
Sökresultat:
1865 Uppsatser om Online handel - Sida 13 av 125
GIS-stöd för tunga rundvirkestransporter på väg
För att framföra en timmerlastbil med 74 tons bruttovikt i svensk trafik,krävs ett tillstånd från Trafikverket. Tillståndet består av ett dokument somvisar vilka vägar och broar fordonet får trafikera och vilka regler som gällernär man kör lastbilen.Skogsbolaget Sveaskog startade ett examensarbete med syfte att skapamöjlighet att i realtid presentera för lastbilsföraren vilka vägar och broarsom är en del av transportdispensen. Detta skulle ske genom att utveckla ettkartstöd för lastbilens fordonsdator med anslutning till GPS för attvisualisera dispensdokumentet med de angivna vägsträckorna och broarna.Resultatet av examensarbetet är ett kartstöd som använder tjänster frånArcGIS Online för att presentera geografisk information för användaren.Bakgrundskartan består av en grundkarta från ArcGIS Online. Övergrundkartan ligger ett GIS-skikt med vägar och ett annat skikt med broar.Information om huruvida fordonet för närvarande färdas på en väg somingår i tillståndet eller inte, samt information om regler som gäller för broarpå vägavsnittet, presenteras för föraren i realtid. Denna informationuppdateras vid varje uppdatering av GPS-positionen..
Möjligheter och hinder med e-handel: ur ett konsumentperspektiv
Internet har under de senaste åren ökat explosionsartat i Sverige och ett av de stora användningsområdena på Internet är handel av varor och tjänster. Det finns en mängd faktorer som spelar in i konsumenternas användning av elektronisk handel och den elektroniska handeln mot konsumenter har inte motsvarat de förväntningar som fanns för några år sedan. Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som är viktiga för konsumenter för att öka deras användning av e-handel. För att komma fram till våra slutsatser har vi gjort en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer med ett antal personer i åldrarna 16-34 som har använt sig av elektronisk handel. Viktiga faktorer för konsumenterna är att det är lättare att jämföra priser på Internet och att priserna är lägre samt att utbudet är större och att det går att få tag i varor som inte finns i ens närområde och det är den största orsaken till att handla över Internet förutom priset.
Kritiska framgångsfaktorer vid e-handelsinförande
Den snabba utvecklingen de senaste åren inom informationstekniken har ändrat organisationers arbetssätt. Målet med e-handelsinförande för en organisation är ofta att bibehålla eller öka sin konkurrenskraft. För organisationer som bedriver e-handel är det viktigt att förstå hur kritiska framgångsfaktorer skall identifieras och hur dessa framgångsfaktorer i sin tur påverkar implementationsprocessen.Det finns ett behov av undersökningar som studerar hur organisationer hanterar problem med e-handelsinförande och vilka kritiska framgångsfaktorer som är förknippande med framgångsrikt e-handelsinförande. Syftet med denna undersökning är att utifrån företag verksamma i Sverige jämföra ett antal kritiska framgångsfaktorer vilka anses vara viktiga för företag vid e-handelsinförande. Enkätundersökning användes vid insamling av material kring de identifierade kritiska framgångsfaktorerna vilka framkom under den inledande litteraturstudien.Resultatet blev en sammanställning över kritiska framgångsfaktorer som visar att företag verksamma i Sverige anser att stabilitet i systemet är mest nödvändig och att utvärdering av e-handel är minst nödvändig vid e-handelsinförande..
Små fiskar fastnar också i nätet : En studie om hur små e-handlare kan konkurrera på Internet
Bakgrund: De första Internetbaserade butikerna öppnade i mitten av 1990-talet och Internethandeln har sedan dess vuxit kraftigt. Den snabba tekniska utvecklingen har gjort att många svenska små e-handelsföretag har kunnat ta steget ut på en global marknad. Dock uppger hälften av alla svenska e-handlare att konkurrensen från utlandet har ökat på den svenska e-handelsmarknaden på grund av att e-handeln blivit allt mer global.Syfte: Vårt syfte är att undersöka och skapa förståelse för hur små e-handelsföretag arbetar för att kunna konkurrera på marknaden. Speciellt med tanke på att allt fler aktörer vill ta del av den stora andel kunder som Internets globalisering har medfört.Metod: Uppsatsen har en induktiv ansats och grundar sig i en kvalitativ forskningsmetod. Vi har genomfört sex stycken intervjuer med personer som arbetar och driver en e-handel på Internet.
