Sökresultat:
2590 Uppsatser om Offentliga företag - Sida 44 av 173
Internetbaserad rekrytering: mÄl, möjligheter och praktiker : En fallstudie av urvalet vid rekryteringen av sommarvikarier i LuleÄ kommun
The purpose of this study is to examine web-based recruitment to short term summer jobs at the SocialServices Department in LuleÄ municipality in Sweden. Recruitment goals, selection options on therecruitment homepage Offentliga Jobb and recruitment practices were analysed in order to reach a deeperunderstanding of the interactions between these three levels in the selection process. Pre-selection throughOffentliga Jobb was a special concern of the study. Different consciousness levels in the selection process areemphasised according to Anthony Giddens' structuration theory. Ten recruiters from different parts of thedepartment were interviewed.
Intern kontroll i praktiken : en fallstudie
Motivation a?r viktigt i alla organisationen och i alla yrkesroller. En bransch med mycket differentierade yrkesgrupper a?r revisionsbranschen och det kan vara problematiskt att motivera alla olika yrkesgrupper med ett och samma incitamentsystem. Da? motivation enligt tidigare forskning anses fo?ra?ndras o?ver tid a?r det viktigt fo?r fo?retagsledningen i ett fo?retag att kontinuerligt arbeta med incitamentsystemens utformning (Adair, 2006, s.95).
Deliberativ Praktik : ? Att skapa legitimitet genom dialog
Studien syftar till att kritiskt granska hur svensk stadsförvaltning utvecklar nya former av politisk praktik. Genom syntes av kvalitativa metoder, frÀmst observation och intervju, utförs en fallstudie av ett specifikt projekt ? ett projekt som ska utformas i dialog med det omgivande samhÀllet för att formulera en vision för det framtida kulturlivet, och som sedan ska antas av kommunfullmÀktige. Med empirisk och teoretisk utgÄngspunkt hos den administrativa enheten, de tjÀnstemÀn som ska genomföra projektet, beskrivs centrala element i genomförandet och förs en kritisk diskussion om hur detta kan förstÄs. Den teoretiska ansatsen placerar utvecklingen av nya styrformer i en bredare makrosociologisk samhÀllsutveckling vilken krÀver nya former för att upprÀtthÄlla legitimitet för offentliga institutioner; en nödvÀndighet i tider av sjunkande valdeltagande och bristande förtroende för den offentliga sektorn och dess administration.
Upplevd problematik vid styrning av outsourcade funktioner
I dagens hÄrda konkurrens blir det allt viktigare för organisationer att koncentrera sig pÄ sina kÀrnkompetenser och minska sina kostnader. Detta kan göras genom outsourcing som har blivit en allt mer utbredd företeelse bland organisationer. Intressant Àr att relativt lite uppmÀrksamhet har Àgnats Ät relationerna mellan organisationer och leverantörer och hur organisationer kan styra och kontrollera dessa relationer. Den existerande litteraturen idag behandlar frÀmst relationerna inom en organisation och inte mellan organisationer. Vi har dÀrför valt att studera den eventuella problematik en organisation upplever nÀr de styr sina outsourcade funktioner.
Den svenska glasburken. En diskursanalys av Statens Offentliga Utredningar/ The Swedish glass jar. A discourse analysis of official government reports
Henriksson, I & Jönsson, M. Den svenska glasburken. En diskursanalys av Statens Offentliga Utredningar/ The Swedish glass jar. A discourse analysis of official government reports. Examensarbete i Socialt arbete 30 poÀng.
