
Sökresultat:
1703 Uppsatser om Pedagogy of play - Sida 46 av 114
Lek och lärande : en studie om fyra pedagogers syn på den fria leken och dess påverkan på lärandet
The purpose of this study is to find out how four preschool teachers view children?s free playing and its impact on their learning. My main questions are:How do the teachers view the children?s free playing?In what ways does the children?s free playing affect their learning, according to the teachers?This essay is based on a qualitative study in which I have interviewed four female preschool teachers of different ages. I highlight various theories of children?s playing and learning in preschool, by theorists such as Vygotsky, Lillemyr, Knutsdotter Olofsson, Lindqvist, among others.
Ett berikande lärande ? Volontärers uppfattningar av sitt lärande i en ideell organisation
Ideella organisationer verkar utan kommersiella vinstintressen och är
icke-offentliga. De spelar en viktig roll i vårt samhälle och får allt mer
utrymme och uppmärksamhet. Som alla andra arbetsplatser utgör de ideella
organisationerna en arena för arbetsplatslärande. Syftet med min studie är att
analysera och beskriva samt få djupare förståelse för arbetsplatslärande i en
ideell organisation. Studien bygger på en empirisk undersökning med kvalitativa
intervjuer av volontärer i en secondhandbutik.
Hur uppfattar musikstuderande med olika genrebakgrunder samma musik?
Title: How do music students with different genre backgrounds perceive the same music? In this paper I report a study about how music students with different genre background perceive the same music. I let twentyone classical music upper secondary school pupils and twentyone rock music upper secondary school pupils listen to ten short music pieces of different character and styles. While listening, they were asked to answer four questions about which instruments they could perceive, what they could tell about pulse, rhythm and beat in the music, which component they thought was the most important in the piece and what word they thought best described the feeling of the piece. All four questions had to be answered for each piece of music to facilitate analysis of differences connected to genre background in those answers.
IT-tjänstefiering inom industrin : En studie om hur IT är värdeskapande vid tillverkningsindustrins övergång mot tjänsteorienterade affärsmodeller
The manufactory industry, due to decline in profit margins, is seeking new business opportunities by moving towards servitization and value-adding services in after-sales. We have therefore conducted a case study to investigate a manufacturing company in their current transformation towards servitization. By studying the management perspective, we aimed to understand how Information Technology, by adding value, could play a role in the transformation process. This study shows that information technology can take an integrating role, by supporting new value-adding services to provider and customer, as well as a co-creating role, where both provider and customer benefits by learning from each other, in the changing work process initiated by new services. The study has also shown that Information Technology, together with organization, information and people, are crucial components in the manufactory industry?s transformation towards servitization. Furthermore, the study has also shown that the value chain has the potential to drastically change due to the value-adding that the information technology brings to the progress of servitization..
Medarbetarsamtalet som ledarskapsutveckling: en kvalitativ intervjustudie och reflektion kring förutsättningen att utvecklas genom medarbetarsamtal
Traditionellt är medarbetarsamtalet till sin form ett organiserat och planerat samtal mellan chef och medarbetare, oftast i syfte att kartlägga behov, krav, verksamhetsmål och förståelse hos medarbetaren. Sedan 1980-talet har det forskats mycket om medarbetarsamtal i Sverige, oftast med utgångspunkt i medarbetarens upplevelse. Vi menar därmed att det saknas ett perspektiv, nämligen det på chefen och dennes utveckling av sitt ledarskap. Vi har därför valt att analysera medarbetarsamtalet som en förutsättning för ledarskapsutveckling. Eftersom det inte finns mycket forskning om denna omvända syn på medarbetarsamtalet, har vi valt att med ett explorativt förhållningssätt genomföra en kvalitativ intervjustudie med fem chefer som i sitt arbete utför medarbetarsamtal.
Livsvärldsarenan, livsvärldspedagogen och livskunskapen. Det kommunikativa handlandets betydelse för fritidsledaren som pedagog
Denna uppsats tar sin utgångspunkt i intervjuer med fem ungdomar som besöker en fritidsgård. Syftet är att få en uppfattning om vilka konsekvenser Jürgen Habermas teori om det kommunikativa handlandet kan ha för fritidsgårdens verksamhet i förhållande till fritidsledarens arbete som pedagog.Författaren har metodologiskt utgått från de intervjuer som analyserats med en meningskonstitutionsanalys. De teoretiska perspektiven som presenteras utgår från Jürgen Habermas och det kommunikativa handlandet, samt Edmund Husserl och fenomenologin. Ett viktigt teoretiskt begrepp som diskuteras är begreppet livsvärld som både Husserl och Habermas talar om.Resultatet som presenteras i uppsatsen har i diskussionen, först och främst, delats in i punkterna livsvärldsarenan, livsvärldspedagogen och livskunskapen. Resultaten synliggör fritidsgården som en livsvärldsarena, där lärande leder fram till vad författaren kallar livskunskap.
