Sök:

Sökresultat:

980 Uppsatser om Organizational parametres - Sida 51 av 66

Delat ledarskap från ett interorganisatoriskt perspektiv : En kvalitativ undersökning om relationen mellan konsultchefer vid bemanningsföretag och deras kontaktperson vid kundföretaget

Syftet med undersökningen är att studera och öka förståelsen för relationen mellan bemanningsföretagens konsultchefer och deras kontaktpersoner vid kundföretagen. Genom att beskriva och analysera hur kontakten mellan konsultchefer och kundföretag ser ut är målet att besvara följande frågor: vem som ansvarar för vad, hur ser konsultchefen respektive kundföretaget på sin och den andra partens roll samt hur de ser på den överlappning som uppstår i ansvar och ledning av konsulterna.Undersökningen är kvalitativ och intervjuer har används för att samla in empiri. Fem personer intervjuades: tre konsultchefer på bemanningsföretag och två kontaktpersoner på kundföretag som hyr in personal av bemanningsföretag.I intervjuerna framkom att faktorer som har betydelse för hur relationen mellan konsultchef och hans eller hennes kontakt vid kundföretaget utvecklas är tid och volym på antalet konsulter som hyrs in. I vilken utsträckning konsultchef och kontaktpersonen vid kundföretaget delar ledarskap tycks hänga samman med om relationen över tid förblir formell eller om det tillkommer mer informellt utbyte. Undersökningen visar att när kundföretagen hyr in konsulter från samma bemanningsföretag under längre tid eller hyr in många konsulter finns större möjlighet till ömsesidigt utbyte i betydelsen att de kan diskutera fram beslut, dela på arbetsuppgifterna och ansvaret gentemot konsulterna samt byta erfarenheter som ökar lärandet..

Diversities of Diversities-Fluctuating talk

Title: Diversities of diversity - fluctuating talk, meaning and practice of diversitySeminar date: 06.02.08 Course: Masters thesis in Business Administration, Programme for Managing People, Knowledge and Change, 15 University Credit Points (15 ECTS). Authors: Björt Ólafsdóttir & Clarissa Sia Choon YenAdvisors: Mats Alvesson & Susanne LundholmFive key words: Diversity, Discourses, Hypocrisy, Comparison, National contextPurpose: To identify and compare discourses around diversity within two companies operating in two distinct national contexts. One originated from and still situated in Iceland, while the other is a subsidiary for Asia-Pacific market in Singapore with American values from its headquarters in United States. We wish to explore what are the meanings and implications of diversity for the employees of each company, how their discourses on diversity reflect hypocrisy in the organizations and if and how national context has an impact on discourse on diversity.Methodology: Interviews were conducted, transcribed and codified. Comparison and evaluation of the different discourses were examined around diversity and in the talk of interviewees within the two companies.

Arbetsformer och metoder på handelsprogrammet

By studying the forms of work and methods teachers choose for their teaching on the Business and Administration Programme and by examining the experiences gained by these teachers, I hope to gain a clearer insight into how the demands of national policy/governing documents are met in the actual teaching of the courses within the programme. In my qualitative study,teachers in a team from a Business and Administrative Programme have been my informants. The team combines multiple forms of work and methods in line with the intentions of the national policy/governing documents. Students usually have an unbroken school day with block teaching where they work with case studies and interdisciplinary  work. Morals and ethics are integrated in class.

Spridningen av miljömedvetenhet inom den svenska stålindustrin : en fallstudie av miljöarbetet hos Outokumpu Stainless AB i Avesta

I dagens samhälle tas miljöfrågor allt oftare upp i den allmänna och politiska debatten och ett aktivt miljöarbete är något som i allt högre grad krävs av företag från bland annat myndigheter och miljöorganisationer. Stålindustrin är inget undantag och får därför ofta kritik för att de åtgärder som vidtas inte är tillräckliga.Inom stålindustrin genomför företag ofta investeringar för att minska sin miljöpåverkan trots att avkastning på det investerade kapitalet uteblir. Den institutionella organisationsteorin förklarar dessa handlingar som direkta konsekvenser av likriktning. Det fenomen som studeras i studien är spridningen av miljömedvetenhet eftersom denna anses ligga till grund för investeringarna i miljöåtgärder inom den svenska stålindustrin. Formatet för studien är en fallstudie där den empiriska datainsamlingen skett genom tryckt material och intervjuer.Det kan konstateras att det studerade företagets miljöarbete påverkas i stor utsträckning av andra aktörer inom det organisatoriska fält som företaget tillhör.