Ăr standardiserade miljöledningssystem anvĂ€ndbara inom kommunal förvaltning? : En studie av hur ett verktyg frĂ„n den privata sektorn anvĂ€nds inom den offentliga sektorn
Standardiserade miljöledningssystem (MLS) har utvecklats i den privata sektorn och har nu Àven börjat anvÀndas i den offentliga. Syftet Àr att undersöka vilka konsekvenser ett standardiserat MLS medför för miljöarbetet inom kommunal förvaltning, analysera om det finnsnÄgot i den kommunala förvaltningens institutionella logik som sÀtter grÀnser för anvÀndandet av det samt ge ett omdöme över tillÀmpligheten av MLS inom kommunal förvaltning. Detta har ndersökts genom kvalitativa intervjuer. Resultatet blev att förvaltningarnas miljöarbete anses fungerar bÀttre efter att man har infört MLS. De största fördelarna MLS:et har medfört Àr tydligare struktur, högre medvetenhet, bÀttre redovisning och utÄtriktade fördelar som enklare kommunikationer mot intressenter.
Testning av SharePoint : En studie om vilka faktorer som pa?verkar hur testning planeras och genomfo?rs i SharePoint-projekt samt vilka problem det kan finnas
Denna studie ger en inblick i hur fo?retag och utvecklare planerar och genomfo?r testning i SharePoint idag och hur dessa uppfattas; om det finns problematik med detta eller inte. Ma?nga faktorer spelar in pa? hur testning planeras in i projekt och dessa har underso?kts och diskuterats. Vidare prioriteras ocksa? testningen av utvecklarna sja?lva na?r det finns planerad testningstid och vilka faktorer som spelar in pa? detta kommer studien att behandla.
VolontÀrarbete inom den offentliga sektorn - en alternativ kÀlla för skapandet av socialt kapital?
Robert Putnam har argumenterat för att lÀnder med ett starkt och utbrett ideellt engagemang har goda förutsÀttningar för skapandet av socialt kapital. DÄ Sverige, i ett internationellt perspektiv, kan anses ha ett utbrett och aktivt deltagande i frivilliga sammanslutningar torde förutsÀttningarna för skapandet av socialt kapital vara goda i Sverige. TillgÄngen till socialt kapital leder i sin tur, enligt Putnam, till en mer generell tillit och ett förtroende som strÀcker sig utöver de individuella kontaktnÀten och slutligen Àven innefattar samhÀllet i stort. En hög grad av socialt kapital utvecklar alltsÄ en förmÄga att inte bara se till sin egen nytta utan Àven till samhÀllets bÀsta. En rad studier pekar emellertid pÄ att det traditionella föreningslivet stÄr inför stora svÄrigheter med bland annat ett minskat engagemang och allt fÀrre medlemmar vilket skulle kunna lÄta pÄskina att det en gÄng sÄ starka sociala kapitalet i Sverige hÄller pÄ att urholkas.
Definiera, strukturera och kommunicera offentliga e-tjÀnster : Exempel frÄn tvÄ svenska kommuner
Utveckling och lansering av nya offentliga e-tjÀnster pÄ webben har expanderat, eftersom e-tjÀnster ska förverkliga kommunikationen mellan medborgare och offentlig sektor. Webben Àr en kommunikationskanal som underlÀttar kontakten mellan anvÀndare och tjÀnsteleverantör. E-tjÀnsterna Àr till för att underlÀtta för anvÀndare att ta del av information och tjÀnster som myndigheter tillhandahÄller. Med hjÀlp av e-tjÀnster kan medborgare fÄ information om olika regler och bestÀmmelser samt andra samhÀllsfrÄgor frÄn kommunerna. I dagslÀget finns det mycket information presenterat pÄ webbsidorna och det tillkommer mer information dagligen.
Koncept i planering -definierade kvaliteter
Sammanfattning Detta examensarbete grundar sig pÄ idén om att stadens byggnader, och de arkitektoniska koncept som brukas, pÄverkar hur det offentliga rummet anvÀnds och upplevs. Valet av arkitektoniskt koncept ger genomslag ocksÄ pÄ hur det offentliga rummet uppfattas, samt vilka prioriteringar som görs i den fysiska miljön i byggnadens nÀrhet. Det handlar dels om att byggnaders skala, exploateringsgrad och verksamheter men ocksÄ om att definiera vilka kvaliteter som Àr önskvÀrt, samt vad dessa begrepp egentligen stÄr för. Examensarbetet ger ingen heltÀckande översikt över stilformer och begrepp som förekommer inom arkitekturen och stadsplaneringen. Arbetets syfte Àr att visa hur koncept byggs upp, hur form definieras, samt ger exempel pÄ hur detta kan appliceras pÄ en specifik plats.
