Sök:

Sökresultat:

402 Uppsatser om Organisatorisk förändring - Sida 2 av 27

Tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring : exemplet HyresbostÀder

Det finns mÄnga sÀtt att studera organisatoriska förÀndringar pÄ och mÄnga författare föresprÄkar olika typer av checklistor som chefer bör följa för att förÀndringen ska bli framgÄngsrik. Denna studie beskriver och analyserar anstÀlldas tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring utifrÄn individuella erfarenheter, positioner och strukturella karaktÀristiska. För att uppfylla syftet studeras tvÄ nivÄer i ett företag, den reella och den formella nivÄn. I studien stÄr den formella nivÄn för ledningen medan den reella nivÄn stÄr för övriga medarbetare i organisationen. För att studera detta utgÄr vi frÄn den förÀndring som HyresbostÀder i Norrköping AB genomför för att göra sin organisation mer affÀrsmÀssig och kundorienterad.

Tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring : - exemplet HyresbostÀder

Det finns mÄnga sÀtt att studera organisatoriska förÀndringar pÄ och mÄnga författare föresprÄkar olika typer av checklistor som chefer bör följa för att förÀndringen ska bli framgÄngsrik. Denna studie beskriver och analyserar anstÀlldas tankar och handlingar i organisatorisk förÀndring utifrÄn individuella erfarenheter, positioner och strukturella karaktÀristiska. För att uppfylla syftet studeras tvÄ nivÄer i ett företag, den reella och den formella nivÄn. I studien stÄr den formella nivÄn för ledningen medan den reella nivÄn stÄr för övriga medarbetare i organisationen. För att studera detta utgÄr vi frÄn den förÀndring som HyresbostÀder i Norrköping AB genomför för att göra sin organisation mer affÀrsmÀssig och kundorienterad.

Genrebredd, jaha vad betyder det dÄ? : En intervjustudie om genrebredd pÄ estetiska program med uttalad genreinriktning

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

AnvÀndandet av Balanced Scorecard inom den svenska offentliga hÀlso- och sjukvÄrden - förÀndringar i modellen samt organisatorisk tröghet

Syfte: Beskriva ett exempel pÄ anvÀndandet av Balanced Scorecard inom den svenska offentliga hÀlso- och sjukvÄrden samt beskriva förÀndringar kopplat till modellen. Syftet Àr Àven att beskriva den organisatoriska trögheten kopplat till anvÀndandet av Balanced Scorecard. Metod: Ett övervÀgande deduktivt val av metod med ett deskriptivt syfte. Vald metod har varit kvalitativ. Slutsatser: BSC anvÀnds som ett mÀtsystem pÄ avdelningen i uppsatsen.

Introduktionsutbildning för inhyrd personal : En studie om att stÀrka tillhörighet och motverka organisatorisk tvetydighet

NÀr vi tog kontakt med AB Halmstads Gummifabrik uttryckte de ett behov kring att kunna stÀrka tillhörigheten och minska den organisatoriska tvetydigheten hos den inhyrda personalen. De individer som hyrs in via bemanningsföretag har idag till skillnad frÄn tidigare blivit en accepterad del av arbetskraften. Studien syfte har varit att empiriskt undersöka vad som Àr centralt, för sÄ vÀl företaget som för inhyrd, vid kundföretagets introduktion av inhyrd personal. Vidare har vi Àven utifrÄn resultatet och tidigare forskning analyserat hur arbetsgivaren vid introduktionen kan arbeta för att motverka eventuell organisatorisk tvetydighet för den inhyrda personalen.Studiens empiriska material har samlats in genom sex stycken kvalitativa intervjuer med arbetsledning, inhyrd personal, tillsvidareanstÀlld personal och fackliga representanter. Under studiens gÄng har vi Àven genomfört en observation pÄ arbetsplatsen. Resultatet visar att introduktionsutbildningens utformning Àr av stor vikt dÄ den i slutÀndan pÄverkar organisationsidentiteten.

Chocktaktisk Marknadsföring i Politiken

Syftet med studien var att underso?ka hur kla?desaffa?rer kan skapa en mer positiv syn pa? second hand kla?der bland konsumenter. Underso?kningen utfo?rdes genom att anva?nda Tricomponent Attitude modellen och erka?nda strategier fo?r attitydfo?ra?ndring. Tricomponent Attitude modellen utgo?rs av den kognitiva, affektiva samt konativa delen medan attitydstrategierna utgo?rs av tillva?gaga?ngssa?tt fo?r att fo?ra?ndra attityden.