Rollstil och välbefinnande : -En socialpsykologisk studie av rollstilens betydelse för välbefinnande i receptionistyrket.

Denna socialpsykologiska studie handlar om receptionistens mående och hur måendet påverkasberoende på olika faktorer i arbetsklimatet grundat i receptionistens rollstil. Studien är gjord på ettträningsföretag i en större stad i Sverige. Studien är en kvalitativ studie där metoden som använts ärsemistrukturerade intervjuer. Fyra receptionister har blivit intervjuade på företaget. Studien ärfrämst grundad i Goffmans rollteori samt Asplunds teorier kring konkret och abstrakt socialitet.Andra teoretiska ansatser är Karaseks krav och kontrollmodell kring stress, Maturanas och DávilaYánez förståelse kring emotioner samt Alvessons teorier kring organisationskultur.

Betydelsen av ledarens personliga varumärke för företagets varumärke : En kvalitativ studie om fyra ledare och deras uppfattning om sina personliga varumärken samt betydelsen varumärkena har för mervärdet i deras företags varumärken.

The personal brand derives from the marketing brand, and argues that a person can take control over other people?s perceptions about him or her. The personal brand can benefit the person but it can also give advantages to his or her company. The interest in, and the purpose of the personal brand, has increased the last ten years. Leaders of large companies in Sweden consider it to be of utmost importance to have an influence on their co-workers.

Tillgängligt - relevant - öppet : En fallstudie av Göteborgs nya stadsbibliotek

The purpose of this master thesis is to study the correlation and meaning of current ideas and practice at the public library of Gothenburg. This was done by comparing the visions and ideas expressed by the library through the library plan, with how the daily practice looks. For the theoretical framework organizational theory is used and research data was collected both from public documents and through observations. The public library of Gothenburg were chosen for the study because of it's newly renovated facilities. The idea is that these facilities make a suitable study object of the current ideas and priorities of the public Swedish library in general.The results show that the public library practice in Sweden still rests on the original public library ideas such as offering information for free and treating every user as equal.

Att lära av varandra? : En undersökning om arbetslag utifrån ett lärarperspektiv

The purpose of this study is from a teacher?s perspective to examine how schoolteachers experience the possibilities of learning from each other within their work team and to shed some light on how teachers believe that cooperation affects their ability to learn and improve on a daily basis. My research questions are: What is the general discussion among the teachers concerning daily capacity building from enhanced teamwork? How important is well-functioning cooperation between co-workers for learning and daily capacity building? What are the prerequisites for a well-functioning learning situation within the work team?The study is based on five qualitative interviews with teachers within the same school but from different teaching backgrounds based on what grade they teach, what subjects they teach, and they belong to different work teams within the school. The interviews are semi-structured.The results have been analysed from a perspective based on the theories of organisational pedagogy and learning organisations.The results implies that the work teams does not function as a forum for exchanging experiences and learning from each other.

I hopp om att bota : När chefsvakanser möter få ansökningar

Syfte: Syftet är att skapa en ökad förståelse för hur offentliga verksamheter i mindre kommuner uppfattar och hanterar utmaningarna vid chefsrekrytering samt vad som ligger till grund för hur de hanterar det. Metodik: En tvärsnittsstudie på offentlig sektor i Kalmar Län har använts som forskningsstrategi med en induktiv ansats. Genom en kvalitativ metod med åtta semi-strukturerade intervjuer har vi producerat fram data. Slutsats: Studien har visat att offentliga verksamheter i mindre kommuner upplever ett problem i att finna lämpliga kandidater till chefstjänster, men ser inte det som krisartat. För att hantera rekryteringssvårigheterna utnyttjar offentliga verksamheter i mindre kommuner både operativa och strategiska åtgärderna.

