Sök:

Sökresultat:

1059 Uppsatser om Organisations förändring - Sida 56 av 71

Potatis, marknad och konsumtion i dagens Malmö :

I want to find the meaning of food ?potato in today?s society. How about marketing and how does potato consumes? What can be done to achieve better competitiveness towards other products now and in the future? I will build this project on a statistic ground ?now and then? as well as a study to people outside various food- markets. The consumers answers will state my foundation in this project.

Duktigt med stryk : förtroendet för mediaindustrins favorit

Polisen i Sverige har ett relativt högt förtroende bland allmĂ€nheten (BRÅ, 2007). Det Ă€r av stor vikt att polisen har ett stort förtroende i samhĂ€llet, för att samarbetet mellan polis och allmĂ€nhet skall fungera vĂ€l samt att brott skall anmĂ€las (BRÅ, 2007). Men efter hĂ€ndelser som den i RosengĂ„rd, december 2008, ligger det nĂ€ra till hands att fundera över hur samhĂ€llet ser pĂ„ polisen. Antagligen pĂ„verkas allmĂ€nhetens förtroende negativt dĂ„ enskilda poliser uttalar sig sĂ„ starkt nedsĂ€ttande om andra mĂ€nniskor som i detta fall. Medias intensiva rapportering gör att fĂ„ undkommit hĂ€ndelsen i RosengĂ„rd.Syftet med följande studie var att beskriva allmĂ€nhetens förtroende för polisen samt hur detta kan pĂ„verkas av medias rapportering.

Utveckling av ledningsmodell : Utredning av en sektions framtida ledning och styrning pÄ Saab AB

As a consequence of the exports of Saab AB?s airplane 39 Gripen the departmentFATPA has grown and developed substantially in a short period of time. With the aim toclearly define and describe the establishment and its new work procedures and routines,which are meant to be applied after the turn of the year 2005/2006, FATPA is aiming todevelop a management model which will contain the above. The purpose of themanagement model is to describe how the department FATPA wants to work, especiallywith consideration to the department?s management.

Wearables roll i organisationers friskvÄrd - en motiverande saga?

Uppsatsens syfte Àr att utröna om wearables som motivationsverktyg kan tillÀmpas för att öka engagemanget i organisations friskvÄrdsprogram. Basen i uppsatsen utgörs av litteraturstudier i aktuell forskning gÀllande anstÀlldas engagemang i friskvÄrdsprogram, hur friskvÄrdsprogram pÄ olika sÀtt kan bedrivas samt hur modern teknologi kan implementeras i sÄdana miljöer. Med en metod som inspirerats av grundad teori har faktorer i litteraturen, vilka fungerar som möjliggörare och begrÀnsare för deltagande i friskvÄrdsprogram, kunnat urskiljas och struktureras.  Struktureringen med likartade faktorer bildade s.k. dimensioner, som sedan kategoriserades under mer övergripande teman.

LÀrande i projektintensiva verksamheter : NÀr projekten Àr större Àn organisationen

Det blir allt vanligare att mÀnniskor byter arbetsgivare flera gÄnger under sitt yrkesverksamma liv och den gamla synen pÄ anstÀllningen som ett livslÄngt Ätagande hÄller pÄ att försvinna. Organisationer knyter till sig temporÀra medarbetare, bland annat till sina olika projekt, för att dessa ska tillföra sÄdan kompetens som inte finns i den ordinarie organisationen. Detta syns tydligt i statistiken frÄn SCB som visar att andelen temporÀrt anstÀllda ökar i Sverige och nu Àr nÀstan 16 % av arbetskraften.Uppsatsen behandlar lÀrandeprocesser i organisationer med höga E/A-tal, det vill sÀga organisationer dÀr andelen temporÀrt anstÀllda överstiger andelen tillsvidareanstÀllda medarbetare. Den inriktar sig pÄ lÀrandet i och mellan projekt, samt hur huvudorganisationen tar del av lÀrandet i projekten, nÀr individerna med specialkompetens bara Àr temporÀrt anstÀllda.Respondentorganisationernas syn pÄ kunskap stannar vid individuell kompetens. De har som strategi att till varje nytt projekt anstÀlla personer med rÀtt kompetens temporÀrt.