Den moderna organisationen i en f?r?nderlig milj? - En kvalitativ fallstudie av ett f?r?ndringsarbete i en svensk nischbank

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

RÀtt chef pÄ rÀtt plats : Hur gÄr rekryteringsprocessen till, vilka riktlinjer följs och vad krÀvs av en chef?

Syftet med studien Àr att undersöka hur rekryteringsprocessen vid anstÀllning av chef gÄr till samt vikten av organisatorisk och personlig matchning av chef och företag. Författarna Àr Àven intresserade av betydelsen av psykologiska kontrakt i rekryteringssammanhang. Studien Àr inriktad mot rekryteringsföretag specialiserade pÄ chefsrekrytering som organisationsmÀssigt skiljer sig sÄ mycket som möjligt frÄn varandra för att fÄ en bredare syn. Undersökningen har delats in i olika omrÄden som bestÄr av rekryteringsprocessen, meriter och personlighet samt organisatorisk passform. Studien Àr utförd genom intervjuer pÄ sju deltagande rekryteringsföretag belÀgna i MÀlardalen.

FrÄn second hand till first hand : -En undersökning av konsumentens instÀllning till second hand klÀder

Syftet med studien var att underso?ka hur kla?desaffa?rer kan skapa en mer positiv syn pa? second hand kla?der bland konsumenter. Underso?kningen utfo?rdes genom att anva?nda Tricomponent Attitude modellen och erka?nda strategier fo?r attitydfo?ra?ndring. Tricomponent Attitude modellen utgo?rs av den kognitiva, affektiva samt konativa delen medan attitydstrategierna utgo?rs av tillva?gaga?ngssa?tt fo?r att fo?ra?ndra attityden.

Intern Kommunikation - En studie av den interna kommunikationen pÄ Consulting AB inför, under ochefter en organisatorisk förÀndring

Sammanfattning: Intern Kommunikation - En studie av den interna kommunikationen pĂ„ Consulting AB inför, under och efter en organisatorisk förĂ€ndringDatum: 2013-05-29NivĂ„: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpInstitution: Akademin för ekonomi, samhĂ€lle och teknik (EST), MĂ€lardalens Högskola, VĂ€sterĂ„sFörfattare: Frida KĂ€llgren, Johan Olsson och Markus WallströmTitel: Intern Kommunikation - En studie av den interna kommunikationen pĂ„ Consulting AB inför, under och efter en organisatorisk förĂ€ndringHandledare: Birgitta SchwartzSidor: 38Bilagor: 2Nyckelord: Kommunikation, Intern kommunikation, FörĂ€ndringsprocess, organisatorisk förĂ€ndring, Ledarskap, KommunikationskanalerProblemformulering: Hur kommunicerade Consulting AB internt inför och under förĂ€ndringen till kontorslandskap? Hur har den interna kommunikationen pĂ„ Consulting AB förĂ€ndrats till följd av den organisatoriska förĂ€ndringen? Hur skulle den interna kommunikationen inför och under förĂ€ndringsprocessen kunnat göras bĂ€ttre?Syfte: Syftet Ă€r att undersöka den interna kommunikationen pĂ„ Consulting AB inför och under deras förĂ€ndring till kontorslandskap, huruvida den interna kommunikationen förĂ€ndrats till följd av förĂ€ndringen samt om den hade kunnat genomföras pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt.Metod: Uppsatsen Ă€r en kvalitativ studie med abduktiv ansats. IntervjufrĂ„gorna var semistrukturerade och intervjuerna gjordes med sammanlagt sju personer.Slutsats: Bra ledarskap och kommunikation under förĂ€ndringsprocessen. Genom hĂ„rt arbete och noggranna val av kommunikationskanaler har ledarskap och kommunikation uppfattats som vĂ€l fungerade under denna period.Öppnare kommunikation. Kommunikationen har i och med förĂ€ndringen till kontorslandskap blivit öppnare och det pĂ„ grund av fler konversationer mellan en eller flera medarbetare snarare Ă€n att anvĂ€nda mejl.Vissa förbĂ€ttringsmöjligheter inför framtida projekt har upptĂ€ckts och dem Ă€r förberedelse inför arbete i kontorslandskap, tydligare information kring eventuella förĂ€ndringar, skapa en större delaktighet bland personalen, inte stirra sig blind pĂ„ avdelningsplacering i kontorslandskapet och uppföljning av förĂ€ndringen..

