Sökresultat:
1426 Uppsatser om Odlingar i staden - Sida 30 av 96
Pilodling till användning inom trädgård och hantverk : med tonvikt på zon 5
Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pil, eller mer specifikt, sorter inom släktet Salix sp. odlas för användning inom hantverk och trädgård. Bland dessa sorter kan nämnas korgvide (Salix viminalis). Denna typ av odling är småskalig och syftet är att få material till flätning av exempelvis korgar eller grövre arbeten som hägn och staket i trädgård. Materialet som används är vanligen ettåriga skott av odlade pilsorter som skördas när plantan är i vintervila.
Norrköpings Identitet : att gå från industristad tiill turiststad
Tanken bakom studien är att se hur en stad kan gå från att vara en industristad till att bli en turiststad genom att använda sig av samma miljöer. En turiststad kan definieras som en stad som har ett brett utbud av aktiviteter men som även tillhandahåller de faciliteter som både turister som invånare söker. När Norrköpings industrier togs ur bruk stod fabrikernas lokaler tomma. Dessa kunde antingen återanvändas eller rivas. Norrköpings kommun valde att utveckla Norrköpings industrilandskap och har idag fyllt lokalerna med olika verksamheter.
Relationer mellan hinduer & muslimer på en affärsgata i Varanasi, Indien
Rapporten är ett samhällsvetenskapligt och kulturgeografiskt forskningsresultat från studier i det multikulturella Varanasi i Indien. Det kulturgeografiska inslaget berör hur rummet skapar interrelationer mellan muslimer/hinduer på en gata i staden genom en social och ekonomisk aktivitet, sidenbranschen. Den uråldriga staden har varit ett centralt produktionsläge av siden, där muslimerna dominerar fabrikationen medan hinduerna är ledande köpmän. Denna affärsrelation frambringar även ett ömsesidigt beroende som resulterar i en social samexistens, men där den inhemska politiken hotar denna relation. En hypotes kring relationernas betydelse för att motverka dessa hot har formulerats.
Tät eller grön stad? : en utredning av förtätningsproblematiken med exempel från Årstafältet, Stockholm
Det råder en urbaniseringstrend i hela världen. När allt fler vill få rum i staden blir utmaningen stor att planera och bygga städer som både är långsiktigt hållbara och utgör en god livsmiljö. Numera förespråkas ofta den täta staden, med motiv som att den minskar behovet av bilåkande, stärker integrationen och sambanden mellan stadsdelar och gör det lättare för människor att mötas. Men i takt med att allt mer av den obebyggda marken exploateras för att uppnå det täta stadsbyggnadsidealet börjar det sneglas även på parker och andra grönområden som möjlig mark för bebyggelse. Då grönytor har signifikanta positiva effekter på människans välmående och på miljön, som förbättrad folkhälsa, renare luft och större biologisk mångfald, är det problematiskt att ersätta alltför mycket av grönskan med byggnader.
Like eller Dislike : En studie om förstagångsväljares relation till politiken på Facebook
Biltrafiken bidrar till flera av Sveriges stora miljöproblem. Samtidigt har bilen haft en självklar plats i samhällsplaneringen och städers utformning har anpassats efter att många använder sig dagligen av fordonet. För att minska bilanvändandet är den fysiska utformningen av våra samhällen viktiga men också människors beteende. Mobility management innefattar en rad åtgärder för att just påverka människors beteende och attityder för att främja ett mer, främst miljömässigt, hållbart resande. I denna uppsats undersöks om uppställda förslag, från rapporten MaxLupoSE, kring hur mobility management kan integreras i samhällsplaneringen har potential att implementeras i Stockholm stad.
Planering av en trädgård med terrassodling och damm efter permakulturprinciper : En processbeskrivning.
