Emotionell webbutveckling inom e-handel
Detta arbete syftar till att undersöka om emotionell webbutveckling och emotionella
element kan påverka en kunds incitament till att genomföra köp inom e-handel. E-handel
är en viktig och växande del för återförsäljare världen över och med hård konkurrens är
det nödvändigt att ha en webbutik som får kunden att stanna och känna sig trygg genom
hela köpprocessen.
Studien visar att emotionella element skapar en preferens hos testpersonerna, dels genom
ökad trygghet men även genom att engagera testpersonerna emotionellt med designen.
Detta resulterar i att emotionell webbutveckling till god fördel kan användas för att
förbättra vissa aspekter av webbutiker, framförallt framhävde testpersonerna tycke om
sektionen med kundrecensioner samt för de emotionella bilderna. Webbutvecklaren får
möjlighet att genom sin design kunna påverka sina besökares tankar och val, vilket
exempelvis fördelaktigen kan resultera i en förbättrad relation mellan försäljare och
konsument.