På nätet får man tåla en del: En kvalitativ uppsats om ungdomars attityd till nätbrott
Internet och sociala medier har möjliggjort möten och kommunikation mellan människor på ett helt nytt sätt än tidigare. Dock är cybervärlden samtidigt en otrygg och problematisk plats. Brott förekommer både offline och online. Uppsatsen grundar sig i denna problematik och syftar till att få en inblick i problematiken som finns rörande ungdomar och nätbrott utifrån ungdomarnas synvinkel. Mer specifikt gäller det kränkningar, olaga hot och sexualbrott.
Upprustning av miljonprogram : En undersökning om kommunala bostadsbolag
Immersion is a construct that measures how deeply engrossed a user is with any mediated situation. In the field of game design, immersion is a significant aspect of what makes a game enticing, and as such it is of pivotal importance to create and maintain it to keep the player's mind off the real world while inside the confines of a game framework. According to the GameFlow theory, it is one of seven key tenets of evaluating and implementing a successful game design. Yet, certain multiplayer online games are designed in a fashion that in some cases seem to break immersion, where the player is frequently put out of action, sometimes for minutes on end. In this study, using online questionnaires, we discover that players, despite claims otherwise, seem to be in several ways affected negatively by this breaking of immersion.
Budgetens roll innan och efter finanskrisen
Immersion is a construct that measures how deeply engrossed a user is with any mediated situation. In the field of game design, immersion is a significant aspect of what makes a game enticing, and as such it is of pivotal importance to create and maintain it to keep the player's mind off the real world while inside the confines of a game framework. According to the GameFlow theory, it is one of seven key tenets of evaluating and implementing a successful game design. Yet, certain multiplayer online games are designed in a fashion that in some cases seem to break immersion, where the player is frequently put out of action, sometimes for minutes on end. In this study, using online questionnaires, we discover that players, despite claims otherwise, seem to be in several ways affected negatively by this breaking of immersion.
Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor
Sammanfattning
Titel: Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor
Författare: Dawid Malesa, Tove Mantzakanis
Handledare: Henrick Gyllberg
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Syfte: Vårt syfte med denna rapport är att kartlägga de faktorer som hindrar
näringslivets införande av e-handel med den offentliga sektorn för att kunna
identifiera vilka problemområden som bidrar till att den privata sektorns
anslutning till e-handel med offentlig sektor inte fått förväntad
genomslagskraft. Vi kommer att undersöka dessa faktorer ur tre olika
perspektiv, offentlig sektors, näringslivets leverantörer samt
systemleverantörernas.
Metod: Vi baserar vårt arbete på litteraturstudier av forskningsområdet samt
insamling av empirisk data genom intervjuer med representanter från offentlig
sektor, leverantörer till offentlig sektor och systemleverantörer.
De genomförda intervjuerna är av kvalitativ karaktär och utgör det material som
ligger till grund för analys och slutsatser.
Slutsatser: Efter denna genomförda undersökning kan vi konstatera att de
problemområden som är orsak till att införandet av e-handel mot offentlig
sektor inte fått förväntad genomslagskraft kan identifieras som följer;
? Organisatorisk struktur inom offentlig sektor
? Teknisk infrastruktur inom både den offentliga sektorn och den privata
? Anslutningstiden
? Avsaknaden av standarder
? Avsaknad av kundkrav från offentlig sektors sida
? Brist på mognad för ett införande både inom den offentliga sektorn och den
privata
? Informationsspridning inom samt mellan de tre aktörerna.
Konfliktlösning inom elektronisk handel ur ett konsumentperspektiv.