Sjuksk?terska p? lika villkor - Hur j?mst?llt ?r det inom sjukv?rden?

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

Bemanningskonsulter, mer eller mindre en del av företaget?

Bemanningsbranschen har under de senaste tjugo Ären expanderat kraftigt i Sverige och visar pÄ rekordhöga omsÀttningar, dÀr allt fler söker sig till branschen. Det har ocksÄ pÄ senare Är blivit allt vanligare med bemanningsföretag som specialiserar sig pÄ studenter eller invidiver med egen verksamhet, vilket ocksÄ Àr det som denna undersökning handlar om. Syftet med uppsatsen Àr att förstÄ bemanningskonsulternas uppfattningar om yrkesrollens fördelar och nackdelar, samt förstÄ vilken inverkan omfattningen av feedback, utbildning och utvecklingssamtal har för konsulternas kÀnsla av commitment, identifikation och tillhörandeskap gentemot kund- och bemanningsföretaget. Undersökningen bestÄr av en kvalitativ metod med kvantitativa inslag dÀr ansatsen Àr induktiv. Undersökningen innefattar semistrukturerade intervjuer med fem studerande bemanningskonsulter och en enkÀtundersökning som besvarats av 52 respondenter som alla uppfyller kraven för att medverka i undersökningen.Den teoretiska referensramen bestÄr av teorier som berör organisatorisk identifikation, commitment, psykologiska kontrakt, flexibilitet och makt.

Samband mellan arbetsmiljö och motivation : En studie av Self-Determination Theory i ett organisatoriskt sammanhang

Syftet med studien var att underso?ka hur kla?desaffa?rer kan skapa en mer positiv syn pa? second hand kla?der bland konsumenter. Underso?kningen utfo?rdes genom att anva?nda Tricomponent Attitude modellen och erka?nda strategier fo?r attitydfo?ra?ndring. Tricomponent Attitude modellen utgo?rs av den kognitiva, affektiva samt konativa delen medan attitydstrategierna utgo?rs av tillva?gaga?ngssa?tt fo?r att fo?ra?ndra attityden.

Inter-organisatorisk kommunikationssÀkerhet : En fallstudie av informationssÀkerhetsarbetet runt e-recept

Samtidigt som anvÀndandet av e-recept ökar i Sverige har Datainspektionen vid en tillsyn hos Apoteket AB konstaterat att det, i samband med överföringen av e-recept frÄn vissa vÄrdgivare till Apoteket, finns brister i personuppgiftshanteringen. Hur uppstod dessa brister och finns det nÄgot de inblandade organisationerna kan göra för att undvika att liknande situationer uppstÄr i framtiden?Arbetet behandlar hanteringen av kommunikationssÀkerhetsproblematik i ett inter-organisatoriskt perspektiv och beskriver hur det övergripande informationssÀkerhetsarbetet pÄverkats av olika aktörers syn pÄ ansvarsfrÄgor. Arbetet har sin utgÄngspunkt i en kvalitativ fallstudie dÀr hanteringen av e-recept mellan Kalmar lÀns landsting och Apoteket AB stÄr i fokus. Representanter frÄn Apoteket AB, Kalmar lÀns landsting, Datainspektionen och SjukvÄrdsrÄdgivningen SVR AB intervjuats i ett försök att beskriva, förstÄ och förklara de olika organisationernas syn pÄ e-recept, dess kommunikationskanaler och kommunikationssÀkerhetsansvaret vid överföring av elektroniska förskrivningar.

NÀrhet eller distans - spelar det nÄgon roll? : En studie om Àldreomsorgens enhetschefer och deras upplevelser om sin geografiska placering i förhÄllande till sina personalgrupper

Denna uppsats handlar om enhetschefers upplevelser av sin placering i förhÄllande till sina personalgrupper inom Àldreomsorgen. Idag stÀlls det höga krav pÄ kommunikation i de snabbförÀnderliga organisationerna som Àldreomsorgen och den offentliga sektorn befinner sig i. I samband med detta ökar kraven pÄ enhetschefen och dÀrmed ökar svÄrigheten för enhetschefer att samtidigt vara tillgÀnglig för understÀlld personal. Syftet med denna studie Àr att redogöra för och analysera enhetschefers upplevelser av vilka konsekvenserna Àr beroende pÄ avstÄndet mellan chefernas geografiska placering i förhÄllande till sina personalgrupper. För att fÄ svar pÄ vÄr forskningsfrÄga har vi anvÀnt oss av en hermeneutisk ansats och kvalitativ metod.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->