Sök:

Elevens skriftspråksutveckling

grundskolans undervisning i
skrift ur ett lärarperspektiv


Vi har gjort denna studie för att belysa hur lärare utifrån rättningen av elevtexter undervisar i svenska för att föra eleven framåt i sin skriftspråksutveckling. Vår bakgrund bygger till stor del på tidigare forskning som belyser olika aspekter kring skrivutveckling och undervisning i skriftspråk. Studien genomfördes vid två grundskolor i Skellefteå kommun samt två grundskolor inom Gällivare kommun. Vi genomförde fyra intervjuer, en på respektive skola med lärare från grundskolans tidigare respektive senare år. För att få insikt i lärarnas sätt att bedriva undervisning i skrift valde vi att genomföra intervjuer. Vi använde oss av ostrukturerad intervju. I resultatet av vår studie fann vi att elevensålder samt de bedömningskriterier som ligger till grund för respektive text påverkar vad lärarna tittar på när de bedömer elevtexter. Vi fann även att lärarna i stor utsträckning individualiserar skriftspråksundervisningen utifrån rättningen av elevernas egna texter.

Författare

Mona Lundman Therese Simonsbacka

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..