Sök:

Sökresultat:

1128 Uppsatser om Pedagog - Sida 3 av 76

"Man får inte stirra sig blind på om barnet är en pojke eller flicka" : -En intervjustudie kring pedagogers syn på de traditionella könsmönstren och jämställdhet mellan flickor och pojkar

Pedagogers syn på pojkar och flickor, i enlighet mot de traditionella könsmönstren, har förändrats över tid. I dagens fritidshem ska flickor och pojkar ha samma möjligheter och lika rättigheter. Studiens syfte är att öka kunskapen kring fritidsPedagogers syn på de traditionella könsmönstren samt hur de bemöter flickor och pojkar utifrån dessa. Frågeställningen som är framtagen vill belysa om de traditionella könsmönstren påverkar fritidsPedagogers syn på flickor och pojkar samt om de arbetar för jämställdhet mellan pojkar och flickor. I studien skildras även tidigare forskning som bland annat belyser Pedagogers syn på pojkar och flickor.

Portfolio i förskolan

Portfolio är ett sätt att dokumentera och en portfolio kan utgöras av en samling av barnets alster som visar på barnets framsteg. Vi vill med vår undersökning ta reda på hur man som Pedagog kan arbeta med portfolio i förskolan. Vi vill även ta reda på varför man som Pedagog kan arbeta med portfolio i förskolan. I vår litteraturgenomgång har vi tagit upp kort om förskolans historia, lärande, Pedagogisk dokumentation och reflektion. Därefter har vi en del som behandlar portfolio i korthet: samverkan, utformning och innehåll.

Barnbokslitteratur i förskoleklassen och fritidshemmet

BAKGRUND: Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upplevt att arbetet med barnlitteraturen skiljer sig mycket från Pedagog till Pedagog. Vi är därför intresserade av hur några Pedagoger uppfattar arbetet med barnlitteraturen och hur de använder sig av denna. Vi har i vår bakgrund skrivit om vad olika författare och tidigare forskning säger om barnlitteraturens betydelse och sedan försökt koppla det till vår resultatdiskussion.SYFTE: Syftet är att undersöka hur några Pedagoger tänker och resonerar kring barnlitteratur och arbetet med den i sina barngrupper, samt att undersöka hur deras arbetsmetoder kring barnlitteratur kan se ut.METOD: Vi har valt den kvalitativa metoden intervju för att ta reda på hur några Pedagoger resonerar kring barnlitteratur. Studien innefattar sex Pedagoger ifrån tre olika förskoleklasser, tre stycken är utbildade fritidsPedagoger och tre stycken är utbildade förskollärare. Alla Pedagoger arbetar även i fritidsverksamheten.RESULTAT: Vårt resultat visar på Pedagogernas tankar kring barnlitteraturen och även vilka arbetsmetoder de använder.

Små barns motorik : En studie om hur pedagoger i förskolan arbetar med motorik i naturen

Syftet med denna undersökning är att undersökaPedagogernas syn på barns motoriska utveckling med inriktning till naturmiljö samt om Pedagogerna är medvetna om forskningen kring barns motoriska utveckling med inriktning på naturmiljön. Studien bygger på kvalitativa intervjuer. Intervjuerna gjordes på fem olika förskolor med sex olika Pedagoger, både förskollärare och barnskötare. Förskolorna var placerade i en mellan stor kommun i Sverige. De intervjuade jobbade på 1-3 års avdelning, då detta var vald åldersgrupp för undersökningen. Av resultatet framgår att Pedagogerna är ute i naturen olika mycket och detta beror på olika faktorer. Det är dock medvetna om fördelarna som naturen har med sig för den motoriska utvecklingen och kan inte se några nackdelar med naturen för den motoriska utvecklingen.Pedagogerna är till viss del medvetna om forskningen kring ämnet, men de anser att medvetenheten är olika från Pedagog till Pedagog. Slutsatsen av studien är att Pedagogerna är medvetna om de fördelar som naturen har med sig för den motoriska utvecklingen och samtliga vill vara ute mer i naturen.

Den goda pedagogen

Viktiga egenskaper för att uppnå goda resultat med elever. Vad jag kan göra som Pedagog..

Inskolning på förskolan : Organisation, anknyting och separation

Syftet med arbetet var att beskriva hur Pedagoger resonerar kring inskolning iförskolan samt hur man som Pedagog arbetar med anknytning under och efterinskolningen. Jag har gjort en kvalitativ undersökning med semistruktureradeintervjuer där sex förskollärare deltog. Det visade sig att alla respondenternaarbetade med den föräldraaktiva inskolningen i sin verksamhet. Det verkar däremotfinnas ett?problem? med hur de ska arbeta med denna metod.

Pedagogens bemötande av barn i socioemotionella svårigheter

Den här studien handlar om hur man som Pedagog bemöter och stöttar barn i socioemotionella svårigheter.  Studiens syfte är att undersöka vad tre förskollärare och en elevassistent anser om hur man som Pedagog bemöter barn i socioemotionella svårigheter. Studien är kvalitativ och data har samlats in via intervjuer. Resultatet visar att utagerande barn är de som syns om märks mest och har därför en tendens till att få lärarens uppmärksamhet mer än de inåtvända barnen. Barn med koncentrationssvårigheter behöver en miljö där det inte finns mycket saker runt omkring dem som kan distrahera dem.

