Sök:

Sökresultat:

980 Uppsatser om Organizational parametres - Sida 52 av 66

Integration e-handel och affärsystem

E-handelskunder vill ha möjlighet att handla snabbt och direkt oavsett tidpunkt eller plats. Därför är integration mellan e-handel och affärssystem viktigt för en lyckad e-handelslösning. Detta känner de flesta företag till och idag är inte tekniken något större problem. Att företag trots detta inte integrerar systemen beror på verksamhetsbaserade orsaker. De stora kostnader som integrationen i initialskedet medför anges också som ett skäl till att systemen inte integreras, kunskap saknas om de långsiktiga vinster som integrationen ger.

Employer branding i offentlig sektor : En deskriptiv fallstudie av Örebro kommuns arbete med employer branding

Employer branding in public sectorA descriptive case study on Örebro kommuns work with employer brandingProblem: Previous literature on employer branding is normative and highlights what the work with employer branding should contain in order to succeed. Previous literature lack descriptions of how the actual work is carried out in organizations. Previous literature also takes basis in the private sector and there is a lack of studies conducted in the public sector.Purpose: The purpose of this study is to describe how an organization in a public sector works with employer branding and it also aims to increase the understanding of employer branding.Method: The study is a descriptive case study based on a qualitative approach with semi- structured interviews with two employees at Örebro kommun. Throughout the study previous literature on employer branding is used.Results: We have noticed different activities in the organizations work with employees, leadership and communication that contribute to employer branding. The organization has a well-developed approach for the existing employees that contribute to the employee's personal development.

Konflikter på jobbet : En kvalitativ studie om enhetschefens dialog med medarbetarna i konfliktsituationer

The aim of this study was to get knowledge of the communicationprocess between the branch head and the co-worker in communal geriatric care. To narrow it down we focused on how the branch head experience the communicationprocess in conflictsituations between co-workers and what she or he usually do to resolve the conflict. We made qualitative interviews with ten of the branch heads in communal geriatric care, in four communes. The questions we had in mind throughout the study was based on four keywords (communication, leadership, conflict and conflict management) of which we created a narrative story from every interviewing person to get hold of the experience and knowledge behind their interviews. In our analysis as theoretical perspectives we used system theory, communication theory, attribution theory and the philosophy of Dialogue by Martin Buber.

Att skapa former och arenor  : Lokal samverkan inom psykiatri/socialpsykiatri

Samverkan inom psykiatri/socialpsykiatri inbegriper organisationer och de professionella roller som utgår ifrån olika lagar och riktlinjer, organisatoriska strukturer samt teoretiska och professionella grunder. Syftet med denna studie är att ge en bild av hur en kommunal socialnämnd och en lokal psykiatrisk verksamhet kan arbeta med en långsiktig strategi för samverkan.Denna fallstudie granskar samverkan mellan psykiatrin och socialtjänsten i en kommun i Stockholms län. Ansatsen är organisationsteoretisk och belyser de strukturer och processer som samverkan innebär. De organisationer som berörs tillhör olika administrativa och politiska sektorer inom landsting respektive kommun och innefattar olika professionella inriktningar såsom läkare, socialsekreterare, sjuksköterskor, psykologer, kuratorer, arbetsterapeuter, boendestödjare, mentalskötare m.fl. Fallstudien omfattar dels en dokumentationsstudie över avtal och rutiner för samverkan, utvärderingar och andra typer av dokumentation samt en intervjustudie av personer med olika professionella roller inom respektive organisation.

Förändringsarbete och dess kritiska faktorer : En fallstudie om Lean-implementeringen på läkemedelsföretaget Octapharma AB

Förändringsarbete är av en komplex karaktär, men en förutsättning för att företag ska kunna behålla sin konkurrenskraft. Det finns en mängd olika förändringsmetoder vars syfte är att effektivisera verksamheten. En av dessa förändringsmetoder är Lean som har sina rötter inom Toyota och dess produktionsmetod TPS (Toyota Production System). Lean syftar till att eliminera alla former av slöseri och därmed effektivisera en verksamhet. Studier visar på att företag i västvärlden har lätt att applicera verktygen och arbetsmetoderna inom Lean, men har svårt att ta till sig hela filosofin som ska genomsyra organisationen och dess kultur.Syftet med denna studie är att undersöka vilka de kritiska faktorerna vid en Lean-implementering är och hur dessa hanteras.

