning om sina möjligheter att vara skapande i skolan, vilka förutsättningar som finns för skapande verksamhet och kulturupplevelser samt hur man uppfyller det styrdokumenten säger gällande estetisk verksamhet i en landsortsskola. Kvantitativ metod i form av enkätundersökningar har använts tillsammans med strukturerade observationer. Undersökningen har genomförts på mellanstadiet i en landsortsskola i västra Värmland och omfattats av 151 elever och åtta lärare. Det empiriska materialet visar att eleverna har störst möjlighet att vara skapande i de ämnen där observationerna pekade på god måluppfyllelse, där eleverna var delaktiga i sitt eget lärande samt då lokalerna var ändamålsenliga. Materialet visar även att man i liten omfattning erbjuder kulturupplevelser i skolan. Arbetets forskningsavsnitt stödjer den skapande verksamhetens betydelse i skolan genom att behandla styrdokument, utveckling och lärande, skapandeprocessen samt betydelsen av upplevelser och intryck..
Socialt Samspel i Grupp
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de roller som vi hör under sändningstid i radio är konstruerade och om det sker en förhandling om hur dessa roller upprätthålls under programmets tid. Uppsatsen ämnar reda ut vad som synliggörs när ett dramaturgisk perspektiv används under en observation på ett radioprogram. Finns det ett samspel inom redaktionen som vi som lyssnare inte ser? I denna uppsats vill jag försöka se om det finns några outtalade rangordningar inom gruppen och hur dessa kommer till uttryck. Vidare syftar studien till att titta på hur pass fria programledarna är i sina roller och försöka utreda om det är mer styrt än vad vi som lyssnare uppfattar.
Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus pa? balansen mellan praktiska och teoretiska moment i geho?rs- musikteoriun- dervisning.
Syftet med denna studie a?r att, med inspiration av etnografiska tillva?gaga?ngssa?tt, ut- forska hur na?gra la?rare utformar sin undervisning i a?mnet musikteori (och geho?r) pa? gymnasial niva?, med fokus pa? framfo?rallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller la?rare kan utfo?ra olika la?robo?ckers o?vningar, dels med hja?lp av praktiska verktyg, dels utifra?n teoretiska resonemang. Den tidigare forskning som tas upp handlar om elever och la?ra- res syn pa? a?mnet geho?rs- och musikteori.
Gemensamma motionsaktiviteter -En komparativ studie om arbetet med gemensamma motionsaktiviteter i företagsvärlden
BakgrundEstetiska aktiviteter hör till verksamheten i förskolan. Det handlar om att barnen ska få rikligt med möjligheter att uttrycka sig på, där många sinnen involveras. Enligt forskarna bör musikaktiviteterna genomsyras av musikens grundelement som bildar en helhetsupplevelse. Barns musikaliska och språkliga utveckling går hand i hand och berikar varandra under gynnsamma förhållanden. Pedagogens förhållningssätt är viktigt, det handlar om att skapa förutsättningar för lärandesituationer i stimulerande lärandemiljöer.SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med planerade musikaktiviteter i en musikförskola.MetodI vår undersökning har vi använt oss av metoderna observation och fältintervju.
Självskadebeteende hos unga flickor : en studie om sambandet mellan självskadebeteende och kamkamratgrupper och Internet
Self-destructive behaviour is a more and more occurring phenomenon in today?s society and there are mostly young girls who are affected by this behaviour. There are different explanations to why the phenomenon appears. The purpose of this research essay is to give a literature overview of the phenomenon of self-harming behaviour of young girls. Two research questions have been used to study this phenomenon; How can groups of friends contribute to reinforce an identity with the self-destructive behaviour among young girls? How can Internet contributes to reinforce an identity with the self- estructive behaviour among young girls? For the analysis this research essay uses the social constructive theoretical perspective.
Identifikation av brister i gränssnitt och struktur i RIB : att användas i akuta lägen
RIB är ett verktyg som kan användas vidverksamhet med riskhantering, förebyggande av olyckor, utbildning, för tillsyn, planering och vid genomförande av räddningstjänstinsatser. Meningen är att RIB ska kunna användas av personer som endast har en grundläggande datorvana utan att dessa ska behöva genomgå en omfattande utbildning i hur programmet fungerar.Syftet med examensarbetet har varit att identifiera brister i gränssnitt och struktur i RIB utan inblandning av Räddningsverkets egna värderingar och förutfattade meningar.Arbetet inleddes med teoriinhämtning varefter empiriska studier följde i form av genomgång av en marknadsanalys, intervjuer med användare samt observation av användare. Under arbetets gång utformades också en utvärderingsmodell för användartest, denna låg till grund för ett utfört användbarhetstest.Arbetet har resulterat i en diskussion dör förändringar i RIB föreslås. Del föreslås förändringar i den övergripande strukturen för att göra RIB mer konsekvent i dess utformning och därigenom göra det lättare för användaren att överblicka programmet. Dels föreslås förändringar i de olika delar som RIB består av som är tänkta att göra det enklare för användaren att överblicka all information i en akut situation..
