Ett berikande lärande ? Volontärers uppfattningar av sitt lärande i en ideell organisation
Ideella organisationer verkar utan kommersiella vinstintressen och är
icke-offentliga. De spelar en viktig roll i vårt samhälle och får allt mer
utrymme och uppmärksamhet. Som alla andra arbetsplatser utgör de ideella
organisationerna en arena för arbetsplatslärande. Syftet med min studie är att
analysera och beskriva samt få djupare förståelse för arbetsplatslärande i en
ideell organisation. Studien bygger på en empirisk undersökning med kvalitativa
intervjuer av volontärer i en secondhandbutik. Den teoretiska ramen består av
teorier som betonar kontextens betydelse för lärande. Det empiriska materialet
tolkar jag i ljuset av informellt lärande och ett vuxenpedagogiskt perspektiv.
Jag valde fenomenografin som vetenskaplig metod för studien eftersom man med
hjälp av den kan undersöka hur människor uppfattar ett fenomen. Jag fokuserar
på volontärernas uppfattningar av lärande. Resultatet bekräftar till stora
delar den forskning som finns om vuxnas arbetsplatslärande. Av volontärernas
uppfattningar kunde jag uttyda att gemenskapen och den sociala kontexten har
stor betydelse. Jag kunde också konstatera att organisationens specifika
karaktär påverkar volontärernas lärande. Resultatet visar att det finns
kvalitativa skillnader i volontärernas uppfattningar av sitt lärande när det
gäller hur och vad de lär.