Sök:

Hastighetsdämpande åtgärder längs genomfarter i Stockholms
län

alternativa åtgärder istället för väggupp

Runt om i Stockholms län finns orter med varierande egenskaper vilket gör dem unika. Gemensamt för många av dem är dock att orterna har en genomfartstrafik vilken idag håller en hastighet som i många fall överskrider den skyltade hastigheten. Eftersom det i samtliga orter finns oskyddade trafikanter som i varierande grad har ett visst anspråk på att vistas bland fordonstrafiken, måste hastighetsdämpande åtgärder anläggas längs genomfarterna. Hastigheten i trafiken måste sänkas för att minimera krockvåldet som uppstår vid en eventuell olycka. En effektiv hastighetsdämpare är vägguppet vilken dock har den negativa effekten att komforten för tyngre trafik försämras. Följande examensarbete är således en studie av alternativa hastighetsdämpande åtgärder till vägguppet längs olika typer av genomfarter. Uppdragsgivare för examensarbetet har varit avdelningen för Trafiksäkerhet & Miljö vid Vägverket Region Stockholm. Examensarbetet baseras till stor del på tidigare utförda åtgärder längs genomfarter i Sverige, Norge, Danmark och till viss del Storbritannien. I stort använder samtliga länder samma typer av hastighetsdämpande åtgärder även om utformningen av dessa skiljer sig något från varandra. Projekten som studerats har haft varierande budget vilket medförde att vissa ombyggnationer haft tiotals miljoner kronor i kostnad medan andra åtgärder haft betydligt lägre kostnader. Studien av tidigare projekt visade på att när större ombyggnationer utfördes, anlades ofta portar vid infarterna till orterna. Med port menas en fysisk åtgärd t.ex. sidoförskjutning som förstärks upp med visuella åtgärder i form av skyltar, planteringar etc. Vidare användes på många platser avsmalningar av körbanan intill övergångsställen för att öka tryggheten för oskyddade trafikanter vid passage av vägen. I Storbritannien visade forskning att enbart visuell avsmalning vid portar sänkte medelhastigheten med upp till 9 km/h. Hos de svenska studierna gavs en sänkning av medelhastigheten på 8 km/h mätt direkt vid de hastighetsdämpande åtgärderna. Målade refuger visade sig i en studie från Köpingsvik kunna sänka hastigheten med 16 km/h vilket var den enskilt högsta förändringen i de svenska studierna. I de danska projekten sänktes medelhastigheten med ca 10 km/h i genomsnitt sett längs hela genomfarterna. Nio platser som är av typen genomfart besöktes för att kunna dela in orterna i kategorier dvs. i typplatser. Indelningen av typplatser syftade till att kunna samla merparten av Stockholm läns orter med genomfarter i en viss typplats. Med stöd av tidigare utförda projekt och teori skulle sedan hastighetsdämpande åtgärder kopplas ihop med respektive typplats. Orternas karaktär varierade från småorter med ett tiotal bostäder till större tätorter med tusentals invånare. Utifrån de nio olika platserna delades dessa in i fyra olika typplatser där indelningen genomfördes utifrån olika parametrar som t.ex. trafikflöde och landareal. Det visade sig dock vara svårt att direkt knyta specifika hastighetsdämpande åtgärder till en viss typplats. Med beaktande av busstrafiken som dimensionerande trafikant togs slutligen förslag på hastighetsdämpning fram för de olika typplatserna trots svårigheten att knyta åtgärder till en viss plats. Varje typplats omfattas av flera åtgärder i förslagen för att kunna uppnå hastighetsreduktion längs hela genomfarten. På två av typplatserna föreslås portar med sidoförskjutning/cirkulationsplats medan det för en typplats föreslås port genom dubbelsidig avsmalning förstärkt med uppmärksamhetshöjande åtgärder. Refuger/trafiköar är en åtgärd som ingår i förslagen för tre av typplatserna samt att två av typplatserna även omfattas av en åtgärd som i förslagen kallats för sommaråtgärd (målade refuger). Trafiksäkerhetskamera är en åtgärd som föreslås för en av typplatserna eftersom denna plats är att anse som en blandning av trafikprioriterad och hastighetsdämpad genomfart. Kostnaderna för respektive åtgärd varierar mellan ca 30 000 - 5 000 000 kr. Kostnaden är helt beroende av hur mycket omkringliggande yta som måste tas i anspråk.

Författare

Mikael Lyckman

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..