Sök:

Att se eller att bli sedd

Vikten av relationsskapande möten mellan pedagog och barn i förskoleklass


Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskoleklass förstår relationer och förhåller sig till relationsskapande möten mellan pedagog och barn. Vi har utfört en kvalitativ intervjustudie där intervjupersonerna bestod av sex yrkesverksamma förskollärare i två förskoleklasser. I studien framkommer att människans utveckling och lärande är beroende av relationer till andra. Förutsättningen för skapandet av goda relationer är ömsesidighet. Studien visar på vikten av att pedagoger är medvetna om relationers betydelse för elevers skolarbete. Att pedagoger reflekterar över sin människosyn och förhållningsätt anses viktigt, eftersom dessa styr pedagogens handlande. I studien framkommer betydelsen av lärarens kunskaper om hur relationer etableras, förbättras och bevaras. Studien klarlägger att det alltid är den vuxne som har ansvaret för kvaliteten på relationerna. Resultatet visar på att pedagogerna värderar relationsskapandet högt. En del av pedagogerna arbetar medvetet med relationsskapande medan det för andra sker på ett omedvetet sätt via deras förhållning och bemötande av barn. Resultatet visar på att barngruppens storlek kan inverka på pedagogers möjligheter att skapa relationer. För att kunna skapa förutsättningar för relationsskapande möten behöver pedagogerna tid för reflektion. Särskilt för att medvetet fundera över hur verksamheten bör organiseras för att kunna möta varje barn.

Författare

Teresa Eliasson Karin Kostet

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..