Projektverksamhet med samhällsnyttan i fokus : införandeprocessen av SMS-biljetten vid Upplands Lokaltrafik

The aim of this thesis is to explore possible differences between public and private companies? way to manage projects. In order to analyze the managerial aspects, we have studied the project of a new payment system implemented at the public-transport organization Upplands Lokaltrafik (UL). The project enables mobile payment by text message (SMS). Most theory concerning the management of projects is developed for private companies.

Hållbarhetsredovisning : En fin fasad eller klädbranschens väg till legitimitet?

I dagens samhälle väljer många företag inom klädbranschen att presentera en hållbarhetsredovisning, angående företagets arbete för hållbar utveckling. Hållbarhetsredovisningen kan beskrivas som en viktig del av den strategi som används i syfte att profilera organisationen som socialt ansvarstagande. Däremot blir informationen som redovisas mer och mer omfattande för varje år, samtidigt som en färsk granskningsrapport visar att klädbranschens hållbarhetsarbete inte motsvarar den önskvärda utvecklingen. Den senaste tidens omfattande redovisningen kan därför diskuteras, om det är en form av fasadbygge, eller om redovisningen ändå kan uppfattas som legitim och trovärdig?Syftet med denna studie är att undersöka den interna kommunikationens betydelse för hållbarhetsredovisningens trovärdighet.

Den semidispositiva arbetstidsregleringen : att avvika från Arbetstidslagen genom centrala avtal

The Working Hours Act regulates the working time conditions and together with the Working Time Directive of EU both acts aim to protect the workers. However, with The Swedish Model it is possible to diverge from the law-regulations by collective agreement by the parts of the Swedish labor market. The purpose of this thesis is to examine the national and international law regulations and further on study a few selected Swedish central collective agreements to discover in which extension deviation from the law occur. The sections of the Working Hours Act?s that has been investigated is ordinary working time, daily rest, weekly rest periods, breaks and maximum weekly working time.

Centraliserad personalavdelning- bästa verktyget för chefsstöd? : En kvalitativ studie om arbetssituationen relaterat till chefsstödet från personalavdelningen vid Uppsala kommun.

Changes in the workplace have led to new ways of organizing and structuring organizations. Organizations? desire to increase competitiveness, efficiency and flexibility has resulted in new conditions in the field of human resources. The new conditions have also created new roles and changing responsibilities for those working within human resources.The purpose of this study was to investigate how the implementation of Ulrich's model for HR transformation can impact on the human resource departments managerial support to first-line managers in the municipality of Uppsala. Today the municipality of Uppsala organizes its human resources based on the Ulrich's model, which divides the work into the units service center, the expert unit and business partners.

?Det finns inget varaktigt förutom förändring? ? faktorer som påverkar förändringsarbete inom hälso- och sjukvården

Det pågår hela tiden stora förändringar och omstruktureringar inom hälso- och sjukvården, i och med organisationens uppbyggnad och komplexitet kan det vara en utmaning för den eller de personerna som vill genomföra förändringar oavsett om initiativet kommer uppifrån eller nerifrån. Ett systematiskt förändringsarbete är nödvändigt för att kvaliteten inom hälso- och sjukvården ska kunna säkras och där har sjuksköterskan en central roll. För att ett lyckat förändringsarbete ska kunna ske krävs att verksamheten har en hög kompetens och att fokus ligger på patienten. Syftet med studien var att belysa faktorer som inverkar på sjuksköterskans möjligheter att initiera, bedriva och påverka förändringsarbete inom hälso- och sjukvården. Studien genomfördes som en litteraturstudie där 18 vetenskapliga artiklar granskades.

