Sök:

Sökresultat:

10538 Uppsatser om Organisation av undervisning för grundsärskoleelever - Sida 20 av 703

Ett lyckat arbete enligt BBIC? : Socialsekreterares syn pÄ dokumentationssystemet BBIC ? Barns behov i centrum

Ett lyckat arbete enligt BBIC? ? Socialsekreterares syn pÄ dokumentationssystemet BBIC ? Barns behov i centrumMaria Schyllander och Julia OlssonDen kvalitativt förankrade studiens syfte var att erhÄlla fördjupad kunskap kring socialsekreterares uppfattningar gÀllande dokumentations- och handlÀggningssystemet BBIC, Barns Behov I Centrum. Studiens frÄgestÀllningar fokuserade pÄ att se hur organisation och handlingsutrymme Àr förenade med arbetet enligt BBIC. Kvalitativa intervjuer med socialsekreterare som arbetar med barnavÄrdsutredningar genomfördes och data analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys, organisationsteori och handlingsutrymme. Huvudresultatet visade att socialsekreterarna var positivt instÀllda till att anvÀnda ett dokumentationssystem i utredningsarbetet men att BBIC var omfattande och tidskrÀvande.

Elevens skriftsprÄksutveckling: grundskolans undervisning i
skrift ur ett lÀrarperspektiv

Vi har gjort denna studie för att belysa hur lÀrare utifrÄn rÀttningen av elevtexter undervisar i svenska för att föra eleven framÄt i sin skriftsprÄksutveckling. VÄr bakgrund bygger till stor del pÄ tidigare forskning som belyser olika aspekter kring skrivutveckling och undervisning i skriftsprÄk. Studien genomfördes vid tvÄ grundskolor i SkellefteÄ kommun samt tvÄ grundskolor inom GÀllivare kommun. Vi genomförde fyra intervjuer, en pÄ respektive skola med lÀrare frÄn grundskolans tidigare respektive senare Är. För att fÄ insikt i lÀrarnas sÀtt att bedriva undervisning i skrift valde vi att genomföra intervjuer.

Pedagogers arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd : En studie utifrÄn specialpedagogiska perspektiv

Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur pedagoger organiserar sin undervisning, specialundervisning och vilka möjligheter/begrÀnsningar och visioner som finns i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. UtgÄngspunkten i studien har varit tre specialpedagogiska perspektiv, sociokulturell teori och en skola för alla. Studien har inspirerats av en etnografisk metodansats och genomförandet var i form av intervju och observation. Intervjuerna och observationerna genomfördes med sex pedagoger och tvÄ specialpedagoger pÄ en lÄg- och mellanstadieskola i södra Sverige. Data samlades in och analyserades med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys.

Improvisation i kulturskolans fiolundervisning

Denna uppsats handlar om improvisation i fiolundervisning och om vad som avgör om fiollÀrare anvÀnder sig av improvisation i undervisningen eller ej. Tre fiollÀrare har intervjuats om sina tankar kring improvisation, om sin bakgrund och sin undervisning. Resultatet visar pÄ att fiollÀrarnas bakgrund och de möjligheter de getts att improvisera som barn och ungdom har stor betydelse för om och hur de anvÀnder sig improvisation i sin undervisning..

Alternativa inlÀrningsmetoder : har de betydelse för motivationsskapande i Àmnet matematik?

Motivation Àr en grundförutsÀttning för att som elev kunna utveckla lust till ett fortsatt lÀrande i skolan. Lust för skolarbetet ger motiverade elever. I en undervisning som prÀglas av variation och kunskap har dagens lÀrare en viktig roll nÀr morgondagens samhÀllsmedborgare ska formas. Denna studie syftar till att belysa vikten av att som verksam lÀrare variera sin undervisning i skolan och till att bidra med en fördjupad kunskap om alternativa inlÀrningsmetoders betydelse för elevers motivation i Àmnet matematik. En jÀmförande studie har genomförts mellan traditionell förmedlingspedagogik och alternativa inlÀrningsmetoder. Intervjuer med elever och enkÀtundersökningar med lÀrare har genomförts och ligger till grund för vÄrt resultat.

Kommunikation och kreativitet : En studie av en distansorganisation

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att redogöra för hur ledare och anstÀllda i en distansorganisation kan uppmuntras, via en god kommunikation till att förmedla sin kreativa förmÄga. Genom att beskriva hur arbetet med kommunikation sker mellan de bÄda partnerna, kan vi presentera en förstÄelse om hur det skapas nya kreativa idéer Àven nÀr medarbetarna inte Àr under kontorets tak. Metod: Den metod vi har utgÄtt ifrÄn Àr en kvalitativ studie dÀr data har samlats in genom en personlig intervju samt tre stycken telefonintervjuer. Den personliga intervjun genomfördes med KNS Bilfrakt AB ena delÀgare. Telefonintervjuerna genomfördes pÄ tre lastbilschaufförer inom samma organisation.

Anpassad undervisning för alla? : En studie utifrÄn fyra lÀrares erfarenheter om inkluderande undervisning för elever med autismspektrumstörning

Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning.

Sambandet mellan upplevd delaktighet och arbetstillfredsstÀllelse hos anstÀllda i en facklig organisation

Mot bakgrund av teori och tidigare forskning inom omrÄdet arbetstillfredsstÀllelse kan antas att en viktig faktor som bidrar till att skapa arbetstillfredsstÀllelse Àr upplevd delaktighet i arbetet (Spreitzer 2007). Denna studie syftar till att undersöka ett eventuellt samband mellan upplevd delaktighet och arbetstillfredsstÀllelse i en facklig organisation, och om nÄgon aspekt av delaktighet (autonomi, information eller pÄverkan) har större inflytande pÄ ett eventuellt samband. Studien utfördes genom en enkÀtundersökning pÄ kansliet hos en facklig organisation (n=53). För att mÀta arbetstillfredsstÀllelse anvÀndes ett mÀtinstrument utarbetat av Hellgren, Sjöberg och Sverke (1997). För att mÀta upplevd delaktighet anvÀndes ett eget mÀtinstrument som utformats och testats i en pilotstudie.