Scenografi, min käre Watson! : En studie i scenografiska teknikers påverkan på spelare
This study explores Environmental Storytelling techniques and whether these can beused in combination with each other to lead a player through a game scene in aspecific pattern, affect the player?s narrative and exploratory view and explorewhether Self-paced Exploration can be combined with these techniques.It is a qualitative study conducted by six gaming sessions with accompanyinginterviews in which six people get to play one of three versions of the same gamescene. The only differences between the scenes are the different guidance techniquesused. The informants' movement patterns are identified and interviews recorded byaudio, as well as screen recording. The results shows that Environmental Storytellingtechniques can very well be used to control the player's exploration patterns, bothnarratively and navigation purposes and Self-paced Exploration can be utilized to agreater efficiency in combination with these..
Roligt eller lärorikt? : En studie om barns attityder till spel i skola och hemmiljö
This report investigates digital games with focus on differences and similarities between children?s point of view when it comes to games focusing on learning compared to those focusing on entertainment. The approached group was children, 7 years old. The study contains investigations and analysis of how these children used games in both school and home environment. The most used theory ?8 theories of fun? by Marc LeBlanc (2004) raises the most important parts making a game fun.
Integration av inhyrd personal och dess konsekvenser för kompetens och lärande : Ett organisationsperspektiv på internationell kasinomiljö
Mot bakgrund av den ökade rörlighet som idag kan skönjas på arbetsmarknaden och de följder det får i form av tillfälliga behov att hyra in personal syftar föreliggande uppsats att ge svar på frågan om vilka organisatoriska konsekvenser integrationen av inhyrd personal kan få för kompetens och lärande.Centrala är frågorna om hur inhyrd personal integreras med organisationen, hur individens kompetens tas tillvara och hur möjligheterna till lärande ser ut. För att uppnå syftet genomfördes intervjuer med låg grad av standardisering och strukturering mot bakgrund av kvalitativa och induktiva utgångspunkter.Resultatet visade att i de fall integrationen av inhyrd personal leder till att konstruktiva relationer skapas och att man bibehåller en nödvändig stabilitet i dessa relationer kan det ge konstruktiva följder i form av att kompetens bärs, upprätthålls och utvecklas mellan individer och grupper. Detta kräver att organisationen skapar förutsättningar för ett sådant samspel och att den organiserar för lärande annars riskerar arbetsplatsens relationik att slitas sönder vilket kan ledat till att lärprocesser och individuell konstruktion av kompetens utarmas..
Att få sätta spår : om medbestämmande och platstagande på gymnasieskolgården
Every place is a stage where people interact. The nature of the stage and its scenography to some extent shapes the interaction.
Considered as a place, the school ground gives rise to many varying expectations. Lower school pupils often have clear ideas of how they are expected to behave and how they are expected to use the place. But as the pupils age, the purpose of the school ground grows less obvious.
Skolledare och digitala teknologier : En kvalitativ studie i skolledares användning av och tankar kring digitala teknologier, i arbete och för skolan
Today, digital technologies (DT) can be said to play an important role in the Swedish school system. The goal of this essay was to describe DT use by school leaders, in relation to their views on schools? goals and visions, and teachers? and students? use of DTs. Semi-structured interviews were conducted with five school leaders of secondary schools in Umeå municipality, Sweden. The results show that school leaders? use of DTs center on three key tasks: communication, information and administration.
Hjälten Tor : En studie om framställningen av Tor i film och text
AbstractIn this study you are going to meet the Nordic Good Thor. I will present a short historic presentation of the Nordic mythology, about the Ragnarok and also I will give a short presentation on several other Gods. I have done three film analyses on movies about Thor. The movies are Thor, The Avengers and Thor- the Dark World. I have compared these three movies about Thor with the Thor that is presented in the literature. I have seen closely on the appearance of Thor, his character and his family situations.
Att skapa fria, demokratiska och solidariska medborgare : En essä om att granska våra normer
This essay is about power, democracy, solidarity and equality in preschool. I examine three different situations to determine if I could have acted more sensibly in my interactions with the children. I portray: a ?children?s choice meeting? where children select an activity, a so-called emotional gathering and a dialogue at the lunch table about a popular movie that we plan to watch together afterwards. The purpose of this essay is to examine which norms and values form the basis of my actions, and if so, how these lead me to use my power to shape the children.I have chosen to use hermeneutic and norm-critical perspectives where I investigate and examine my norms and values and how I react and act, both consciously and unconsciously.
Spykist javisst, men sen då? ? En studie om musikesteters framtidsplaner
Title: Spykist ? of course, what then? - A study of the future plans of young music students in a Swedish high school. This study is dedicated to examine in what direction music students on a Swedish high school are planning to continue their education. The students, mainly 18-19 years old, are in different ways influenced in their specialised music studies by the arts program offered by their school. Will they aim for future higher musical studies or are they satisfied to have music only as a leisure pursuit? This study is based on a survey which included 99 students from grades 2 and 3 in a high school in the south of Sweden, called "Spyken".
Barns sociala samspel vid användning av digitalteknik i förskolan
The use of digital technology in preschool has been a question aboutif it will be used. By the new curriculum for preschool, it now is a question about how it will be used. My experience shows that many pedagogues are still afraid that the children will miss the interaction whit other children when they are using digital technology.The aim of the study is to see if it is social for the children to use digital technology in preschool.This study is made by inquiry, qualitative interviews and observations.My result shows that children are social active with each other while using digital technology. Turn taking and time determines who will play and what the conditions are. The thesis concludes that children perform social interaction when using digital technology.