Sök:

Förändringsarbete och dess kritiska faktorer

En fallstudie om Lean-implementeringen på läkemedelsföretaget Octapharma AB


Förändringsarbete är av en komplex karaktär, men en förutsättning för att företag ska kunna behålla sin konkurrenskraft. Det finns en mängd olika förändringsmetoder vars syfte är att effektivisera verksamheten. En av dessa förändringsmetoder är Lean som har sina rötter inom Toyota och dess produktionsmetod TPS (Toyota Production System). Lean syftar till att eliminera alla former av slöseri och därmed effektivisera en verksamhet. Studier visar på att företag i västvärlden har lätt att applicera verktygen och arbetsmetoderna inom Lean, men har svårt att ta till sig hela filosofin som ska genomsyra organisationen och dess kultur.Syftet med denna studie är att undersöka vilka de kritiska faktorerna vid en Lean-implementering är och hur dessa hanteras. Detta har undersökts genom en fallstudie på läkemedelsföretaget Octapharma AB. För att uppnå syftet med studien samlades empiri in genom intervjuer, enkätundersökning, observationer samt företagsdokumentation.Analys av resultatet baseras på olika teorier om förändringsarbete samt dess kritiska delar som företagskultur, motivation och delaktighet. Utöver dessa analyseras även resultatet utifrån de 14 principer som beskrivs enligt The Toyota Way.Octapharmas implementering av Lean har resulterat i kritiska faktorer som till stor del stämmer överens med de faktorer som tas upp i studiens teoretiska referensram om förändringsarbete. Dessa är Ledning, Kommunikation & Information, Resurser, Mål samt Kartläggning. Hanteringen av dessa sker genom en kommunikations- och utbildningsplan, Lean-projekt, Lean-mål, Lean-styrgrupp, intern Site Champion samt olika former av förbättringsarbete.

Författare

Matilda Jonsson Josephine Falkenberg Olsson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..