Homogenisering på chefsnivåer - ett hot mot mångfalden

Tes: Homogenisering är en uteslutningsmekanism som försvårar invandrarnas möjligheter att nå chefspositionerna i arbetslivet.Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att öka förståelsen kring och skapa en medvetenhet om homogenisering som fenomen. Vi anser att man genom att skapa en medvetenhet och väcka tankar kring homogenisering som process ökar chanserna att motverka homogenisering.Metod: Vi valde att arbeta med Malmö kommun då de som organisation har ett befolkningsansvar som innehåller ett krav att påverka befolkningen i mångkulturell riktning genom olika insatser i exempelvis skola och föreningsliv, på arbetsmarknaden i sin egen organisation och i sin egen service till medarbetarna. I val av informanter utgick vi från att homogenisering på chefsnivåer bäst kunde undersökas genom personliga intervjuer med chefer i de kommunala verksamheterna. Detta för att ta reda på hur chefer ser på mångfald, rekrytering, samt ta del av deras tankar och funderingar kring varför ledningsstrukturen ser ut som den gör och vad man eventuellt kan göra för att ändra på den.Slutsatser: Vi kunde konstatera att homogenisering är ett faktum på chefsnivåer hos de undersökta verksamheterna, detta trots omfattande mångfaldsinsatser inom kommunen. I vår undersökning kunde vi hitta visa möjligheter för att åtgärda homogenisering.

Kundrelationer : En jämförande intervjustudie av Sverige & Spanien

The way you address people is depending on the existing culture, to be on familiar terms with people you don?t know or elderly people is totally unacceptable in some cultures. Some behaviour might be acceptable in one culture, and unacceptable in another. Culture exists on different levels in the society, and what combines people within a culture are that they share the same norms and values.This study identifies and deals with the resemblances and the differences in the customer relationship within one specific organization with activity in several different countries. Two of these countries, which can be seen as each others cultural contrasts, were chosen for the study, Sweden and Spain.

?Love boosting? på arbetet : En kvalitativ studie om organisationskultur, motivation och styrning

Organisationskultur är det arbetsklimat och de arbetssätt som företag skapar utifrån sina värderingar och visioner. En central aspekt av organisationskultur är att förmedla företagets värderingar och få medarbetare att göra värderingarna till sina egna, för att på så sätt förbättra företagets produktivitet och resultat. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur strategier för att förmedla organisationskultur på en arbetsplats kan skapa motivation och samtidigt styra de anställda. För att undersöka detta genomfördes en kvalitativ studie på ett rekryteringsföretag, där tio semistrukturerade intervjuer genomfördes med anställda på olika positioner. Fokus låg på att få en helhetsbild av företagets kultur och arbetssätt för att se hur dessa kan motivera och styra de anställda.

LSD - Hallucination eller flödeseffektiv innovation

Increased competition in the IT industry has sparked a need for developing faster innovation processes with more predictable output. One of the biggest issues when it comes to achieving a faster flow through the innovation process lies in managing its high degree of variation. Proposing a solution to this problem, Lean Software Development (LSD), was developed to provide a framework for how IT companies should organize its software development process to achieve increased speed and quality. This study examines to which extent LSD, as a set of values, principles, methods and tools, can be used to improve flow efficiency in the innovation process. A case study of a multinational IT company was made by conducting ten semi-structured interviews with current employees.

Aktörer och artefakter : Ett samtida perspektiv på bibliotek och automatisering

This bachelor thesis examines the activities and values associated with automation and technical development at four Swedish research libraries. It does so by applying textual analysis to annual reports and job advertisements from the respective libraries. The study also questions whether some assumptions of automation have changed or remain over time, and includes a short historical discussion in relation to the contemporary analysis. As an added perspective it introduces the methods and philosophies of French sociologist Bruno Latour. The author reflects on the merits of Latour in research of library automation.

Individers betydelse för kunskapsöverföring i en organisation : En studie om hinder och möjligheter till lärande på Metso Paper Karlstad AB

Companies learn through their employees. In this paper I make research into how knowledge transfer and learning occur at Metso Paper Karlstad AB, which is a partly project based organization.The result is that there are many factors that affect the knowledge transfer in a company. Knowledge transfer occurs mainly between individuals within the company, but also between departments and other actors outside the company. In the gaps between these actors, there is a risk that knowledge is not transferred, which is an obstacle to learning. A great deal of the knowledge transfer and the learning is carried out through individual?s own drive and motivation.

<- Föregående sida 51 Nästa sida ->