Samhället står inför stora utmaningar i form av till exempel klimatförändringar, överkonsumtion av jordens resurser, miljöproblem och sociala orättvisor. För att skapa förutsättningar för en mer hållbar levnadsstil har ett koncept som heter permakultur utvecklats. Permakultur kan användas som designverktyg vid bland annat planering av odlingar, byggnation, energi- och vattenförsörjning samt stadsplanering. Förutom observationer av naturliga ekosystem bygger permakultur på kunskaper från traditionellt lantbruk samt moderna tekniska och vetenskapliga kunskaper.Syftet med den här uppsatsen är att utarbeta ett gestaltningsförslag för en trädgård med odlingsterrasser och en damm i odlingszon 4-5 som bygger på permakulturprinciper. Utgångspunkt för mitt planeringsarbete är Växhusets Ekocentrum i södra Hälsingland, där man planerar att anlägga en trädgård i samband med grundandet av en ekoby.Litteratursökning, en analys av platsens förutsättningar och en intervju med beställaren utgör grunden för min planeringsprocess.
Utredning av Valboåsens grundvattenmagasins förbindelse med Gavleån : En analys av halten löst syre genom mätningar
Gävle kommuns VA-huvudman Gästrike Vatten AB ansvarar för dricksvattenproduktionen i Gävle. För Gävles tätort tas vatten från Valboåsen som sträcker sig från öster om staden, genom staden och vidare norrut. Denna rapports syfte är att genom mätning av halten löst syre undersöka Valboåsens förbindelse till Gavleån. Detta kommer ge en ökad förståelse för åsens komplexitet. Resultatet kommer också att användas för att verifiera och utveckla den konceptuella modellen över flödena i åsens grundvattenmagasin som tagits fram av Midvatten AB.
Ljus i staden : att utnyttja offentliga rum när mörkret faller
Städer förändras när solen går ner. Nya rum och vyer framträder och känslan blir annorlunda; spännande, romantisk, skrämmande eller otrygg! Vad de blir, beror till stor del på de som gestaltar dem. Ljussättning ger bl.a. landskapsarkitekter möjligheter att skapa lockande och attraktiva platser i staden, som kan få människor att vilja och kunna vistas mer utomhus, även efter mörkrets fall. Detta spelar stor roll såväl för stadens attraktivitet som för stadsmänniskans hälsa och välbefinnande, då vi året runt behöver vår utemiljö för möten, upplevelser, frisk luft och rekreation.
Cykelvägar i Nässjö
Uppslaget till det här examensarbetet fick jag av Miljö- och byggkontoret i Nässjö efter att ha gjort praktik på kontoret under två somrar. Den senaste cykelplanen är från 1973 och sedan dess har en hel del ändrats i Nässjö. Cykelvägarna som kommit till de senaste åren har inte följt cykelplanen från 1973, utan har byggts ut efterhand som gatorna restaurerats eller byggts om för andra trafikproblem. Nässjö är en till ytan medelstor stad med 16 000 invånare. Järnvägens utbyggnad i Sverige under andra halvan av 1800-talet var anledningen till att staden byggdes.
Förskolepedagogers uppfattningar som hinder eller uppmuntran till barnens fantasianvändning
Syftet med detta arbete har varit att analysera hur offentliga rum förändras i samband med omfattande stadsutveckling. Arbetet ska ge upphov till ny kunskap för hur offentliga rum i framtida nyetableringar och i närliggande bebyggelse kommer att användas. Det offentliga rummets användande har studerats i en litteraturstudie och i en empiri över Sundsvalls tätort. Sundsvall valdes som empiri eftersom staden står inför två spännande stadsbyggnadsprojekt i direkt geografisk anknytning till stadens centrum. Detta tillsammans med att Sundsvalls centrum, Stenstaden, är ett väldefinierat stadscentrum, som är tydlig i sin struktur, gör att staden fungerar bra som fallstudie.
Tillgänglighet för rullstolsburna personer : En kartläggning av tillgänglighet till offentliga verksamheter i en svensk småstad
Bakgrund: Social tillhörighet grundas på självständighet, aktivitet och delaktighet i samhället. Brist på social tillhörighet kan leda till social exkludering och sämre hälsa. Alla individer i samhället har rätt till självbestämmande och likvärdiga levnadsvillkor. Dagens samhälle kan vara en utmaning för personer med funktionsnedsättningar och den omkringliggande miljön kan erbjuda möjligheter, men också orsaka hinder. Enligt Plan- och bygglagen får byggnader med kulturhistoriskt värde inte förvanskas, vilket kan försvåra anpassningar.Syfte: Syftet med studien är att kartlägga tillgängligheten till offentliga verksamheter i en äldre småstad, för personer i aktivrullstol.Metod: Metoden vi använt oss av är en observationsstudie i två delar.
Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll
Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar:? Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter och vad som är kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan?? Hur uppfattar enhetscheferna för elevhälsan specialpedagogernas yrkesroll och före-liggande arbetsuppgifter?Teori: Studiens teoretiska ram är inspirerad av fenomenografin och kopplas också samman med teorier kring professioner. Metod: För den här studien har en kvalitativ inriktning valts där halvstrukturerade intervjuer med öppna frågor har använts. Urvalsgruppen är tre specialpedagoger som arbetar mot försko-lan i staden och tre enhetschefer för elevhälsan i samma stad som är specialpedagogernas che-fer.
Inre Hamnen Oskarshamn, från oanvänd hamn till attraktiv del av staden
Idag finns det ett stort tryck på förtätning i vattennära lägen.
Många gamla verksamhetsområden och hamnområden utvecklas
till nya stadsdelar.
Stora delar av hamnen i Oskarshamn används idag fortfarande
aktivt men Inre Hamnen står utan någon direkt användning.
Syftet med mitt arbete har varit att utforma ett förslag från
oanvänd hamn till attraktiv del av staden, som kopplar ihop
Inre Hamnen med stadens centrum, men som även ska öka
platsens attraktion. Syftet har även varit att öka viljan att röra
och befinna sig i hamnområdet.
Ett problem har varit den upplevda barriärseffekten på
Skeppsbron, som sträcker sig längs med en stor del av planområdet.
Att få ner skalan på vägen samt minska bilarnas
dominans har varit av stor vikt i utformandet av planförslaget.
För att få grepp om platsens egenskaper och karaktär har Cullens
serial vision använts samt en SWOT-analys (styrkor, svagheter,
möjligheter och hot).
Hur man skapar en attraktiv stad har genomsyrat arbetet och
även legat till grund vid utformningen av frågeställningarna. I
arbetet har jag använt mig av tre teoretiker som alla talar om
hur attraktivitet uppnås. De teoretiker jag använt mig av är
Jan Gehl, Jane Jacobs och Gordon Cullen. Det Jacobs och Gehl
förespråkar är att specifika fysiska strukturer gynnar möten
mellan människor i städer samt mångfald.
Att hamna rätt
Kryssningstrafiken växer kraftigt i Skandinavien och Göteborg är inte ett
un-dantag. Göteborg har det senaste decenniet gått från att vara en relativt
obetydlig kryssningsdestination till att bli en av de medelstora i Östersjö-
och Nordsjöområdet. Utöver denna ökning finns ett mål om att dubblera antalet
anlöp till 2020. Samtidigt växer Göteborgs centrala stadsdelar och särskilt de
i vattennära lägen vilket gör att konkurrensen om marken i dessa områden är
stor. Vad kryssningstrafiken och egentligen all hamnverksamhet har för roll i
den framtida staden är en relevant fråga som bör behandlas.
Interface vatten - stad - Södra Hamnen i Lysekil
Många människor finner det fascinerande att vistas i gränszoner mellan
vattenområden; hav, sjöar, floder och staden där byggnader formar en tydlig
silhuett. Vatten är en attraktion både för människan och för staden. Kajområden
och strandpromenader är dessutom ofta platser för möten mellan människor då
förutsättningarna att träffas på ett enkelt och naturligt sätt finns genom
områdenas blandade funktioner. De fyller en social funktion, en yta där
generationer blandas och där mänsklig aktivitet försiggår, konserter, marknader
m.m. Men detta kan även skapa intressekonflikter som bör utredas och vägas mot
varandra och om möjligt undvikas med en genomtänkt planering och gestaltning av
områdena.
I Lysekil finns en stadsnära kajpromenad som är mer än en kilometer lång.