Sök:

Utan sin telefon kan man inget - En fallstudie om hur vuxna med dyslexi anva?nder sig av appar i sina studier


Esbjo?rnsson, Cecilia (2014). Utan sin telefon kan man inget- En fallstudie om hur vuxna med dyslexi anva?nder sig av appar i studierna (Without you phone you know nothing), Specialla?rarprogrammet 90 hp, Skolutveckling och ledarskap, La?rande och samha?lle, Malmo? ho?gskola. Problemomra?de De mobila enheterna med sina applikationer har letat sig in i klassrummen och anva?nds av eleverna i studierna men va?ldigt lite forskning finns pa? hur de fungerar fo?r elever med la?s- och skrivsva?righeter. Denna studie underso?ker hur applikationer fungerar som ett tekniskt sto?d fo?r vuxna med dyslexi. Ha?danefter komma jag att anva?nda fo?rkortningen appar ista?llet fo?r applikationer. Studien tar sin bo?rjan i ett specialpedagogiskt team som arbetar med att sto?dja vuxna med la?s- och skrivsva?righeter i deras studier. Teamet har under tva? a?rs tid arbetat fram ett antal appar som kan hja?lpa deras elever. De a?r ute pa? skolor och tra?ffar elever och la?rare fo?r att informera om vilket sto?d de kan bista? med, men saknar uppfo?ljning av hur det ga?r fo?r deras elever och vilka appar de anva?nder. Syfte Syftet med underso?kningen a?r att bidra med kunskap om hur vuxna elever med dyslexi anva?nder sig av appen som ett alternativt la?rverktyg och vilka faktorer som pa?verkar elevernas anva?ndande av appen som ett alternativt la?rverktyg. Fra?gesta?llningar: ? Pa? vilket sa?tt anva?nder en grupp vuxenstuderande med dyslexi appar i studierna? ? Vilka faktorer go?r att de vuxenstuderande anva?nder apparna som alternativa verktyg? ? Uppfattar de studerande att apparna hja?lper eller stja?lper appar i studierna? Teori I min underso?kning har jag utga?tt fra?n Roger Sa?ljo?s sociokulturella perspektiv pa? la?rande och hur han menar att den la?rande ma?nniskan utvecklar nya kunskaper i samspel med nya tekniska verktyg. Jag har a?ven ha?mtat sto?d i Claes Nilholms (2007) forskningperspektiv kring specialpedagogiska verksamheter. 2 Metod Fo?r att kunna fa? en djupare fo?rsta?else fo?r problematiken valde jag att go?ra en kvalitativ underso?kning, med intervjuer och videoobservationer som metoder. Resultat och analys Resultatet i studien visar att det finns tva? avgo?rande faktorer som pa?verkar elevernas anva?ndande av appar i studierna. Det kulturella redskapets specifika meningserbjudande har betydelse fo?r om eleverna anva?nder appen. Men a?ven la?rare, klasskamrater och specialla?rare a?r viktiga faktorer till att eleven ska hitta appen och sedan fortsa?tta att anva?nda den i sina studier. Kunskapsbidrag De vuxenelever vet hur man hanterar en mobil, men det a?r pedagogens ansvar att sa?tta in verktyget i en pedagogisk kontext. De alternativa la?rverktygen kan aldrig o?verta la?rarens roll. Pedagogen har kunskap om vad eleverna ska la?ra sig, specialpedagog och specialla?rare om vilka kompensatoriska a?tga?rder som individen beho?ver. Teknikvanan hos eleverna a?r fo?rdel i implementeringen och det a?r det viktigt att ha?lla fokus pa? fo?rutsa?ttningar, behov och kompensation. Specialpedagogiska implikationer Specialpedagogiska insatser beho?ver sa?ttas in tidigt fo?r att eleverna ska beha?lla sin motivation och sja?lvka?nsla. Ett na?ra samarbete mellan specialla?rare/specialpedagoger och skolans o?vriga pedagoger a?r viktigt fo?r att elever i la?s- och skrivsva?righeter ska fa? ra?tt sto?d tidigt. Det ma?ste till en fo?ra?ndring pa? organisationsniva? fo?r att fo?ra?ndra synen pa? specialpedagogiken och pa? specialpedagogiska verksamheter inom vuxenutbildningen.

Författare

Cecilia Esbjörnsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..