Asylboenden som vÀlfÀrdstjÀnst : En studie om utförarnas idéer
I denna C-uppsats har vi mot bakgrund av att Migrationsverket inte lÀngre driver nÄgra flyktingförlÀggningar i egen regi, studerat det aktörslandskap som tagit över denna uppgift. I studien har vi intervjuat tvÄ offentliga, en ideell och tre privata aktörer som driver asylboenden. Vi har utgÄtt frÄn att asylboenden Àr en vÀlfÀrdstjÀnst och att utförarna dÀrför stÄr för tillÀmpningen av en vÀlfÀrdstjÀnst.Syftet har varit att studera de olika utförarnas idéer om asylboenden som vÀlfÀrdstjÀnst och analysera idéerna utifrÄn ett ideologiskt förankrat ideal om vÀlfÀrd. DÀrför har vi utarbetat idealtyper som vi baserat pÄ Esping-Andersens (1990) typologi av korporativa (konservativa), liberala och socialdemokratiska vÀlfÀrdsregimer och kompletterat vÄra idealtyper med annan teori. Social stratifiering, reglering, dekommodifiering och vinstintresse Àr de begrepp som ingÄtt i de idealtyper vi anvÀnt oss av.
Redovisning av finansiella instrument enligt IAS 39 ? Kan standarden fÄ generell acceptans?
Syfte:Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och kartlÀgga varför och pÄ vilket sÀtt IAS 39 anses vara en komplicerad standard. Vi vill Àven undersöka bakomliggande orsaker till problematiken kring utformandet av generella principer för redovisning av finansiella instrument. Metod:Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod i kombination med en induktiv ansats. Strauss och Corbins resonemang om den grundade teorin har genomsyrat arbetet. FrÄgestÀllningar hÀrledda utifrÄn den offentliga debatten har behandlats genom semi-strukturerade intervjuer.
Public pissing : gestaltning av den publika stadstoaletten
Mitt arbete handlar om att utveckla och ta fram ett koncept för en ny fristÄende offentlig toalett i staden. Att göra ett förslag dÀr toalettbesöket blir en upplevelse, inte bara ett behov. Det ska inte bara vara lÀttnaden av att hitta en toalett i tid, utan Àven av att hitta en fin toalett..
CSR och SamhÀllet : En analys av ett företags CSR-arbete i förhÄllande till samhÀllets krav
Syftet med uppsatsen a?r att beskriva hur fo?rha?llandet ser ut mellan ett fo?retag och dess affa?rsrelationer utifra?n fallfo?retagets perspektiv. En kartla?ggning go?rs av fo?retagets affa?rsrelationer, fyra kunder och en kontraktstillverkare, ur ett na?tverksperspektiv. Den empiriska delen av uppsatsen grundar sig i semistrukturerade intervjuer med fem ansta?llda ur fallfo?retaget som har betydande kundkontakt.Det ma?rks tydliga fo?rdelar, utifra?n fallfo?retagets perspektiv, att inga? i affa?rsrelationer.
Effektiv administration i WordPress : En studie med fokus pa? anva?ndbarhet och hur detta kan optimeras i ett administrationsgra?nssnitt
Det stora informationsflo?det pa? webben inneba?r att organisationer och fo?retag beho?ver kunna na? ut med konkurrenskraftig information till sin ma?lgrupp pa? ett effektivt sa?tt. Inneha?llshanteringssystem som till exempel WordPress a?r ett hja?lpmedel fo?r detta men det inneba?r a?ven att administration kan komma att hanteras av oerfarna anva?ndare. Det ha?r arbetet behandlar hur det ga?r att anpassa administrationsgra?nssnittet i WordPress fo?r att fo?rba?ttra dess anva?ndbarhet.