Pedagogers arbetssätt med barn med autism

Syftet med min undersökning är att få kunskap om hur arbetet med autistiska barn i grundskolan, årskurs fyra till sex, går till och hur Pedagogen kan tillgodose deras behov på bästa sätt.Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om autism. Med hjälp av kvalitativa intervjuer ville jag ta reda på följande: Hur anser de intervjuade personerna att man ska arbete med barn med autism? Vad anser de intervjuade personerna att man ska tänka på som Pedagog när man bemöter barn med autism?Utifrån det insamlade materialet som jag fick har jag analyserat det och resultatet pekar på att det finns ingen renodlad metod, utan Pedagogerna plockar olika arbetssätt från olika metoder. Det framkommer också att Pedagogerna bland annat använder sig av bilder samt att man har olika scheman när man arbetar med barn med autism för att göra det så tydligt som möjligt. Något annat som är viktigt som Pedagog är att man individanpassar metoden till varje enskilt barn.

Pedagogens delaktighet i barns lek : - I tanke och praktik

Det här arbetet handlar om vad sex Pedagoger på en förskola anser om sin delaktighet i lekenoch vad de bygger sitt ställningstagande på. Det tar även kortfattat upp vad barns lek är.Syftet med arbetet är att belysa Pedagogernas tankar kring sin delaktighet i förskolebarns lekoch att genom observationer se om de omsätter sina ställningstaganden i praktiken.Undersökningen har utförts dels genom intervjuer med Pedagoger och dels genomobservationer av Pedagogerna i barngrupp. Resultatet som har framkommit visar på att deflesta Pedagogerna ser sin roll som att vara närvarande och tillgänglig i leken och de byggersina åsikter på teorier, egna erfarenheter och egenskaper hos barnen. Observationerna harvisat att Pedagogerna på den berörda förskolan är delaktiga i barnens lek och att de omsättersina åsikter i praktiken..

Att se eller att bli sedd: Vikten av relationsskapande möten mellan pedagog och barn i förskoleklass

Syftet med studien är att undersöka hur Pedagoger i förskoleklass förstår relationer och förhåller sig till relationsskapande möten mellan Pedagog och barn. Vi har utfört en kvalitativ intervjustudie där intervjupersonerna bestod av sex yrkesverksamma förskollärare i två förskoleklasser. I studien framkommer att människans utveckling och lärande är beroende av relationer till andra. Förutsättningen för skapandet av goda relationer är ömsesidighet. Studien visar på vikten av att Pedagoger är medvetna om relationers betydelse för elevers skolarbete.

Konflikter mellan pedagoger och barn i förskola-utifrån egna observationer i tre rum/situationer

Studien handlar om samspel mellan Pedagog och barn i förskolan. Fokus ligger på konflikter. Syftet med studien är att söka förståelse för hur samspelet mellan Pedagog och barn i förskolan fungerar och vad som händer vid uppkomst av konflikter. Rolltagande och Pedagogernas engagemang är också något som kommer att undersökas. Metoder som används är observationer av samspel i vissa rum och situationer (hall, matsituation och samling) där jag studerat vilka slags konflikter som uppstår och om det är samma typ av konflikter som uppkommer i alla tre situationer.

Hur handskas man med bråkstakar i skolans värld?

Syftet med vår c-uppsats är att bli säkrare i rollen som Pedagoger. Först och främst vill vi ta reda på hur man som Pedagog kan arbeta förebyggande med konflikter i skolan. På så sätt hoppas vi att konflikterna kommer att minska i klassen. Vi vill också förstå vad konflikterna bottnar i, varför och hur de uppstår. Med dessa fördjupade kunskaper tror vi att vi får fler redskap att lättare lösa konflikter på ett bättre sätt.

Lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd

Undersökningen är baserad på kvalitativa intervjuer med fem Pedagoger om deras arbete för elever i behov av särskilt stöd. Undersökningen gjordes på två grundskolor. Syftet var att bilda en uppfattning samt få en inblick i lärandesituationen för dessa elever utifrån Pedagogers perspektiv. Vi undersökte Pedagogernas insatser och resurser för att stötta elevers lärande och har även läst forskningslitteratur angående elever i behov av särskilt stöd. Viktiga faktorer för att stötta dessa elever är ett positivt förhållande mellan Pedagog och elev, samarbetet mellan skola och hem, ordning och struktur i klassrummet och visuell- och auditiv förmåga.

Delaktighet i förskolan -och det deliberativa samtalets förekomst

Enligt läroplanen för förskolan har Pedagoger på förskolan förutom ett omsorgsuppdrag att se till barns demokratiska fostran. Det är detta demokratiuppdrag som vi vill belysa med vårt examensarbete. Det har vi gjort genom att intervjua rektor, Pedagog och barn på en och samma förskola.   Frågeställningarna har handlat om delaktighet, både hur delaktig man känner sig själv i organisationen samt tankar kring delaktighet i förskolan. Utifrån intervjuerna har vi analyserat svaren i förhållande till det deliberativa samtalet som utgör den demokratiska uppfattning som råder i läroplanen.

Samspel och lärande i förskolan : En observationsstudie om sampelets betydelse för barns lärande i förskolan

Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka lärandet uttryckt i vardagliga samspelshandlingar mellan Pedagog och barn i en förskola. Mer specifikt har vi intresserat oss för vilka förutsättningar Pedagogerna skapar för barnens lärande och vilka mönster som framträder i dessa samspelshandlingar. De frågeställningar som ställs är: Vilka förutsättningar för lärandet skapas i samspel mellan Pedagog och barn? Vilka samspelsmönster framkommer mellan Pedagog och barn? Vilka intentioner synliggörs i Pedagogers handlingar i samspel med barn? Studiens teoretiska referensram utgår från sociokulturell teori med särskild förankring kring barns lärande. Studien genomfördes på en förskola med barn i åldrarna 3-5 år samt med tre medverkande Pedagoger.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->