Offentligt stöd till innovationer : Hur resonerar de offentliga stödgivarna?

The purpose with this essay is to study the public support givers view of the concept innovation and to study how the public support givers discuss and act around the division of public support to entrepreneurs innovations. The purpose is further to describe if the division of public support favour or not favour environmental innovations and to examine if the public support givers consider the industry for environmental innovations is profitable for the society?s economy.We have done several case studies where we have interviewed eight public support. Support givers in this essay are defined as public authorities and other organisations on local, national and/or international level that gives public support to innovations. The public support givers that take part of the essay is VINNOVA, ALMI Stockholm, Innovationsbron, Energimyndigheten, SU Holding AB, KTH Holding, VÀstra Götalandsregionen and MISTRA.Our theoretical starting point is Silverman and Baums theory ?Picking Winners or Building Them?.

En krattad manege för kreatörer : Att leda och motivera kreativa grupper i kreativa processer

This essay is focusing on leadership and motivation in the creative process. The perception on the leadership has changed over time. Today?s leadership theories suggest that the leadership should be adapted after the organisations conditions. Due to the increasing globalization, companies are forced to operate in an increasingly competitive market.

N?r kylan smyger sig p?: anestesisjuksk?terskans agerande f?r att f?rebygga och behandla hypotermi intraoperativt

Bakgrund: Hypotermi under kirurgiska ingrepp kan leda till allvarliga komplikationer som bland annat f?rl?ngd l?kemedelseffekt, koagulationsrubbningar, cirkulationsp?verkan och en ?kad infektionsrisk. En viktig del av anestesisjuksk?terskans arbetsuppgifter ?r att ?vervaka och reglera patientens temperatur. Trots detta ?r det en utmaning att h?lla kroppstemperatur inom normalintervallet under generell anestesi, eftersom kroppstemperaturen sjunker under operation.

Att kommunicera en organisations vÀrderingar och egenskaper : - En studie av Systembolagets organisationsidentitet

Ett varumÀrke Àr av stor vikt för en organisation eller ett företag. En viktig del av varumÀrket Àr organisationsidentiteten. Den pÄverkar anstÀllda och genom dem organisationens kunder. Det hÀr gör att organisationsidentiteten Àr ett centralt verktyg för organisationsledningen i arbetet med att stÀrka ett varumÀrke. Systembolaget Àr ett företag med monopol pÄ alkoholhandeln i Sverige. Men att företaget saknar officiella konkurrenter minskar inte vÀrdet pÄ ett starkt varumÀrke, snarare tvÀrtom.

FrÄn inre faktorer mot lÀrande organisationer

Uppsatsen gör en första ansats att utifrÄn befintliga organisationsteorier definiera de faktorer vilka pÄverkar Försvarsmakten och R3-organisationen. Oganisations-teorierna pekar pÄ yttre krafter sÄ som politik, ekonomi och teknologi samt inre logik-faktorer, vilka bestÄr av sociala processer som utvecklas och pÄverkar det klimat som prÀglar en organisation.Förutom yttre krafter och inre logik, pÄverkar Àven organisationsformen en organisation. Inom Försvarsmakten och dess underorganisationer, dÀribland R3, Àr organisationsformen till övervÀgande del hierarkisk. Ett vÀlanpassat och dubbelriktat informationsutbyte mellan de olika nivÄerna inom hierarkin gör den vÀlfungerande och effektiv. Inom R3-organisationen finns detta informationsutbyte bland annat mellan funktionsutvecklaren och utbildningsförbanden.