Ny teknik ger konsumenter nya förutsättningar att handla på nätet, så kallad e-handel. Genom e-handel ges konsumenter större valmöjligheter och företag utsätts även för större krav att konkurrera med varandra, eftersom konsumenten har större tillgång till information för att fatta beslut kring köp av olika produkter. E-handeln har ökat i omfattning under de senaste åren, där det varje dag blir fler konsumenter som använder Internet för att handla olika produkter och tjänster. Genom att omfattningen av e-handeln ökar och tekniken utvecklas, blir även kraven på att konsumenterna skyddas mot oseriösa aktörer större. För att följa med i denna nya utveckling måste det finnas möjligheter för en konsument att lösa en eventuell konflikt med en näringsidkare.
Internethandel och alternativa försäljningskanaler
Nutidens varuhandel uppkom under 1800-talets senare hälft. Utvecklingen har nu kommit så långt att konsumenterna genom Internet har fått en ny kanal för inköp. De traditionella köparna och säljarna använde tre kanaler för försäljning. Dessa tre kanaler är personlig försäljning, försäljning via post (postorder) och försäljning via telefon. Internet är den fjärde kanalen för försäljning.
Strategier och kanaler vid marknadsföring för fysiska researrangörer och traditionella resebyråer
The tourism industry in Sweden has expanded in recent years and the increasing industry has meant that customers are in need of a reseller for their trips abroad. Today there are three types of retailers available. These are : Traditional travel agencies , tour operators and online travel agencies.Online Travel agencies are the most modern online option for customers. Their existence has made it easier for the customer and reservation can be made anytime and anywhere. The competition has intensified between the three retailers and the traditional alternatives must find new ways to survive.
Att mäta effekterna av B2B e-handel : Användning av mätetal för att utvärdera och mäta effekterna av B2B
Elektronisk handel B2B växer sig allt starkare. Företag, organisationer och kommuner har börjat bedriva detta för att automatisera och rationalisera samt på sikt spara pengar. Detta examensarbete fokuserar på de effekter som införandet av B2B medför, samt hur dessa kan mätas på ett effektivt sätt, något som förekommer i liten skala i nuläget. Syftet med detta arbete har varit att se vilka effekter ett B2B samarbete leder till, samt visa på hur dessa effekter kan mätas. Genom att intervjua samt att skicka ut enkäter till personer i den berörda verksamheten erhölls olika typer av effekter och faktorer som bör mätas för att få ett lyckat resultat i framtiden.Bakgrundsmaterialet i detta arbete presenterar en rad olika typer av mätmetoder som existerar idag samt hur de används.
E-handel - kan producenter återta initiativet på konsumentmarknaden? Eller vågar de inte?
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.Genom en kvalitativ fallstudie med två producenter inom konsument- och detaljisthandeln och ett antal återförsäljare inom olika brancher har jag försökt undersöka om och hur produceter kan införa en direkfförsäljningskanal mot slutkonsumneter. Dessutom undersöker jag de kanalkonflikter inom distributionskedjan eller värdekedjan som kan uppstå och hur producenten genom olika bestlut kan undvika konflikter eller mildra dem..
Att hitta fram till tillit : En studie av kartapplikationen i iPhone och användares tillit till denna
Trust is a concept used throughout our daily lives. We give trust to friends, colleagues and strangers. We also give trust to the technical artifacts we use in our everyday lives. We must also rely on the services we use to work the way we expect them to. There is plenty of research on trust in e-commerce and online banking on website based platforms.
Emotionell webbutveckling inom e-handel
Detta arbete syftar till att undersöka om emotionell webbutveckling och emotionella
element kan påverka en kunds incitament till att genomföra köp inom e-handel. E-handel
är en viktig och växande del för återförsäljare världen över och med hård konkurrens är
det nödvändigt att ha en webbutik som får kunden att stanna och känna sig trygg genom
hela köpprocessen.
Studien visar att emotionella element skapar en preferens hos testpersonerna, dels genom
ökad trygghet men även genom att engagera testpersonerna emotionellt med designen.
Detta resulterar i att emotionell webbutveckling till god fördel kan användas för att
förbättra vissa aspekter av webbutiker, framförallt framhävde testpersonerna tycke om
sektionen med kundrecensioner samt för de emotionella bilderna. Webbutvecklaren får
möjlighet att genom sin design kunna påverka sina besökares tankar och val, vilket
exempelvis fördelaktigen kan resultera i en förbättrad relation mellan försäljare och
konsument..