Det Àr allmÀnbildning : Ungdomars attityder och upplevelser av sex- och samlevnadsundervisning

Uppsatsen Àr en kvalitativ intervjustudie som behandlar gymnasieungdomars kunskaper och attityder om sex och samlevnad utifrÄn den undervisning de fÄtt i grundskolan och pÄ gymnasiet. Syftet Àr att undersöka om skolan har nÄgot samband med de attityder ungdomarna förmedlar. Undersökningen grundas pÄ teorier om hur normer, vÀrden och attityder skapas med fokus pÄ heteronormen. Mot bakgrund av min studie kan man visa att eleverna till viss del kan ha blivit pÄverkade negativt av skolans undervisning. Mitt resultat visar att skolan förmedlar en mÀngd normer i sin undervisning som eleverna sedan ger uttryck för. Undervisningen har ett heteronormativt perspektiv som eleverna uppfattar och anpassar sina roller efter.

Kommunicera för bestÄende kunskaper! Att skapa jÀmlika förutsÀttningar för lÀrande oavsett genus och etnicitet

Arbetet undersöker huruvida en konstruktivistisk undervisning som fokuserar pÄ elevernas egen kommunikation kan ge mer bestÄende kunskaper inom NO. Olika elevgrupper jÀmförs för att se om det finns nÄgra skillnader beroende pÄ genus eller etnicitet..

Missing People Sweden : Om en ideell förenings organisation, engagemang & verkan i samhÀllet

I denna uppsats har vi undersökt frivillighetsorganisationen Missing People Sweden. Det Àr en volontÀrorganisation som anordnar skallgÄngar efter försvunna personer. Organisationen har varit vÀldigt framgÄngsrik med sitt arbete och uppmÀrksammats en hel del i media. Idag Àr Missing People Sweden en riksomfattande organisation med verksamhet över hela landet. Denna uppsats bestÄr av en kvalitativ metodkombination med personliga intervjuer frÄn volontÀrer som arbetar inom organisationen samt av deltagande observationer vid en skallgÄng.

Kursutformad undervisning : En empirisk studie pÄ StorÀngsskolan, FinspÄng

Detta examensarbete behandlar kursutformad undervisning pÄ StorÀngsskolan (högstadiet) i FinspÄng. UtgÄngspunkten för denna uppsats Àr att StorÀngsskolan genomfört en förÀndring av pedagogiska skÀl. I stÀllet för att styras av timplanen, har de infört kursbaserad undervisning. MÄlet för denna förÀndring Àr bl a att eleverna ska ta mer eget ansvar, för sina studier. Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ vad lÀrarna uppfattar som bakgrunden till och mÄlet med den kursutformade undervisningen och om lÀrarnas uppfattning stÀmmer överens med mÄlen.

Demokratiskt ledarskap i skolan

Bengtsson Catarina & MÄnsson Jouko. (2005). Motivation i skolan. Kan en mer verklighetsnÀra undervisning höja motivationen för eleverna i de yrkesinriktade programmen? (Motivation at school.

VrÀkningsförebyggande arbete ? en kvalitativ studie om organisation och makt inom det vrÀkningsförebyggande arbetet i BorÄs Stad

VĂ„rt syfte med studien Ă€r att belysa det i BorĂ„s Stad vrĂ€kningsförebyggande arbetets organisation och funktion. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar utifrĂ„n syftet har varit:Är det vrĂ€kningsförebyggande arbetet gynnsamt, för vem och varför? Hur ser maktförhĂ„llandena ut nĂ€r det gĂ€ller vrĂ€kningsförebyggande arbete? Hur kan arbetet utvecklas och pĂ„ sikt skapa en förĂ€ndring?Vi har genomfört en kvalitativ studie och anvĂ€nt oss av den kvalitativa metodens semistrukturerade intervju. Vi har valt att belysa vĂ„r empiri med hjĂ€lp av teoretiska begrepp sĂ„ som makt, intressentanalys men Ă€ven organisationsteoretiska begrepp sĂ„ som ledning och mĂ„lsĂ€ttning. De slutsatser vi kommit fram till utifrĂ„n empirin Ă€r att det i det vrĂ€kningsförebyggande arbetet finns flera intressenter vilka pĂ„ olika sĂ€tt gynnas av arbetet.

Matematikundervisning genom problemlösning : En studie om lÀrares möjligheter att förÀndra sin undervisning

Syftet med denna studie var att undersöka och visa flera sÀtt att undervisa i matematik genom problemlösning samt att undersöka vilken inverkan forskning inom omrÄdet har i praktiken. I undersökningen ingick intervjuer och lektionsobservationer hos tre lÀrare som systematiskt anvÀnder sig av problemlösning i sin undervisning. Resultaten frÄn undersökningen visar att problemlösning kan anvÀndas pÄ olika sÀtt och med olika syfte i matematikundervisningen. De visar ocksÄ att det finns bÄde gemensamma och sÀrskiljande aspekter mellan de observerade lektionerna samt mellan lÀrarnas synsÀtt pÄ problemlösning. Dessutom tyder resultaten pÄ en viss sammankoppling mellan lÀrarnas undervisning och de forskningsresultat som finns rapporterade i litteraturen.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->