Att organisera och leda personal inom ungdomsvÄrd : En studie om gruppchefernas betydelse inom behandlande organisationer utifrÄn personalperspektiv

Syftet med denna studie var att ur ett personalperspektiv undersöka hur ledningsstrukturen Àruppbyggd samt hur ledningsarbetet uppfattas och beskrivs av baspersonalen inom deundersökta enheterna. Med utgÄngspunkt i forskning, litteratur samt organisations- ochledarskapsteorier skapades en förstÄelsegrund för studien. De huvudteorierna somförekommer i studien Àr Max Webers byrÄkratiska organisationsteori och situationsanpassadledarskapsteori. Valet av metod var strukturerade kvalitativa intervjuer och intervjuguidenutformades utifrÄn syfte samt frÄgestÀllningar. Intervjuguiden tematiserades i Ätta teman;verksamhet, trygghet inom verksamheten, ledningens roll i verksamheten, personalensupplevelse av ledningen, kunskaper om teorier och modeller som rÄder pÄ arbetsplatsen,kunskapsinhÀmtning, ledningsgrupp.

Balanced Scorecard identifieringens dolda dilemma

The use of balanced scorecards have spread explosively throughout the world during the last decade. This management tool have become very common in a vide spread variety of organisations on all continents. Many balanced scorecard fails though and scorecard theorists often blame the identification- and implementation process as they claim that these lay the foundation for the use of the tool. As my literature study shows, academic research on the area is rare. Particularly the effect on the implementation process from organisational dynamics and organisational structures needs further research.

Specialpedagogik förr och nu : Tre stockholmsskolors specialpedagogiska arbetssÀtt

AbstractThis paper is about the organisation of the special needs education in three nine-year compulsory schools in Stockholm and the pedagogical thoughts and theories that underlie these organisations. The main purpose of the paper was to investigate whether the special needs education of these schools should be interpreted in accordance with a segregating or an including view on integration as these perspectives are presented by the Norwegian professor Peder Haug. In addition to this I also wanted to investigate if there were any historical arguments in favour of one or another of these perspectives that were still being put forward in today?s debate.The methods that I used were a study of literature regarding special needs education and interviews of a qualitative character with three special educationalists and a special teacher that were working on three different nine-year compulsory schools in Stockholm.The result of the study shows that a big part of the special needs education of the schools that I visited can be interpreted in accordance with the segregating view on integration.The organisation of the special needs education of the three schools differed slightly from school to school but the common trait was that the largest part of this work took place outside of the student?s regular classroom and sometimes outside of the scheduled school day.Two of the schools had special groups where students that were believed to have a need of special education got some, or their entire schooling. That the schools chose to build a big part of their special needs education upon solutions that should be regarded as segregating was motivated on the basis of an effect oriented view on education.

Ett gemensamt socialkontor. En kvalitativ utvÀrdering av metodhandledningen i gemensamma komplexa Àrenden

Uppsatsen handlar om en verksamhet i SocialtjÀnsten BiskopsgÄrden Göteborg, som gick under namnet Metodhandledning i gemensamma komplexa Àrenden. Verksamheten bedrevs under nÀrmare ett Är men kom av olika skÀl att upphöra. Under den tid denna pÄgick kom ett stort antal handlÀggare ? under ledning av tre metodhandledare, vilka i sin tur handleddes av en s.k. superhandledare ? att tillsammans handlÀgga gemensamma komplexa Àrenden, d.v.s.

VÀrldsarvstaden Falun : Ett vÀrldsarvs pÄverkan pÄ marknadsföringen av en destination

This paper discusses the world heritage of Falun and its influence on the marketing of Falun as a destination. The reason for this study is the fact that world heritage nominations can lead to an increased pressure on the destination and an increase in popularity for the place. A world heritage is something unique and odd that can be used in the marketing of the destination in the purpose of attracting tourists, company investments and so on. It has been vital for the study to interview people that work with marketing or have important rolls within the world heritage.With this background the study is focused on three major questions:What meaning does the world heritage have in the marketing of Falun?Is the world heritage important for Falun? If yes: For who and why?Which organisations/persons in Falun have the greatest influence on the marketing process?In order to answer or discuss this question there are discussions in the paper regarding the notions of place marketing as well as the importance of a well outlined marketing strategy as a basis for the formulation of a product portfolio and segmentation strategy as well as strategy for developing a strong profile on the market.The answers to the question are relative and can have a different view in the future.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->