Sök:

Inskolning på förskolan

Organisation, anknyting och separation


Syftet med arbetet var att beskriva hur pedagoger resonerar kring inskolning iförskolan samt hur man som pedagog arbetar med anknytning under och efterinskolningen. Jag har gjort en kvalitativ undersökning med semistruktureradeintervjuer där sex förskollärare deltog. Det visade sig att alla respondenternaarbetade med den föräldraaktiva inskolningen i sin verksamhet. Det verkar däremotfinnas ett?problem? med hur de ska arbeta med denna metod. För de arbetar olikamed organisationen av inskolningen, med anknytning och med separation. Det kandärför vara bra att de olika arbetslagen är väl medvetna om hur de arbetar medinskolning på deras avdelning. Det framkom också att föräldrarna är en betydelsefulldel i inskolning för att göra barnet tryggt och för att göra en grund tillanknytningsprocessen. Det är viktigt att pedagogerna anpassar inskolningar tillindividen och inte efter en speciell mall för att det är barnet som är den som ska blitrygg i verksamheten

Författare

Madelene Wetterholm

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..