
Sökresultat:
116 Uppsatser om Passage - Sida 8 av 8
Den ekologiska utvecklingen av Motala ström samt dess förutsättningar
I denna studie har utveckling av sportfisket i Motala ström, den del som rinner genom Norrköpings centralort, studerats. Det finns i dag hinder för fisken som gör att den inte kommer upp till sina forna lek- och uppväxtplatser. Motala ström avvattnar Vättern vid utloppet i Motala och fortsätter sedan österut mot Bråviken. Strömfårans fall genom Norrköping är betydande och i naturligt tillstånd består av den av strömmande vatten. De nedre delarna av Motala ström och anslutande delar av Bråviken lämnar en särskilt gynnsam miljö för laxartade fiskar.
Kalvutdragaren - en hjälpande hand? :
The calf extrator?s function has been studied, through measuring traction and how
this varies in different situations, in comparison with corresponding manual
traction situations. This was done against the background that excessive force at
assisted calvings at dystocia can mean life threatening damages on the calf such as
grave acidosis, vertebral fractures, femur fractures and rib fractures. The calf
extractor has earlier been measured to pull with greater force than the established
maximum force of ?two strong men?.
Bergmekanisk analys av bergtunnel genom Kiirunavaara
LKAB:s gruva i Kiruna breder ut sig, hittills är det enbart LKAB:s egna områden som drabbats, men inom loppet av några år kommer också infrastruktur och bostäder i Kiruna att beröras. Banverket har bedömt att den nuvarande järnvägen måste ersättas 2012. Den nya järnvägen kommer att gå i en sträckning väster om Kiirunavaara, genom LKAB:s industriområde. Passagen förbi LKAB:s industriområde innebär att en kompromiss mellan järnvägens och LKAB:s intressen måste göras. Av den anledningen utreds nu tre alternativ för järnvägens Passage mellan Kiirunavaara och sedimentdammarna, varav det ena är tunnelalternativet Kv125.
Validering av utrymningsprogrammet Pathfinder: En jämförelse med Boverkets beräkningsmodell med avseende på utrymningstid
I dagens samhälle ställs det stora krav på säker utrymning av en byggnad eller anläggning. Enligt Boverkets byggregler, BBR, som är en svensk regelsamling för byggande ska det säkerhetsställas tillfredsställande utrymning vid brand när byggnader eller anläggningar utformas. En viktig och avgörande faktor för att utrymning sker på ett tillfredsställande sätt är utrymningstiden. En väsentlig arbetsuppgift brandingenjörer har är dimensioneringen av byggnadernas eller anläggningarnas brandskydd och säkerställa att förhållandena vad avser en tillfredsställande utrymning eftersträvas. När det kommer till utrymning finns en rad olika beräkningsmodeller att tillgå i form av handberäkningar och datorprogram.
Svenska mjölkkor på bete : värmens påverkan på beteende och produktionhos mjölkkor i en besättning med AMS
Svenska mjölkkor ska enligt djurskyddsförordningen och de svenska djurskyddsföreskrifterna hållas på bete i en sammanhängande period under ett visst antal månader varje sommar. I många varmare länder uppträder stora problem med värmestress hos mjölkkor som hålls ute på sommaren, med minskad produktion och försämrad välfärd som följd. När nötkreatur hålls som utegångsdjur under vintern ska de enligt djurskyddsföreskrifterna skyddas mot väder och vind, så är dock inte fallet under sommarens betesperiod. Få studier i Sverige har undersökt om även våra svenska mjölkkor får problem med värmen på sommaren och således skulle ha behov av tillgänglig skugga på betet.Målet med projektet var att undersöka om beteendemönstret och mjölkproduktionen hos svenska mjölkkor ändras i samband med ökad temperatur och luftfuktighet när korna själva kan välja när de vill gå ut på betet. Lagrad information från mjölkkor i ett automatiskt mjölkningssystem (AMS) under fyra års tid användes avseende mjölkproduktion, väder och tid för Passage genom en grind mellan stallet och betesmarken.
Miljöanpassad sträckning för Norrbotniabanan genom Skellefteå
Norrbotniabanan skall bidra till en regionförstoring, näringslivsutveckling, samverkan mellan bebyggelseutveckling och transportstruktur. Dessutom skall Norrbotniabanan främja en god miljö och långsiktig hållbarhet. Genom att åstadkomma en miljöanpassad järnväg arbetar Banverket för att bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Examensarbetets syfte var att utreda förutsättningarna för en miljöanpassad utformning av Norrbotniabanan genom Skellefteå centrum. Arbetet har tagit hänsyn och avgränsats till aspekterna säkerhet, buller, vibrationer, barriärverkan och estetisk utformning.
Spårvägar i Höganässtråket : Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne. Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten, Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Spårvägar i Höganässtråket - Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en
föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne.
Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett
så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till
befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för
spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns
förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten,
Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad
av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt
genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Hastighetsdämpande åtgärder längs genomfarter i Stockholms
län: alternativa åtgärder istället för väggupp
Runt om i Stockholms län finns orter med varierande egenskaper vilket gör dem unika. Gemensamt för många av dem är dock att orterna har en genomfartstrafik vilken idag håller en hastighet som i många fall överskrider den skyltade hastigheten. Eftersom det i samtliga orter finns oskyddade trafikanter som i varierande grad har ett visst anspråk på att vistas bland fordonstrafiken, måste hastighetsdämpande åtgärder anläggas längs genomfarterna. Hastigheten i trafiken måste sänkas för att minimera krockvåldet som uppstår vid en eventuell olycka. En effektiv hastighetsdämpare är vägguppet vilken dock har den negativa effekten att komforten för tyngre trafik försämras.
Hastighetsdämpande åtgärder längs genomfarter i Stockholms län: alternativa åtgärder istället för väggupp
Runt om i Stockholms län finns orter med varierande egenskaper vilket gör
dem unika. Gemensamt för många av dem är dock att orterna har en
genomfartstrafik vilken idag håller en hastighet som i många fall
överskrider den skyltade hastigheten. Eftersom det i samtliga orter finns
oskyddade trafikanter som i varierande grad har ett visst anspråk på att
vistas bland fordonstrafiken, måste hastighetsdämpande åtgärder anläggas
längs genomfarterna. Hastigheten i trafiken måste sänkas för att minimera
krockvåldet som uppstår vid en eventuell olycka. En effektiv
hastighetsdämpare är vägguppet vilken dock har den negativa effekten att
komforten för tyngre trafik försämras.
Trafikplatser med överliggande cirkulationsplats : Faktorer som påverkar trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter
I Sverige används nollvisionen som strategi för att forma ett säkert vägtransportsystem. Nollvisionen innebär att människor inte ska dödas eller skadas i vägtrafiken då det anses oacceptabelt att vägtrafiken kräver människoliv. För att förhindra olyckor vidtas åtgärder, men hänsyn måste tas till att människor gör misstag varför också nollvisionen accepterar olyckor men inte sådana som leder till allvarliga personskador eller död.Trafikplatser med överliggande cirkulationsplats har kommit att bli ett allt vanligare inslag i den byggda miljön då de i regel är mindre utrymmeskrävande än traditionella trafikplatser såsom ruter-, klöver- och trumpetkorsningar. Avsaknaden av analyser huruvida trafikplatser med överliggande cirkulation påverkar trafiksäkerheten är påtaglig. De förekommer vanligen i tätortsmiljö med höga trafikflöden vilket gör att en felaktig utformning skulle kunna få stora konsekvenser.