Varför lämnar maskinförare skogsbranschen? :

Resignations are common in all business sectors and can also be found among forest machine operators in the forest business. As the industry today faces a lack of forest machine operators it is justified to determine why machine operators choose to quit their jobs. The aim of this study was to a) find out the number of machine operators that have resigned b) identify and analyse the cause for these resignations c) identify the reasons why the machine operators started to work in the forest and d) give suggestions on different measures that will limit resignations amongst forest machine operators. A questionnaire was sent to machine operators who have quit working as employees, contractors or as employees for contractors with Holmen Skog during 2003-2007. 32 machine operators responded to the questionnaire. Interviews were made with 10 machine operators who had answered the questionnaire to gather more qualitative data. The results of the study indicate that fewer forest machine operators change profession than employees in other occupations in Sweden.

"...support must also sometimes include control!" A qualitative study regarding social service workers view of the secondary housing market

The aim of this study was to examine the view of social service workers on the secondary housing market based upon their work with social investigations regarding people with a difficult substance abuse. The foundation of this study rests upon a phenomenon, which according to other scholars, occurs in the secondary housing market in Sweden. The secondary housing market consists of a multitude of housing projects that social services provide for people who are homeless. The phenomenon is that the secondary housing market contains a number of demands aimed at the clients who live in these housing projects. If a client fails to live up to the demands it can sometimes lead to negative consequences which results in an exclusion from the housing projects.

Högre fördelningstal av ensamkommande flyktingbarn- och ungdomar : Upplevelser från ett HVB-hems boendepersonal kopplat till Organisationsteori och Copingteori

Antalet ensamkommande flyktingbarn- och ungdomar (EKBU) i Sverige har ökat markant sedan 2013. Under 2015 beräknas 7800 stycken barn och ungdomar komma till Sverige som flyktingar. Riksdagen och regeringen sammanställer så kallade regleringsbrev där instruktioner kring hur flyktingmottagandet framgår. Varje kommun får dessa, vilket styr hur Migrationsverket ska arbeta och ta emot flyktingar. I och med det ökade antalet EKBU kan ett markant ökat mottagande ske för kommunala HVB-hem, vilket kan resultera i en utmaning för boendepersonalen.

Hjulspår på banken : En kvalitativ fallstudie om vägarna mellan lean och motivation hos anställda i tjänstesektorn

Background: Since the coining of the phrase lean production by Womack, Jones and Roos in 1990, this mass production system of Japanese origin has been implemented in a multitude of organizations throughout the world, the results being predominantly positive from a financial point of view. The possibly negative effects of mass production on worker motivation have been discussed since quality of work life became an important political issue in Sweden in the 1970?s. As the popularity of lean service is now increasing, there are still unresolved issues regarding the transferability of a mass production system to the service industry, particularly with regards to the motivation of service employees.Purpose: The purpose of our thesis is to study the lean system of a Swedish bank, SEB Way, from a management- as well as an employee perspective in order to describe how lean may affect the work motivation of service employees.Research procedure: The study is empirically based on observations and interviews on multiple hierarchical levels at SEB. We have conducted a total of 13 interviews with front line employees at SEB, with the central SEB Way team as well as two external lean specialists.Results: The study indicates that SEB Way has little direct influence on the intrinsic work motivation of the SEB front line employees, as work motivation was present prior to the implementation of lean.

Att trivas men inte vilja stanna : Upplevelser av att vara anställd i en vikariepool hos ett bemanningsföretag, med fokus på organisationsriktad commitment och socialt stöd

En bemanningsanställd har sin dagliga arbetsplats ute hos ett klientföretag, och inte hos sin arbetsgivare. Detta kan göra att kontakten med arbetsgivaren försvagas, vilket kan skapa speciella förutsättningar för organisationsriktad commitment och socialt stöd. Syftet med studien är att undersöka hur det upplevs att vara anställd i en vikariepool hos ett bemanningsföretag, med fokus på organisationsriktad commitment och socialt stöd. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är hur respondenterna upplever, och vad som påverkar respondenternas upplevelser av organisationsriktad commitment, samt hur respondenterna upplever, och vad som påverkar respondenternas upplevelser av socialt stöd. För att besvara frågeställningarna genomfördes intervjuer med sju anställda i en vikariepool hos ett bemanningsföretag.

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->