Chefers intentioner och dess påverkan - en fallstudie av Försäkringskassan
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur chefer under ett möte förmedlar sina intentioner till de anställda och hur de uppfattas. Ledarskap är ett relativt komplext och svårdefinierat ämne som inte lämpar sig att fånga upp via enkäter. Vi har därför valt att göra en fallstudie där vi avgränsat oss till ett specifikt möte i en organisationsförändring på Försäkringskassan. Vår empiri är baserad på intervjuer med tre enhetschefer, medarbetare samt en observation. Vi är intresserade av att i en specifik situation försöka fånga vad chefer faktiskt gör och inte bara vad de säger att de gör.
Status i grupphierarkin : om barns sociala interaktioner
In this study the author attempts to identify factors that are determinants for why some pupils in Swedish grade school have high status in comparison with their peers. The study takes on the characteristics of both an ethnographic and a literature study by comparing the findings of interviews carried out with students of a first grade class with previous research. The study identify several tools for analyzing of how status may be understood in specific situations.The study also finds that important factors for gaining high status amongst children in aschool classes might be the ability to apply access strategies to get accepted in social interactions, such as game play, have the ability to create games that are enjoyed by peers and social skills, to name a few. Overall the study shows that children's game play with each otherare crucial for their social interactions and their social position. The study also show that children that have earlier established relationships with other children in a specific group alsohave a better opportunity to establish a high status position..
Läsförståelsekompetens. : En kvalitativ studie av några pojkars läsförståelse
AbstractThis essay concerns a qualitative case study seeking to understand six boys? reading habits and to investigate why it is that some boys who do not like reading nevertheless display good reading comprehension according to the results achieved for that skill in national tests. The study shows that the boys? perception of reading has a lot to do with the contact they have with books when they are small. Whether or not there are adult role models in the home and whether the early encounter with texts in school is a positive or negative experience is significant for the boys? later attitude to reading.
Ett demokratiskt experiment: ett utvecklingsarbete i
gymnasieskolan med inriktning mot en demokratisk undervisning
utifrån värdegrund, styrdokument och lagar i skolan
Syftet med mitt examensarbete var, att undersöka om ett demokratiskt projekt i skolan för att utveckla verksamheten i demokratisk riktning, kan uppfattas som mer demokratiskt av eleverna i jämförelse med den hittills bedrivna undervisningen. Med demokratiskt projekt menar jag, att utifrån den demokratiska skolans värdegrund, styrdokument, lagstiftning och även jämlikhet planera undervisningen. Undervisningen har innehållit traditionellt grupparbete med självvalda grupper och grupparbete med slumpvis vald sammansättning. Gruppenkät har använts som metod, för att utröna elevernas attityd till demokratiinslaget i den hittills förda undervisningen och sammaledes till utvärdering av mitt experiment. Observation har använts som kompletterande metod, för att verifiera mina iakttagelser i experimentet.
Kartläggning av informationsbehov
This report is the result of a thesis carried out during the spring of 2010 at Sandvik Coromant in Gimo. The purpose of this thesis has been to make an inventory and mapping of information used by flow groups that are most relevant for the day-to-day work. This mapping will then form the basis for information supplied by an automated system.The project consisted of:Identifying how the information is supplied today.Inquiring into the needs of an automated system.Which needs of information that will be provided by the system.Data collection occurred in two ways, both through observations and interviews. Observations of the participants were carried out early in the thesis, where the aim was to create a picture of the problem, and gradually develop a basis for the actual interview study. At each observation, an unstructured observation was used, which means that all activity was recorded.
Konstruktion av genus i Karlskronas pingstförsamling
Uppsatsen undersöker utifrån Tillys (2000) teori om beständig ojämlikhet hur kön utgör en organiserande och hierarkiserande princip inom Karlskronas pingstförsamling. Studien är kvalitativ och metoderna observation och intervju har använts..
"Jag tycker att ett klassrum ska se ut som ett klassrum och inte ett vardagsrum" : Elevers tankar om klassrumsmiljöns påverkan på lärandet
Syftet med uppsatsen var att studera elevers tankar kring klassrumsmiljöns inverkan på inlärning. Undersökningen baserades på texter skrivna av elever från två halländska grundskolor i årskurs 9, samt observation. Skola A är en friskola medan Skola B är en kommunal skola. Frågeställningarna var: Hur ser eleverna från de två skolorna på klassrumsmiljöns påverkan på lärandet? Skiljer sig elevernas uppfattning åt mellan de olika skolorna? Hur förhåller sig undersökningsresultatet till slutsatser i tidigare forskning? Eleverna fick ut en checklista med punkter de kunde ha i åtanke då de skulle skriva sina texter.
Att motivera med belöning : En studie av attityder och beteenden på ett företag i hemelektronikbranschen
The underlying question addressed in this paper is whether or not it is possible to influence the way a company?s employees behave using monetary incentives. How efficient is money as a means to enhance work motivation? Today, the assumption that employees perform better when bribed with rewards is questioned by scholars. The previous confidence in monetary reward systems is increasingly being replaced with hope for more effective programs, where employees to a greater extent can be motivated by non-monetary incentives.
En kvalitativ studie av två gruppers informationsmiljöer och informationsstrategier på Facebook
The purpose of this thesis was to examine how two different groups use information strategies in their Facebook group activities. A qualitative study was made using interviews and a qualitative observation method. The observation groups consisted of two selected groups on Facebook and I interviewed three chosen participants of each group; a Gatekeeper, a Gateopener and a Lurker. Through the information strategies I examined the selected groups? information environments.